Am ajuns și înainte de a treia etapă a sezonului, iar lucrurile încep să devină foarte interesante. Avantajul arătat de Mercedes în Australia pare că s-a evaporat și condensat apoi în tabăra celor de la Ferrari. Echipa italiană a dominat ostilitățile în deșertul de lângă Sakhir, însă problemele de fiabilitate au oferit victoria săgeților argintii. Care este diferența între echipe după două etape?

Graficul raportului de putere trasat după calificările din Bahrain arată că ceea ce am văzut în Australia fost o anomalie și că diferența dintre primele două echipe (Ferrari si Mercedes) pare să fie mai degrabă asemănătoare cu predicțiile făcute la sfârșitul sesiunilor de teste din Barcelona.

În urma lor, există acum 2 paliere ale mijlocului plutonului cu Red Bull, Haas, McLaren și Alfa Romeo în prima parte și Renault cu Toro Rosso și Racing Point în a doua parte. Williams rămâne fără „egal” la coada plutonului.

Per total, după două etape graficul balanței de putere arată așa.

Trend-ul descendent demonstrează în opinia mea faptul că traseul din Australia este unul atipic, lucru accentuat anul acesta. Dovadă stă faptul că majoritatea echipelor și-au îmbunătățit performanța în calificări. Cu excepția celor de la Mercede,s care au trecut pe locul 2, și a celor de la Red Bull, care par să fie constanți în evoluție pe locul 3.

Să vedem acum la ce ne putem aștepta din partea fiecărei echipe în China.

Scuderia Ferrari

© Scuderia Ferrari

Italienii au demonstrat faptul că au un monopost extrem de rapid în ciuda ”flop”-ului din Australia. Iar avantajul lor este datorat în principal evoluției pe liniile drepte. În Bahrain au câștigat cam 4 zecimi față de Mercedes pe liniile drepte. Echipa germană cu un monopost mai agil pe viraje nu a putut recupera decât o zecime. Circuitul din China are linii drepte mai lungi decât în Bahrain iar avantajul ar putea fi și mai mare. Conform analizei traselor GPS avantajul PU-ului italian se situează în undeva între 15 și 40 CP în funcție de circuit. Rămâne de văzut dacă istoria din Bahrain se va repeta și aici, însă statistic vorbind traseul din China nu este favorabil echipei italiene în ciuda faptului că este unul din preferatele germanului Vettel. Ultima victorie Ferrari aici a avut loc în urmă cu 6 ani, în 2013. Fernando Alonso s-a impus atunci în fața lui Kimi Raikkonen (Lotus) și Lewis Hamilton (Mercedes). De amintit că Ferrari a testat săptămâna trecută în Bahrain un pachet aerodinamic low DF și low drag, pachet ce pare potrivit pentru weekend-ul din China.

Mercedes AMG

© Mercedes AMG

După galopul de sănătate din Australia, echipa campioană mondială a primit un duș rece în Bahrain, dar numai până în turul 47. A fost o nouă victorie a săgeților argintii, care au acum un avans de 39 de puncte în clasamentul constructorilor. Cu toate astea, echipa germană nu se poate baza numai pe erorile din tabăra Ferrari (vezi Vettel) și pe problemele tehnice. Toto Wolff declara că avantajul Ferrari pe liniile drepte este în acest moment insurmontabil și că în China s-ar putea să fie și mai mare. Mercedes au testat și ei un nou pachet aero low DF și low drag, cu aripă spate modificată atât la mainplane și planul DRS dar și la endplate-uri. În plus, noua aripă față adusă în Bahrain cu flaps-uri ceva mai aplatizate spre endplate (ce se apropie ca design și funcționalitate de cele a italienilor de la Ferrari) a fost și ea ușor modificată în testele de după MP al Bahrain-ului. Este o variantă low drag cu flaps-uri fără curbură în partea superioară. Rămâne de văzut dacă vor folosi aceste upgrade-uri. Una peste alta, bazându-mă pe evenimentele din Bahrain, aș spune că Mercedes pleacă cu șansa a doua. Cel puțin pentru calificări.

Red Bull Racing

© Red Bull Racing

Max Verstappen spunea după MP al Bahrain-ului că și-ar fi dorit o viteză de top ceva mai mare. Pe secțiunile virajate din deșert, monopostul RB15 s-a descurcat foarte bine, însă în China câștigurile s-ar putea să fie minime. Ce este cert este că Red Bull va veni probabil cu un pachet aerodinamic ultra low downforce. Iar asta îi va ajuta pe liniile drepte. Însă circuitul din China este front limited iar un pachet aerodinamic low DF pe puntea față s-ar putea sa le creeze probleme mari. Mâ gândesc numai că liniile drepte vor răci considerabil pneurile față. A treia forță în momentul d e față? Greu de spus. Da, conform rezultatelor, dar graficul raportului de putere arată o echipă Haas destul de aproape. În plus, în sânul echipei atmosfera nu este tocmai liniștită. Bahrain le-a arătat șefilor Red Bull că deficitul față de primele două echipe este considerabil.

Haas F1 Team

© Haas F1 Team

Echipa americană poate fi mai rapidă decât Red Bull în acest weekend. Și asta datorită PU-ului Ferrari de care dispune. Da, știu, în Bahrain deficitul față de echipa căluțului cabrat a fost de 7 zecimi, însă a fost foarte aproape de Red Bull. Iar aici liniile drepte foarte lungi s-ar putea să-i ajute. Haas are un monopost cu un comportament supravirator. Iar asta i-a afectat în Bahrain, unde circuitul este unul de tip rear limited. Aici însă, lucrurile s-ar putea să se schimbe și echipa americană să revină în top 10, la fel ca în Australia.


McLaren

© McLaren

Puțini ar fi pariat pe McLaren la începutul sezonului, însă rezultatele din calificări ale lui Lando Norris și Carlos Sainz împreună cu punctele adunate de britanic în primele curse ale sezonului demonstrează că McLaren este pe drumul cel bun. McLaren are un monopost relativ neutru din punct de vedere al comportamentului (cel puțin asta s-a văzut în primele două curse) iar asta înseamnă că rezultatele din China vor depinde în mare măsură de performanțele PU-ului Renault.

Alfa Romeo

© Alfa Romeo Racing

Echipa Sauber – pardon, Alfa Romeo – a urcat pe 4 la general după MP al Bahrain-ului. Design-ul îndrăzneț, împreună cu combinația Raikkonen pilot și PU Ferrari își spune cuvântul. Și s-ar putea să ofere ceva suprize în China. Inginerii elvețieni nu duc lipsă de idei iar stabilitatea financiară le permite să aducă upgrade-uri cursă de cursă. Să vedem cu ce se prezintă în China, dar la cum au evoluat până acum aș spune că un rezultat în top 10 nu este deloc exclus.


Renault

© Renault Sport

Dezamăgitoare performanța francezilor în Bahrain. Dar până în momentul dublului abandon, lucrurile nu păreau atât de negre. Iar analiza traselor GPS relevă faptul că Renault a făcut pași importanți la capitolul putere față de anul trecut. În China vor avea șansa de a arăta exact cum stau lucrurile. Evident, dacă problemele de fiabilitate au fost rezolvate. Dacă totul merge cum trebuie, după mine, Renault ar putea fi a 4-a sau a 5-a echipă în acest sfârșit de săptămână.


Scuderia Toro Rosso

© Scuderia Toro Rosso

MP al Chinei este a 250-a cursă din istoria echipei din Faenza și, în urma rezultatelor obținute în Bahrain, ea va încerca să repete figura și în China. O fi Toro Rosso echipa a doua a celor de la Red Bull, însă design-ul și-l fac singuri. Iar la capitolul top speed Toro Rosso a fost (cel puțin în Bahrain) peste Red Bull. Să fie aceasta cheia unei evoluții supriză pentru MP al Chinei? Vom vedea. Cert este că Scuderia Toro Rosso nu poate merge decât spre fruntea clasamentului.

Racing Point

© Racing Point

Fosta echipă Force India nu stă chiar atât de bine pe cât spera în acest debut de sezon. Iar speranțele la un loc 4 sau 5 la general par să se fi evaporat. În acest moment, Racing Point este penultima în clasament la egalitate de puncte cu Toro Rosso. La capitolul top speed lucrurle nu sunt tocmai cum trebuie. Măcar de ar fi compensat cu o evoluție încurajatoare pe secțiunile tehnice. Mai e mult până departe. În toată această mare de lucruri negative se vede totuși o rază de speranță. Lawrence Stroll. Miliardarul canadian va face tot ce se poate (financiar vorbind, desigur) pentru ca Lance să beneficieze de cel mai bun monopost pe care-l pot construi inginerii britanici.


Williams Racing

© Williams Racing

Nu știu dacă se poate spune ceva îmbucurător despre echipa Williams. Echipa are un monopost proiectat greșit, cu puține șanse de îndreptare în viitorul apropiat spre mediu. Nu are director tehnic. Claire Williams a recunoscut că a făcut o greșeală la capitolul organizare acum 2 ani, iar acum plătește prețul. Dar măcar… Uite! Un lucru pozitiv! L-au reactivat pe Patrick Head, fostul director tehnic. Deocamdată în rol de consultant. Sunt convins că el va putea găsi răspunsuri la problemele celor de la Williams. Însă nu penttru 2019. Sezonul ăsta mă tem că este compromis.