24H Series Spa: Scuderia Praha câștigă la o lungime de braț în fața Herberth Motorsport

Dacă în urmă cu doar câteva săptămâni, pe tărâmul Căluțului Cabrat, 488-ul GT3 al cehilor de la Bohemia Energy Scuderia Praha au zburdat către victorie debordant, întrecerea de 12 ore de la Spa-Francorchamps, gazda celei de-a doua etape europene a 24H Series, s-a dovedit a fi mult mai dificilă. Învingătorul s-a decis în ultimele minute, ecartul la final dintre primele două echipaje din clasamentul general fiind de sub opt secunde!

Spa-Francorchamps este, în mod normal, un loc plin de surprize. Deși nu mai vorbim de vechea buclă de 10 kilometri care băga spaima în oasele unor piloți considerați neînfricați, actuala pistă este destul de lungă pentru a găzdui mai multe micro-climate pe parcursul unei curse. De această dată, însă, am avut soare de la început până la sfârșit: calificările s-au desfășurat sub un cer curat și la fel și cele două părți ale întrecerii, cea de sâmbătă de patru ore și cea de duminică de opt ore.

Herberth Motorsport a terminat pe doi și a plecat acasă cu victroia în clasa A6-Am

În calificări, Matteo Malucelli a mers la maximum, conform declarațiilor sale, pentru a pune Ferrari-ul cu numărul 11 în pole. Turul său rapid în 2:18.266 a rămas etalonul sesiunii, deși Mercedes-ul celor de la Winward Racing/HTP Motorsport s-a apropiat la mai puțin de 0.5 secunde cu un 2:18.657. Mercedes-ul Winward a fost înscris în categoria A6-Am în timp ce Ferrari-ul a alergat în ierarhia A6-Pro. La Am, top 3-ul a fost completat de Porsche-le Herberth #91 (poziția a treia la general) și de Ferrari-ul #22 Wochenspiegel Team Monschau (poziția a cincea la general). La Pro, în urma lui Malucelli s-au aflat Team WRT cu un Audi aruncat în brațele lui Schothorst, Seefried, Breukers și Minsky și Grasser Racing care a completat linia a treia a grilei.

Cor Euser Racing cu un MARC Cars II V8 a plecat din pole-ul categoriei SPX iar Modena Motorsports a condus eșalonul categoriei 991. Sesiunea de calificări a GT-urilor a fost puțin afectată de incidentele petrecute în sesiunea de calificări a turismelor care a avut loc fix înainte. În timpul acestei sesiuni, mașina BMW Team Van Der Horst, a aruncat cu lichid de răcire peste tot pe circuit, ceea ce l-ar fi costat pe Malucelli aproximativ două sutimi la trecerea prin Raidillon conform spuselor sale. În BMW-ul olandezilor s-a aflat chiar Alexandru Cascatău, cel care a concurat alături de aceștia în 2018 în Belcar și s-a aflat, weekend-ul trecut, la prima prezență în 24H Series. Voi detalia parcursul lui Alexandru în cele ce urmează.

Grasser Racing au fost aproape de vârf la început, dar au suferit mai multe pene de cauciuc

Până atunci, însă, trebuie spus că Red Camel Jordans.nl a dominat calificările turismelor, modelul Cupra TCR #101 reușind un 2:32.252 cu Rik Breukers la volan. Următoarea mașină din clasa TCR care, totodată, a fost a doua în ierarhia combinată a turismelor, a acuzat o diferență de 1.593 secunde – adică una imensă. Ginetta lui Colin White (CWS Engineering) a fost prima în categoria SP3 și, respectiv, a patra în ierarhia combinată a TCE Series. Aston Martin-ul Vantage GT4 PROsport Performance a fost mutat în clasa SP3 deoarece la GT4 nu s-a mai înscris, în mod ciudat, nicio altă mașină. Honda Civic a celor de la Synchro Motorsport, pe care avea să o piloteze și veteranul Matt Neal, a fost prima în clasa A3 (2:42.807), la 2.2 secunde de cel mai rapid Peugeot RCZ al Dan Agro Racing.

Startul a fost curat, Malucelli menținându-se în frunte la prima trecere prin Eau Rouge și apoi pe linia dreaptă Kemmel. Italianul s-a desprins rapid de pluton, după doar nouă bucle Ferrari-ul Scuderia Praha fiind la nouă secunde în fața concurenței. Malucelli se cățăra pe fiecare vibrator cu maxim aplomb și asta s-a văzut, Ferrari-ul intrând la boxe după doar 30 de minute ca urmare a unei pene lente, aparent. Asta i-a permis lui Philip Ellis să preia prima poziție, dar pilotul Winward Racing/HTP n-a rezistat mult la vârf deoarece l-au vânat lupii mai rapizi, în speță Robert Renauer și Christian Engelhart. Ulterior, și aceștia doi au intrat la boxe, de vină fiind pneurile care au fost mâncate într-un ritm amețitor de modelele de clasă GT3. Astfel, și IDEC Sport a condus și, mai apoi, și HB Racing și Ferrari-ul identic al Wochenspiegel, ambele prelungindu-și la maximum stint-ul.

Cea mai dramatică mașină de pe circuit? Cu siguranță MARC Cars II V8-ul!

Ferrari-ul Scuderia Praha a revenit la conducere pe finalul primei bucăți a intrecerii, profitând de o oprire făcută sub Code 60. Astfel, după patru ore, Ferrari se afla în avanposturi, dar Mirko Bortolotti a împins Lamborghini-ul GRT #63 și se afla la doar două minute în spate, deci în același tur, și a plecat din prima linie a grilei sâmbătă în partea a doua. Pe trei, respectiv primul loc în A6-Am, s-a aflat Porsche-le Herberth #91. Germanii au mai adus și un al doilea Porsche 911 991.2 GT3.R, cel cu numărul 93, dar acesta a fost lovit puternic în Radillon și a fost retras. La fel, și Hofor Racing s-au retras după ce mecanicii au descoperit niște pagube anterior nedepistate la șasiu în timpul antrenamentelor libere de joi.

A doua parte a cursei a fost în mare parte liniară cu Phoenix Racing, WRT, Grasser Racing, Scuderia Praha și Herberth Motorsport luptându-se la vârf. În cele din urmă, totul s-a decis îmtre echipajul #91 al Herberth și Ferrari-ul cehesc. Acesta dintâi a condus la intrarea în ultima oră de concurs dar, cu nici 20 de minute rămase pe ceas, Malucelli a intrat la boxe pentru un spash-and-dash. Italianul a ieșit în urma lui Ralf Bohn care a primit sarcina de a duce până la sosire 991-le GT3.R #91. Deși Bohn nu se putea compara ca și ritm cu Malucelli, distanța dintre cei doi era reconfortantă pentru Herberth Motorsport dat fiind că mai erau doar câteva minute rămase. Totul a luat o turnură dramatică atunci când și Bohn s-a năpustit pe linia boxelor. O problemă a făcut ca realimentarea scurtă a mașinii acestuia să dureze cu șapte secunde mai mult decât în cazul Ferrari-ului #11. Astfel, Bohn a revenit pe pistă la o lungime de braț în urma lui Malucelli.

Lupta în clasa 991 a fost aprinsă ca de fiecare dată

Ferrari-ul s-a distanțat facil în ultimele minute, deși echipa i-a transmis pilotului să nu mai atace vibratoarele cu atâta ferocitate dat fiind numărul mare de pene care s-au succedat în tabăra GT3-urilor și în partea a doua a cursei de 12 ore. În cele din urmă, Malucelli a trecut primul linia de sosire la aproape opt secunde în fața lui Bohn care, totuși, se poate mândri cu victoria în ierarhia A6-Am căci Ferrari-ul a fost înscris în clasa A6-Pro. Podiumul în această clasă a fost completat de Audi-ul Phoenix Racing #5 care a terminat pe poziția a treia după ce o pană l-a făcut să piardă timp prețios în prima parte a cursei. Pe trei a venit un alt Audi, cel cu numărul 27 al WRT.

Între timp, în A6-Am, Porsche-le Herberth Motorsport a fost urmat de Mercedes-ul CP Racing #85 (poziția a patra la general) și de Ferrari-ul HB Racing by Herberth Motorsport #41 în ciuda unei pene și a unei ieșiri în nisip pe final. Modena Motorsports s-a impus în 991 Cup (prin echipajul #916) iar Teichmann Motorsport a trecut linia de sosire pe poziția secundă în timp ce Porsche Lorient Racing n-au mai putut să repete rezultatul de la Mugello, cel mai bine clasat Porsche 911 Cup al francezilor terminând pe trei în categoria dedicată. Mai jos, în SPX, doar o mașină a terminat, anume BMW-ul M3 (F80) al celor de la JR Motorsport care a învins prin prisma fiabilității căci cele două modele silhouette MARC Cars II V8 au fost retrase din concurs după opt ore, ambele fiind mai rapide decât BMW-ul cu ușurință atât timp cât au funcționat.

Red-Camel-Jordan.nl a bătut echipa care câștigase la Mugello

Red Camel Jordans.nl a terminat treaba începută în calificări cu un pole câștigând în clasa TCR. Totodată, Rik și Ivo Breukers au fost primii dintre modelele înscrise în seria de turisme (24H TCE Series).  Finalul a fost tensionat și în întrecerea turismelor după ce mașina #101 a oprit de două ori pe final la boxe și a și fost luată în vizor de comisari pentru o infracțiune pe linia boxelor care s-a tradus printr-o penalizare cu timp adăugat post-cursă. În cele din urmă, Cupra cea portocalie n-a pierdut victoria căci a parcurs 232 de tururi, cu aproape un tur mai mult decât Volkswagen-ul Autorama care a câștigat la Mugello și, deci, destul pentru a „șterge cu buretele” penalizarea. AC Motorsport, care s-a aflat la vârf după primele patru ore, a terminat pe trei în clasa TCR.

Noul Aston Martin Vantage GT4 a câștigat pentru prima dată într-o cursă sub egida celor de la Creventic la Spa. Mașina PROsport Performance a reușit să termine pe doi la Mugello și, acum, a profitat de problemele (aparent veșnice) ale lui Colin White pentru a se impune. CWS Engineering a reușit, totuși, să aducă Ginetta G55 la sosire în ciuda unui foc, cauzat de frecarea pneurilor de rezidurile de cauciuc strânse în contraaripă care au dus la aprinderea aripii și a ușii cu totul în cele din urmă. În plus, CWS Engineering a trebuit să schimbe și cutia de viteze pe unica Ginettă din această cursă. Dan Agro Racing a reușit un 1-2 în clasa A3 cu Peugeot-ul RCZ cu numărul 685 în față. Din păcate, problemele la frâne și motor i-au obligat pe britanicii de la Synchro Motorsport să se mulțumească cu o clasare doar pe poziția a treia.

Matt Neal a condus în clasa A3 la bordul Civic-ului înscris de Synchro, dar un contact și alte probleme i-au costat pe britanici

Debut mai mult decât frustrant pentru Alexandru Cascatău în 24H Series

În 2018, pilotul român Alexandru Cascatău a pășit în necunoscut și a concurat în campionatul belgian de anduranță Belcar unde nu se mai ivise până atunci niciun conațional de-al nostru. El a debutat chiar la Spa la bordul unui BMW 325i preparat de BMW Team Van Der Horst . Rezultatele au venit din prima clipă și Alex s-a bucurat de o clasare pe podium la primul contact cu circuitul de Grand Prix al Belgiei. Un al doilea podium la rând tot în Ardeni n-a mai fost posibil din cauza problemelor tehnice apărute la BMW-ul E90 în specificație BMW Clubsport Trophy, acestea făcându-și prezența și cu ocazia celei mai lungi curse a stagiunii, celebra întrecere de 24 de ore de la Zolder. Pe final de stagiune, Alex a respectat zicala străveche cum că a treia încercare este cu noroc și a câștigat pentru prima dată în Belcar tot la Spa. Rezultatul mult-așteptat l-a propulsat pe român pe poziția a treia în categoria sa la final de 2018 iar 2019 a început pentru Alex tot la baza Raidillon-ului.

El s-a alăturat încă o dată formației Van Der Horst pentru a alerga în etapa a doua a 24H Series în categoria A3. Cascatău cunoștea, bineînțeles, pista, dar nu și campionatul – acesta fiind „terenul de joacă” al altor români în ultimii doi ani. În plus, și mașina era nouă căci Van Der Horst a pregătit pentru cursa de 12 ore un BMW 330i care trebuia să fie net superior 325i-ului folosit în Belcar. Dacă totul funcționa optim, această mașină construită pe parcursul iernii de echipa olandeză trebuia să se bată de la egal cu mai toți rivalii din A3 având 270 de cai putere față de aproximativ 180-200 de cai putere pe care-i producea celălalt pe care Alexandru l-a pilotat cu devotament în 2018.

Două mașini, dar doar una a concurat cu adevărat

Lucrurile n-au mers, însă, conform planului. Încă din teste, motorul de trei litri s-a dovedit a fi arțăgos cu doar cinci cilindri din șase la datorie. În plus, testele s-au desfășurat pe o ploaie hotărâtă care a îngreunat munca echipei. Astfel, formația s-a reîntregit la Spa în weekend-ul ce tocmai s-a consumat având de partea lor o mașină teoretic rapidă, dar și un sac de incertitudini.

Antrenamentele au relevat un adevăr dureros: motorul continua să meargă în doar cinci cilindri. Echipa a continuat să caute soluții pe parcursul antrenamentelor și, apoi, Cascatău a fost trimis în calificări să pună mașina grilă. El a reușit doar un 3:02.076, adică cu aproape o jumătate de minut mai lent decât cel mai rapid TCR. Ritmul de melc a fost ”impus” de mașină care, practic, se descompunea sub Alex, dovada fiind că 330-ul a lăsat o dâră de lichid de răcire pe tot circuitul. Dacă mașina ar fi ținut cu omul de la volan, un tur sub 2:50 ar fi fost perfect posibil, poate chiar și mai bine. Cum, însă, mașina n-a funcționat niciodată la capacitate maximă, ritmul real n-a fost niciodată arătat.

Probleme, probleme și iar probleme.

Mai mult decât atât, incidentul din calificări, cauzat de desprinderea unui furtun, a scos mașina echipei Van Der Horst din joc căci motorul a cedat și el. Așa se face că echipajul #602 nu a mai apărut pe grilă sâmbătă după-amiaza pentru a luat startul în prima parte a întrecerii. Prosopul nu a fost aruncat așa ușor și un camion a fost trimis înapoi la cartierul general al echipei de unde a fost adus un BMW 325i. Mașina a fost gata pentru a luat startul a doua zi, dar s-a dovedit incapabilă să țină pasul cu rivalii din clasa A3 – ignorând faptul că echipa nu mai avea șanse reale la un rezultat pozitiv decât dacă celelalte mașini ar fi avut probleme grave și ar fi abandonat în primele ore a celei de-a doua părți.

Alexandru a trebuit să se lupte cu o mașină gâtuită și sub-motorizată care se mai și supraîncălzea. La un moment dat, mașina s-a și oprit și a trebuit să fie recuperată de pe pistă și adusă la boxe în spatele unui vehicul de intervenție. După opt ore în care niciun membru al cvadrupletei Cascatău/Dewulf/Mercuri/Vinken n-a putut coborî sub trei minute pe tur, ceea ce a semănat mai degrabă cu un calvar s-a încheiat cu o clasare pe poziția a cincea la 54 de tururi în urma mașinii de pe poziția a patra (un BMW 123D) care a avut la rândul său probleme căci, după primele patru ore, aceasta se afla la conducerea clasei.

BMW-ul în specificație de Clubsport Trophy a fost mai mult o șicană mobilă pentru ceilalți participanți

Pentru Alexandru urmează acum etapa a doua din Romanian Endurance Series (4-5 mai) ce va avea loc pe circuitul Transilvania Motor Ring. El va face întreg sezonul la bordul Hondei Civic a WCR-Condor Racing alături de Ciprian Petrăreanu. Cât privește o revenire în Belcar, lucrurile n-au fost clarificate, dar un test alături de formația VGL Racing care rulează cu un Saker este în cărți. Prima etapă din 2019 a campionatului belgian este programată pentru weekend-ul 17-19 mai când Belcar va fi vioara a doua în concertul condus de DTM la Zolder.

Rezultate complete aici

Surse foto: 24H Series, Alexandru Cascatău, Tino Jacobs Photography, Ferrari Races

Leave a Reply

Your email address will not be published.