Formula 1 dă startul sezonului 2019 la Melbourne fără omul care a deschis nenumărate curse în ultimii 20 de ani, dar cu gândul la el și cu multe întrebări și povești care își așteaptă răspunsurile.

Duminică dimineață, Charlie Whiting ar fi trebuit să apese butonul care anunța oficial startul în prima cursă de Formula 1 a anului. În schimb, acesta nu mai este printre noi, dispariția sa subită aruncând o umbră lungă asupra sportului care se pregătea de începerea unei sărbători de opt luni. În schimb, lumea motorsportului este cuprinsă de un val de tristețe care poate fi doar parțial îndepărtat atunci când luminile se vor stinge pe Circuitul Albert Park din Melbourne.

Whiting a fost directorul de curse al Formulei 1 din 1997 încoace, un tip echilibrat și calm cu o misiune grea într-un sport plin de pasiuni și rivalități. Un personaj prezent mereu pe grila de start, dispus să asculte și să protejeze piloții în ciuda multor responsabilități și a unui program căruia mulți cu greu i-ar face față. Mereu mi s-a părut că Whiting este un tip care necesită o apreciere mai mare decât primește. Job-ul său a fost unul extrem de dificil și supus părerilor și scrupulelor venite nu numai din interiorul sportului, cât și din afară, de la fanii care de multe ori au cea mai puternică și dureroasă voce.

Îmi aduc aminte cu drag de SUA 2017, un exemplu perfect de moment dificil pe care Whiting și Formula 1 au fost nevoiți să-l gestioneze după ce Max Verstappen l-a depășit pe Kimi Raikkonen pentru locul 3 în ultimele viraje ale ultimului tur de cursă. Olandezul a fost ulterior penalizat, spre indignarea multora – fani, jurnaliști și altele – pierzându-și locul pe podium. Whiting a ținut mai apoi o conferință de presă pe care cred că am urmărit-o de cel puțin trei ori în întregime, făcând tot posibilul să explice și să motiveze alegerea finală a comisarilor de care era responsabil. Vocea sa caracteristică îmi va rămâne mereu în minte, iar felul în care a gestionat întreaga prezentare și momentul delicat este unul emblematic pentru aportul său asupra sportului.

Zicala spune că showul trebuie să continue, așa că pentru următoarele zile la Melbourne, Formula 1 își va relua cursul firesc, așa cum orice individ ca Whiting ar dori să o facă. Prima cursă a sezonului vine mereu cu o multitudine de semne de întrebare. Unele dintre ele au primit răspunsuri parțiale după cele opt zile de teste de la Barcelona, însă majoritatea au rămas. Incertitudinea și senzația de mister sunt lucruri care nu vor lipsi niciodată de la primul Mare Premiu al anului.

Monoposturi noi, echipe reclădite sau transformate, piloți îmbrăcând combinezoane noi sau îmbrățișând pentru prima oară emoțiile unei curse de Formula 1 – toate ne așteaptă în weekend, iar poveștile care vor urma să fie scrise variază enorm. Poate că toate încep cu clasica „cine va câștiga”, Mercedes și Ferrari, cu principalii săi piloți, Lewis Hamilton și Sebastian Vettel, acaparând titlurile și gândurile tuturor înaintea unui sezon care promite să fie cel puțin mai bun ca precedentul. Cele două echipe, cu legiunile lor de fani, mereu vor diviza părerile, dar asta nu face decât să adauge spectacolului o importanță sporită.

Privind însă mai în profunzime, există multe alte povești care așteaptă să fie dezvăluite. Cum se vor comporta piloții secunzi ai celor două mari rivale? Ce va reuși Red Bull să facă având un nou partener de motorizare? A făcut Daniel Ricciardo o alegere bună schimbând echipa în pauza competițională? Cum se vor raporta echipele așteptate să ocupe mijlocul clasamentului una la alta? În ce fel ne va mai încânta Kimi Raikkonen la o echipă nouă, cu potențial și idei care pot fi inovatoare? Care dintre tinerii și debutanții Formulei 1 se va face remarcat? Va fi sportul mai interesant odată cu schimbările tehnice asupra mașinilor? Cum vor influența punctele puse în joc pentru tururile cele mai rapide strategiile de cursă? Întrebări sunt multe, iar răspunsurile vor veni episodic, ca într-un serial de pe Netflix, doar că presărate pe durata a 21 de weekenduri.

Poate că cea mai emoționantă întrebare va fi însă cum va arăta revenirea în sport a unui om care în urmă cu opt ani părea să fi pierdut totul. Aruncând o privire scurtă, dar grăitoare, spre brațul său drept la conferința de presă de joi dimineață, Robert Kubica a primit un rând călduros de aplauze de la ceilalți piloți și de la jurnaliștii prezenți în sală, zâmbind recunoscător. Cu siguranță Charlie Whiting va avea parte de un ultim omagiu la fel de emoționant pe parcursul weekendului. Lumina lui s-a stins prea brusc și prea repede, lăsând un gol mare sportului și tuturor fanilor Formulei 1.

Leave a Reply

Your email address will not be published.