BES Monza: Debutul de sezon ploios aduce un învingător-surpriză

Anul acesta, pista de la Monza nu s-a mai relaxat într-un soare prietenos de primăvară ca în trecut, cerul albastru fiind acoperit de nori grei care s-au deschis, udând circuitul pe care se ține Marele Premiu al Italiei. Cu ploaia au venit și problemele într-o cursă care a fost pe alocuri uscată și pe alocuri foarte udă. Cel mai bine, însă, și-au jucat cărțile debutanții de la Dinamic Motorsport care au fost la locul potrivit când un abandon al echipei Sainteloc Racing le-a adus victoria pe tavă.

În motorsport, se spune că cele mai dificile condiții sunt cele schimbătoare, atunci când pista nu este nici uscată, dar nici îndeajuns de udă pentru a permite rularea pe pneurile cu cele mai adânc striații. În astfel de momente, flerul te poate scoate în față deși, înainte de start, nu erai creditat cu vreo șansă de a mișca în front în fața unor rivali cu vechime, experiență și, nu în ultimul rând, cu mai multe mașini angrenate în concurs. Dinamic Motorsport, o echipă din Italia ce participă în Porsche Supercup, Porsche Cup Italia și Seat Leon Cup Italia, a decis să facă pasul cel mare către Blancpain Endurance Series în acest sezon cu un Porsche 991-II GT3.R pilotat de  Andrea Rizzoli, Zaid Ashkanani și Klaus Bachler, singurul cu o experiență mai vastă pe modele Porsche. Mașina cu numărul 54 s-a confundat printre celelalte modele înscrise în categoria Pro – au fost mai bine de o duzină în categoria de top, pe grilă așezându-se în total 48 de mașini la start. Asta pentru că alții au mers pe muchie de cuțit în sesiunile ude de calificări, riscând totul în căutarea pole-ului în cursa de trei ore.

Honda NSX a echipei Button-RJN n-a strălucit sub norii de la Monza

Mirko Bortolotti, Christian Engelhart și Rolf Ineichen au reușit să fenteze toate incidente și să cea mai bună medie a calificărilor, 2:05.295. Iar incidente au fost destule, fiecare sesiune de 15 minute fiind întreruptă măcar o dată prin fluturarea steagului roșu ca urmare a unor accidente, unele mai serioase, altele fără repercusiuni. Soarta cea mai nefastă a avut-o Paul Petit a cărui Audi R8 LMS Evo cu numărul 17 înscris de WRT a fost retras după ce acesta a acvaplanat și a lovit parapeții. Coechipierul Ricardo Sanchez a înfipt Audi-ul cu numărul 10 al aceleiași formații în nisip, urmările fiind, evident, mai puțin grave deși asta a dus la terminarea ultimei sesiuni de calificări cu trei minute mai devreme. AKKA ASP, ROWE Racing și Team Parker Racing au avut la rândul lor probleme pe asfaltul alunecos de la Monza. A doua mașină pe grilă a fost Mercedes-ul AKKA #90 înscris în Silver Cup, un alt Mercedes AKKA ocupând și poziția a patra în dreptul Audi-ului WRT #2 care a fost al treilea cel mai rapid în exercițiul calificărilor. Primii în categoria Pro-Am au fost cei de la Oman Racing by TF Sport în timp ce campionii de la Barwell au dovedit că vor lua din nou la țintă titlul în Am Cup după ce au fost cei mai rapizi în clasa lor.

Startul în cursă s-a dat la „umbra” safety car-ului ca urmare a faptului că, peste noapte, ploaia a continuat, iar la ora cursei asfaltul era destul de ud. În cele din urmă, plutonul de mai bine de 40 de mașini a fost lăsat să zburde și, în mod miraculos, nu am avut parte de vreun accident masiv la prima trecere pin Variante del Rettifilo. Primul abandon, însă, n-avea cum să se lase așteptat și, după doar opt tururi, Bentley-ul Team Parker Racing a continuat să zburde înafara pistei până în zidul de cauciucuri, ziua echipei britanice încheindu-se, astfel, neașteptat de repede. În față, Bortolotti și-a menținut prima poziție obținută în calificări în ciuda presiunii venite din partea Mercedes-ului AKKA #90 și a celorlalți rivali ce se încolonau în urma sa pe un circuit despre care nu puteam încă vorbi că ar fi în uscare în adevăratul sens al cuvântului.

Aston Martin-ul Oman Racing by TF Sport a plecat din pole în Pro-Am dovedind că noul Vantage GT3 are potențial

La jumătatea primei ore, Bortolotti a intrat de urgență la boxe cu o pană, prima poziție fiind preluată de Mercedes-ul #90. După opriri, Aston Martin-ul R-Motorsport pilotat de Jake Dennis și-a croit drum până la vârf pe pneuri pentru asfalt ud. Pe parcursul cursei, echipele au trebuit de mai multe ori să-și schimbe strategia căci ploaia a căzut intermitent, existând momente în care slick-urile erau cea mai bună alegere și momente în care, dacă nu erai pe pneuri de asfalt ud, ai fi zburat în parapeți. Dennis n-a rămas însă foarte mult la conducere căci asfaltul a început să se usuce și de asta au profitat cei care au trecut pe slick-uri printre care s-a numărat și Raffaele Marciello, care a preluat conducerea în Mercedes-ul #88 înscris de AKKA ASP cu suport din partea celor de la Mercedes-AMG. Aproape de vârf au rulat și cele două Porsche ale ROWE Racing (germanii au ales marca Porsche cu care atacă sezonul 2019 al BES în timp ce, în VLN, rămân loiali mărcii BMW), unul dintre ele aflându-se și în prima poziție a clasamentului general pentru puțin timp.

Dinamic Motorsport, echipa care avea să câștige în mod surprinzător întrecerea, a continuat să urce în clasament și în stint-ul secund deși italienii au rămas pe pneuri wet pe întreaga durată a cursei. Andrea Rizzoli a fost cel care a bifat primul stint, acesta câștigând câteva poziții în 60 de minute după ce a plecat de pe poziția a 22-a. Ulterior, Zaid Ashkanani a adus mașina până în top 5, iar treaba a fost dusă la bun sfârșit de Klaus Bachler. Acesta a urcat până pe podium pe o pistă care, pe final, reîncepuse să se usuce. Spre deosebire de alte echipe, Dinamic Motorsport n-a fost lovită de vreo pană de cauciuc și, astfel, a profitat de momentul când Audi-ul Sainteloc Racing pilotat de Christopher Haase a trebuit să intre la boxe cu 12 minute înainte de final ca urmare a unei pene pe spate.

Un Ferrari a câștigat în clasa Pro-Am, dar nu a fost acesta îmbrăcat în aceleași culori ale sponsorului Sky ca și în Nations Cup de anul trecut

Din acel moment, Bachler n-a trebuit decât să aibe grijă să treacă prin fiecare băltoacă care mai era pe circuitul italian pentru a nu-și supraîncălzi pneurile. Vă întrebați, probabil, ce s-a întâmplat cu rivalii săi. Păi, hai să-i luăm pe rând. Raffaele Marciello (și restul echipajului din Mercedes-ul #88) a fost scos din schemă de o problemă tehnică venită cu puțin timp înainte de fluturarea steagului în carouri. Înainte de asta, avansul italianului fusese șters cu buretele de o neutralizare când ploaia a revenit și Marciello, pe pneurile greșite, a căzut ca un pietroi prin pluton. Porsche-le ROWE Racing care a fost la vârf și el în ora a doua a suferit o pană în ultima jumătate de oră pe când se afla în mâinile lui Romain Dumas. Nici Mirko Bortolotti & Co. n-au terminat cursa din cauza unei defecțiuni la sistemul electric. WRT ar fi putut profita de aceste probleme după o primă jumătate anonimă a cursei pentru echipajele #2 și #10, dar și acestea s-au târât la boxe ca urmare a unor pene de cauciuc în ultima treime a întrecerii.

Astfel, echipa Dinamic Motorsport a devenit prima echipă angrenată în competiție cu un model Porsche care pleacă acasă cu laurii victoriei în BES de la Prospeed Competition încoace, belgienii câștigând etapa de la Nurburgring în urmă cu șapte ani. De asemenea, prima cursă din istoria BES, care a avut loc în 2011 tot la Monza, a fost câștigată de un Porsche, acela al Autorlando Sport. Poziția a doua la general a fost ocupată de Lamborghini-ul Huracan Evo #563 al Orange 1 FFF Racing Team (Caldarelli/Mapelli/Lind), iar pe trei a terminat Mercedes-ul AMG GT GT3 al Black Falcon împărțit de Luca Stolz, Maro Engle și Yelmer Buurman. Învingătorii Silver Cup au urmat, membrii echipajului #90 al AKKA ASP terminând pe patru la general după o cursă impecabilă. Ferrari-ul Tempesta Racing a avut câștig de cauză în categoria Pro-Am, Ferrari-ul cu numărul 93 terminând, în mod neobișnuit, în urma învingătorilor din Am Cup. Aceștia au fost, cum altfel, membrii echipajului #77 al Barwell Motorsport care a trecut linia de sosire pe poziția a 16-a la general, cu patru locuri mai sus decât învingătorii din clasa Pro-Am.

La boxe a fost, cu adevărat, nebunie pe parcursul întrecerii de trei ceasuri ca urmare a vremii deosebit de înșelătoare

Următoarea etapă din Blancpain Endurance Series va avea loc la Silverstone pe durata weekend-ului 11-12 mai. Înainte de această cursă va avea loc, însă, prima etapă din proaspăt-redenumitul Blancpain GT Challenge Europe, adică Blancpain Sprint Series. Etapa este programată la Brands Hatch în weekend-ul 4-5 mai.

Rezultate complete aici

Sursă foto: SRO

Audi nu și-a jucat cărțile bine pe pământ italian anul acesta deși anul trecut WRT a câștigat