Fiecare sesiune a primului Mare Premiu al anului va fi rezumată în acest articol, alături de rezultatele ei.

Antrenamente libere 1

Sezonul a început ! Prima sesiune de antrenamente libere s-a încheiat cu britanicul Lewis Hamilon pe prima poziție. A devenit o obișnuință pentru el să deschidă sezonul cu cel mai bun timp în FP1.

Etalon de 1m23.599s pentru Hamilton cu pneurile Soft la capătul a 26 de tururi. Sebastian Vettel a fost al doilea în clasamentul sesiunii cu o întârziere de doar 38 de miimi pe pneuri identice.

Charles Leclerc, coechipierul germanului a fost al 3-lea cel mai rapid pilot, la 36 de miimi în spatele lui Vettel și 74 după  Hamilton.

Colaborarea Red Bull – Honda începe cu dreptul, Max Verstappen stabilind al 4-lea timp al sesiunii la sub 2 zecimi de lider. A fost o sesiune fără probleme pentru Red Bull.

Al doilea pilot Mercedes, Valtteri Bottas a încheiat FP1 cu al 5-lea timp, la aproape 3 zecimi de lider. A fost însă doar prima sesiune, iar întârzierea față de Hamilton nu este neapărat reprezentativă pentru finlandez.

Kimi Raikkonen, mutat la Alfa Romeo a încheiat pe locul 6 la puțin peste 1,2 secunde de lider. Finlandezul a fost best of the rest. El a fost urmat în clasament de Daniil Kvyat revenit în cockpit-ul celor de la Toro Rosso. Rusul a fost cu 16 miimi mai lent ca Raikkonen.

Pierre Gasly a pus al doilea monopost Red Bull pe ocul 8 la peste o secundă în urma coechipierului Verstappen. Danezul Magnussen fost următorul în clasament la 2 miimi de Gasly, iar Nico Hulkenberg tinut în garaj în primele 40 de minute ale sesiunii din cauza unei probleme electronice încheie top 10 cu o întârziere de 1,4 secunde față de lider.

Italianul Giovinazzi a psu al doilea monopost Alfa Romeo pe locul 11. El a fost urmat de Grosjean la mai puțin de o zecime de secundă.

Debutantul Alexander Albon de la Toro Rosso a fost al 13-lea, însă și primul care a produs un steag roșu în 2019 după ce a lovit parapetele de protecție la ieșirea din virajul 1 avariind ambele extremități ale monopostului STR14.

Carlos Sainz a fost cel mai rapid pilot McLaren, pe locul 14. În urma lui canadianul Lance Stroll, urmat la 2 zecimi de coechipierul Sergio Perez și eroul local Daniel Ricciardo. Australianul a fost abia al 17-lea, la 2 secunde de lider. El s-a confruntat cu probleme de trafic pe fiecare din tururile rapide. Lando Norris a fost al 18-lea la jumătate de secundă în urma lui Carlos Sainz.

Ultimii în clasamentul primei sesiuni de antrenamente libere a anului, cum era de așteptat, Williams Racing. Robert Kubica, revenit spectaculos în Marele Circ a fost al 19-lea, mai rapid cu 8 zecimi decât Geroge Russell, ultimul în FP1.

© f1.com

Antrenamente libere 2

Lewis Hamilton a fost cel mai rapid pilot și în cea de-a doua sesiune de antrenamente libere, de data asta britanicul arătând ceva din adevărata performanță a monopostului W10.

El a oprit cronometrul la 1m22.600s, la 1,5 secunde de timpul de pole position de anul trecut. Monopostul W10 a fost incălțat cu pneurile Soft. Alături de el pe prima linie în clasamentul sesiunii a venit coechipierul Valtteri Bottas, la mai puțin de 5 sutimi de secundă, pe aceeași compoziție de pneuri.

Continuând forma bună arătată în prima sesiune de antrenamente, Max Verstappen a urcat monopostul RB15 până pe locul al 3-lea, dar de data asta distanța față de Hamilton a fost considerabil mai mare: 0.8 secunde. Alături de olandez în linia a doua a venit francezul Pierre Gasly, promovat de la Toro Rosso la echipa mare. Diferența dintre cei doi piloți Red Bull a fost de doar 42 de miimi de secundă.

Și de aici încep bătăile de cap. Sebastian Vettel a fost al 5-lea pe monopostul cu numărul 5. Însă pilotul german nu a părut în niciun moment că a încercat să-i ajungă pe cei de la Mercedes. Sandbagging-ul este pe buzele tuturor. Vettel a încheiat sesiunea la 873 de miimi în urma lui Hamilton.

După Vettel, Raikkonen în monopostul C38 al celor de la Alfa Romeo, cu o zecime mai lent decât fostul său coechipier.

Perechea Hulkenberg și Ricciardo ocupă locurile 7 și 8 în această ordine, 7 sutimi de secundă fiind diferența în timp între cei doi. După FP2, Ricciardo a declarat că Ferrari a mers cu siguranță ”cu frâna trasă” și că același lucru s-ar putea să fie valabil și pentru Red Bull.

Charles Leclerc, al doilea pilot Ferrari a fost al 9-lea, la aproape 1,2s de Hamilton. Vorbim de sandbagging la Ferrari pentru că că monegascul a fost la fel de rapid ca Vettel folosind pneurile Hard, asta în timp ce germanul folosea pneurile soft. Iar Ferrari a fost la același nivel cu Mercedes pe pneurile Medium și mult mai lenti cu pneurile Soft.

Romain Grosjean închide top 10 în monopostul Haas VF-19. Alături de el, rusul Daniil Kvyat și coechipierul Kevin Magnussen în al doilea Haas.

Lance Stroll demonstrează, cel puțin acum, că este mai mult decât un pilot cu bani, fiind cel mai rapid pilot al celor de la Racing Point. Canadianul a încheiat pe locul 13 la aproape 1,5 secunde de Hamilton. În urma lui, Carlos Sainz (cel mai rapid pilot McLaren) și italianul Giovinazzi de la Alfa Romeo.

Sergio Perez a fost abia al 16-lea, Alexander Albon fiind cu 2 zecimi mai lent, pe locul 17.

Lando Norris, alături de George Russell și Robert Kubica încheie clasamentul sesiunii. De remarcat ”prăpastia” care se deschide între Norris și piloții Williams. 1,7 secunde este enorm.

© f1.com

Analiză FP1 și FP2

După primele două sesiuni de antrenamente libere, putem face o analiză ceva mai apropiată de adevăr față de Barcelona. Echipele au parcurs (aproape) același program și încet, încet piesele puzzle-ului încep să formeze o imagine din ce în ce mai clară a situației.

Situația ”la adevăr” după primele două sesiuni pictează o imagine complet diferită față de ceea ce ne-au lăsat echipele să vedem în Barcelona. Am văzut un monopost Mercedes extrem de rapid atât în simulările de calificare cât și în simulările de cursă.

”Să ne aducem aminte de 2017, spune Toto Wolff. Atunci în regim de calificare am fost cu jumătate de secundă peste Ferrari iar în simulările de cursă eram cu o secundă peste ei. Cu toate astea, cursa a fost câștigată de Ferrari.”

Mercedes a venit în Australia cu același monopost cu care a făcut ultimele 4 zile de test în Barcelona. Cu o singură modificare. Flaps-urile aripii față sunt ușor coborâte pe endplate pentru a ajuta fluxul de aer să ocolească roțile față. Așadar, Mercedes se îndreaptă, cu pași foarte mici deocamdată, spre filosofia aerodinamică a celor de la Ferrari, Alfa Romeo sau Toro Rosso. Să fie ăsta motivul pentru care au mers atât de bine ? Modificarea ajută, fără îndoială, dar nu este suficientă încât să schimbe atât de drastic raportul de forțe.

Analiza timpilor arată faptul că diferența între Mercedes și restul plutonului (exclud aici Red Bull și Ferrari) este aproape la același nivel cu ceea ce am observat în Barcelona. Și atunci ? Să fie vorba de sandbagging din partea germanilor în Spania ? Teoria ar fi fost valabilă dacă și restul echipelor (în special cele din al doilea eșalon) ar fi făcut sandbagging. Atunci ?

Explicația cea mai plauzibilă este o contraperformanță a celor de la Ferrari și Red Bull. Și nu mă refer aici la o lipsă de performanță (pentru că în FP1 atât celor de la Ferrari cât și celor de la Red Bull le-a fost ușor să ajungă la 1m23s).

Situația pe miniloops arată că Ferrari a pierdut majoritatea timpului pe viraje, în special în cele de 90 de grade. Aici, există două variante de lucru.

  1. Ferrari a avut în rezervor o cantitate mult mai mare de combustibil
  2. O problemă de echilibru a făcut ca monopostul să fie extrem de subvirator

Sebastian Vettel declara la sfârșitul FP2 că monopostul a fost greu de setat și că per total a suferit masiv la capitolul aderență. În special pe puntea față. Uitându-ne la graining-ul extrem de evident pe pneurile față aș spune că problema celor de la Ferrari este în partea frontală a monopostului, ceea ce este cel puțin ciudat având în vedere că la Barcelona puntea față părea că este punctul forte.

Ce s-a întâmplat ? O explicație ar putea fi tempertatura asfaltului. În prima sesiune de antrenamente libere Ferrari s-a putut bate cu Mercedes. În FP2 însă, atunci când temperatura la nivelul asfaltului a crescut cu 12 grade Celsius, lucrurile s-au schimbat drastic. Rămâne de văzut dacă Wehrlein reușește să găsească soluții în simulator. Primele răspunsuri, mâine în FP3.

Red Bull a avut parte de o sesiune asemănătoare cu a italienilor de la Ferrari. Și ei s-au chinuit să pună la punct monopostul RB15 care în Australia a primit o nouă aripă față. Helmut Marko declara la sfârșitul FP2 că ”monopostul a fost greu de setat. Dacă îmbunătățeam comportamentul monopostului în anumite viraje, se degrada în altele…”.

Din acest motiv piloții Red Bull nu au făcut nicio simulare de calificare concentrându-se pe găsirea unui setup cât mai apropiat de cel ideal.

Cu toate astea, dacă considerăm că echipele ar încărca aceeași cantitate de combustibil (pentru simulările de cursă) și dacă extragem 0,6s din cel mai bun timp al lui Verstappen (efectul greutății combustibilului), Red Bull ar ajunge la 0,2s de Mercedes. Timp care este în intervalul progrnozat la sfârșitul testelor din Barcelona.

FP1 2019 vs. FP1 2018
FP2 2019 vs. FP2 2018

Comparând timpii din FP1 și FP2 de anul acesta cu cei de anul trecut, observăm o îmbunătățire a performanțelor pentru Mercedes (și Renault) în mediu ceva mai fierbinte spre deosebire de Ferrari și Red Bull care preferă temperaturi ceva mai scăzute (așa cum a făcut în Spania). De remarcat monopostul Alfa Romeo, de departe monopostul cu cel mai mare progres față de 2018. Indiferent de vreme.

Ritm de cursă

Avantajul Mercedes din Q sim pare să se mențină și în simulările de cursă. Apoi apare un grup de echipe printre care Red Bull și Ferrari. Red Bull a făcut însă un program complet diferit față de ceilalți iar singura concluzie pe care o putem trage referitor la austrieci este că în realitate sunt mai aproape decât par. Verstappen a încercat o simulare de cursă atipică (cu mai puțin combustibil la bord) încercând să-și dea seama de degradarea pneurilor.

Ferrari a folosit pneurile Soft și Medium (Vettel) și Soft și Hard (Leclerc) cu mențiunea că monegascul a schimbat foarte repede pneurile roșii. Italienii s-au concentrat așadar pe cele două extreme aduse aici de Pirelli. Ritmul de pneurile cele mai moi nu a fost grozav însă ceea ce este foarte intersant este ritmul lui Leclerc pe pneurile Hard (la o zecime de Vettel cu pneurile Soft). Așadar, Ferrari preferă pneurile mai dure. Și mai are de lucru la capitolul setup. Lucru care era valabil și anul trecut când în mai multe rânduri Ferrari a început cu stângul week-end-ul de cursă pentru ca după o noapte în simulator monopostul să fie complet schimbat.

Ca o concluzie, situația după primele două sesiuni de teste stă așa:

  • Mercedes extrem de rapidă atât în regim de calificare cât și în regim de cursă cu evidente avantaje datorate unui comportament mai eficient pe pneurile moi.
  • Ferrari mult mai competititvă cu pneurile Medium și cu potențial de îmbunătățire pe cele moi.
  • Red Bull pare să fie a treia echipă. Atât în simulări de calificare cât și de cursă.

Antrenamente libere 3

Ultima sesiune de antrenamente libere a mai ridicat ceața de peste ordinea reală dintre echipe.

Lewis Hamilton continuă să conducă în Australia. Britanicul a oprit cronometrul la 1m22.292s la peste o secundă față de cel mai bun timp din calificările de anul trecut. Iar asta înseamnă că mai este timp de câștigat. Din ce am văzut anul trecut între FP3 și Q3 echipele de top au putut să mai găsească cel puțin o secundă așa că pentru calificări sunt șanse să  vedem un nou record al circuitului.

După problemele de setup de ieri, Ferrari a revenit în FP3 și a ocupat locurile 2 și 3 cu Vettel respectiv Leclerc. Germanul a avut o întârziere de 264 de miimi față de Hamilton, însă turul său nu a fost unul perfect. O greșeală în penultimul viraj l-a costat aproape 2 zecimi. Lupta va fi strânsă.

Charles Leclerc a încheiat la alte 2 zecimi în urma lui Hamilton. Un rezultat notabil pentru tânărul monegasc.

Haas F1 se afirmă ca a 4-a forță a campionatului. Cel puțin după FP3. Romain Grosjean a fost al  4-lea, la 8 zecimi de lider, urmat de coechipierul Magnussen cu 2 zecimi mai lent.

Pierre Gasly trage un foc de avertisment la Red Bull și încheie pe locul 6 înaintea lui Valtteri Bottas de la Mercedes. Finlandezul a ratat complet ieșirea din penultimul viraj nereușind să-și îmbunătățească timpul.

Daniil Kvyat a produs surpriza sesiunii clasându-se al 8-lea, la puțin peste o secundă în urma lui Hamilton. 3 monoposturi propulsate de Honda în top 10 este o realizare notabilă. Spun trei, pentru că Max Verstappen a fost al 9-lea într-o sesiune începută cu un nou șasiu, schimbat din cauza unei probleme la rezervorul de combustibil. La cum sunt construite monoposturile, este mai ușor să schimbi șasiul întreg decât să schimbi rezervorul.

Urmează Daniel Ricciardo pe locul 10, la 1,4s de lider iar în urma lui la 42 de miimi coechipierul Nico Hulkenberg.

Antonio Giovinazzi a încheiat pe locul 12 pentru Alfa. Un rezultat foarte bun pentru italian. Raikkonen a fost abia al 17-lea, turul său rapid fiind compromis de trafic. Finlandezul s-ar fi putut clasa în top 10, deci loc de îmbunătățire mai este pentru Alfa Romeo.

Carlos Sainz a fost al 13-lea pentru McLaren, urmat de Sergio Perez și Alexander Albon. Aproape 3 zecimi între Stroll și Perez. Canadianul a fost al 16-lea.

Debutantul Norris a fost cu jumătate de secundă mai lent ca Sainz clasându-se pe 18, iar piloții Williams ocupă ultimele 2 locuri ale clasamentului cu Russell la 6 zecimi în fața lui Robert Kubica.

Calificările se anunță a fi spectaculoase, iar dacă problemele Ferrari de ieri și distanța de 2 zecimi față de Mercedes din această sesiune se datorează asfaltului fierbinte (46 C la sfâșitul sesiunii) atunci italienii primesc o veste bună. Sesiunea de calificări se va disputa mai târziu decât de obicei, iar asta înseamnă că temperaturile vor fi ceva mai scăzute.

© f1.com