Lămpile cu xenon reprezintă o soluție des folosită în industria de sisteme de iluminat auto. Acestea sunt potrivite pentru orice model de mașină, nu doar pentru cele din segmentul premium. Sistemele cu xenon asigură un iluminat mai eficient decât becurile cu halogen tradiționale. Mai mult, lămpile cu xenon au o durată de viață mai îndelungată.

Cum alegem lămpile cu xenon și cum le montăm pentru a funcționa corespunzător?

Este greu de spus dacă lămpile cu xenon vor supraviețui rivalității cu tehnologia LED care este mai eficientă în domeniul sistemelor de iluminat, însă acestea sunt încă folosite la numeroase vehicule. Principiul de funcționare al unui bec cu descărcare de intensitate mare este apropiat de cel al fulgerului. Între cei doi electrozi apare un arc electric care emite lumină. Fiecare lampă cu xenon dispune de o așa-numită cameră de descărcare în care se află gaz xenon și diverse săruri metalice care se lichefiază, produc aburi și creează diverse spectre de diferite culori atunci când sunt aprinse. Combinația tuturor acestor culori generează lumina albă caracteristică xenonului. Temperatura de culoare standard a luminii de xenon este de aproximativ 4.100 K, însă în funcție de sărurile metalice utilizate, temperatura de culoare poate atinge chiar și 5.000 K, cum este cazul Philips Xenon WhiteVision de generația a 2-a. Durata de viață a lămpilor cu xenon este definită de cei mai importanți producători (în condiții ideale) la 2.500–3.000 de ore.

Un bec cu xenon se schimbă la fel ca un bec cu halogen. Este nevoie, însă, de cunoștințe și experiență în schimbarea becurilor și este foarte important să respectați anumite condiții de siguranță, cum ar fi contactul oprit. Atunci când aprinzătorul pune în funcțiune lampa, acesta generează un impuls de peste 20.000 V care vă poate pune viața în pericol. De obicei, după schimbarea becului este nevoie de adaptare, adică de reglarea corectă a farurilor cu xenon. La cele mai noi generații ale acestei tehnologii, operațiunea respectivă se realizează cu ajutorul unui dispozitiv de diagnosticare dotat cu această funcție. De aceea este de preferat să lăsăm schimbarea becurilor cu descărcare arse în seama profesioniștilor. Vă recomandăm să schimbați becurile cu xenon în perechi deoarece și temperatura de culoare se alterează cu timpul”, declară Wioletta Pasionek, Director de Marketing pentru Europa Centrală din cadrul Lumileds Polonia.

De unde știm că becul cu xenon este aproape de sfârșitul duratei sale de viață?

Cu siguranță nu este ceva ce se întâmplă de pe o zi pe alta. Culoarea luminii se schimbă cu timpul, ajungând să fie, de obicei, purpuriu-trandafirie. Dacă acest fenomen apare doar la una dintre lămpi, merită să o schimbăm și pe cealaltă deoarece și aceea își va pierde caracteristicile în curând. Un alt tip de defecțiune este clipirea, ceea ce înseamnă că s-a defectat aprinzătorul, nu arzătorul. Dacă cele două componente nu sunt integrate, aprinzătorul poate fi schimbat ca o componentă separată.

Atunci când cumpărăm becuri cu xenon noi nu ar trebuie ne ghidăm după preț. Alternativele ieftine generează un fascicul de lumină cu o intensitate insuficientă, au de cele mai multe ori culori diferite și se ard relativ rapid. În plus, pot distruge convertizorul. Din aceste motive merită să cumpărați produse de la producători renumiți, care au fost omologate corespunzător și garantează faptul că nu vom fi nevoiți să cumpărăm becuri noi peste două luni. Un bun exemplu sunt becurile Philips LongerLife care funcționează fără defecțiuni timp de până la 7 ani. Garanția de 4 ani oferită pentru acestea poate fi prelungită cu încă 3 ani, după înregistrarea online a produsului” – declară Wioletta Pasionek.

Ce trebuie să reținem atunci când schimbăm becurile cu xenon?

În primul rând trebuie să alegem tipul adecvat. Pe piață există arzătoare cu aprinzător integrat (D1, D3, D5, D8), dar și tipuri fără aprinzător (D2, D4). De asemenea, trebuie să ținem cont de tipul de lampă al mașinii. Există lămpi de tip proiector cu lentilă (cu litera S în cod, de exemplu D3S) și de tip reflector (litera R), de care depinde alegerea becului cu descărcare. Sunt din ce în ce mai populare sistemele cu xenon integrate (D5S). Deși parametrii acestora nu sunt mari (25 W și 2.000 de lumeni), ele nu diferă cu mult de lămpile cu xenon obișnuite datorită sursei de lumină și a arcului de lumină de concepție special, precum și datorită sistemului de proiecție optică adoptată special. Soluția electronică integrată menține cheltuielile mașinii la un nivel scăzut, economiile provenind din eliminarea sistemelor automate de reglare și de curățare a lentilelor. Astfel, nu avem nevoie de atât de mult spațiu și de atâtea componente electronice care să deservească întregul sistem.