Formula 1 Spania: Preview

Patru Mari Premii scurse din sezonul 2019 cu patru rezultate identice în ceea ce priveşte echipa câştigătoare. Mercedes AMG profită din plin de problemele apărute la Ferrari. Aici vorbim fie de probleme de ordin tehnic, operaţional sau de pilotaj.

MP al Spaniei este, aşa cum ne-am obişnuit, începutul stagiunii europene pentru Marele Circ. Este un wee-end foarte important pentru toţi actorii implicaţi în F1. De obicei aici apar primele upgrade-uri majore plănuite încă de la sfârşitul testelor de iarnă. Echipele cu buget – să spunem „nelimitat” – vor fi făcut schimbări de ordin tehnic în aceste ultime patru curse, însă pentru echipele din pluton care trebuie obţină un raport performanţă/preţ cât mai aproape de 1, există două astfel de momente pe an. Unul este aici, în Spania, şi celălalt la MP al Belgiei.

Ca de obicei, înainte să discutăm despre fiecare echipă în parte, să aruncăm o privire asupra graficului curbei de performanţă în calificări la MP al Azerbaidjan-ului.

Observăm că între echipele mari diferenţa pare să se fi stabilizat, cu Ferrari la 0,3s în spatele celor de la Mercedes şi cu Red Bull la alte 2 zecimi mai în spate.
În urma lor, în eşalonul doi, Racing Point şi Toro Rosso au stat cel mai bine în calificări, alături de McLaren şi Alfa Romeo. Renault şi Haas au avut de suferit pe străzile din Baku, iar Williams…

Analizând graficul de la începutul sezonului, observăm trend-ul oarecum stationar al primelor echipe, cu Renault, Alfa şi Racing Point câştigând ceva teren faţă de începutul stagiunii.

Mercedes AMG

© Mercedes AMG

Echipa campioană mondială a câştigat tot până aici. Are un avans substanţial în clasamentul constructorilor şi este de presupus că lucrurile vor evolua în aceeaşi direcţie şi de acum înainte. Da, în pre-sezon, pe acest circuit, Mercedes a fost învinsă pe monoposturile roşii, dar trebuie reamintit că W10 nu mai este acelaşi, cum de altfel nici monopostul Ferrari nu mai seamănă cu cel din pre-sezon. Chiar dacă Mercedes a venit la fiecare MP cu noutăţi pe mașină, sunt convins că o vor face şi aici. Poate vom vedea, cum este de aşteptat, un pachet aerodinamic ceva mai curpinzător decât update-uri specifice circuitului.


Scuderia Ferrari

© Scuderia Ferrari

În tabăra italienilor lucrurile nu sunt deloc roz. Echipa se vede condusă clar în clasamentul constructorilor, iar monopostul pare o umbră a celui care domina copios testele din pre-sezon. Mattia Binotto anunţa săptămâna asta că au decis introducerea celei de-a doua specificaţii de PU (iniţial programată pentru Canada – căci în Monaco ar fi fost un nonsens total) în speranţa că vor începe să recâştige din terenul pierdut.

Vorbim de un PU cu schimbări majore în camera de ardere şi cu pistoane noi dintr-un aliaj special de oţel. Reamintesc că trend-ul a fost ca pistoanele să fie fabricate din aliaje de aluminiu pentru a reduce din greutate, însă odată cu apariţia tehnologiilor invovatoare în domeniul aprinderii (de exemplu TJI) inginerii au observat că regimurile la care sunt supuse pistoanele duc la cedarea lor şi astfel, de doi ani, Ferrari încearcă revenirea la varianta de oţel, însă graţie unei tehnologii avangardiste de construcţie numită Additive Manufacturing. Simplist spus, este un fel de printare 3D a pistoanelor, dar cu oţel. În plus, tehnologia permite crearea bielelor cu structură de fagure pentru rigiditate structurală maximă şi greutate minimă. Noutăţile permit rularea unor mapări agresive pentru perioade de timp mult mai mari, iar noul combustibil şi noul ulei adus aici de Shell va duce la creşterea performanţei PU-ului şi la scăderea consumului de combustibil.

Wow, nu? Daca am învăţat ceva în aceste ultime patru curse este să nu mă mai iau după ce se anunţă înainte de calificări şi cursă în cazul celor de la Ferrari. Italienii au mai spus că vor aduce aici şi un pachet aerodinamic nou (aripă faţă, spate, eventual podea) care să aducă câteva puncte de apăsare în plus în speranţa că vor putea aduce pneurile în temperatură ceva mai repede. Dar în Barcelona asfaltul este oricum foarte abraziv şi deci imaginea s-ar putea să fie una distorionată.

Red Bull

© Getty Images / Red Bull Content Pool

Echipa lui Dieter Mateschitz nu stă rău. Da, este în spatele Mercedes şi Ferrari dar dacă i-am fi spus lui Christian Horner că diferenţa în medie între echipa lui şi echipa care conduce în clasamentul general ar fi undeva la 0.5s nu cred că ne-ar fi crezut. PU-ul Honda nu este rău, iar despre şasiul construit de Adrian Newey ce să mai spunem… Honda au adus un PU nou în Azerbaidjan, dar linia dreapta de peste 2 kilometri a „şters” oarecum din avantajele promise. Unde s-a văzut totuşi? În calificări. 0,3s de Ferrari nu este rău. Nu e rău deloc.

Renault

© Renault F1 Team

Renault este pe un trend descendent în ceea ce priveşte diferenţa faţă de lideri încă de la MP al Australiei. Inginerii francezi au adus monopostul după patru MP la o secundă de lider. Asta atunci când vorbim de ritmul pe un singur tur. În cursă lucrurile nu stau însă atât de bine. Da, Ricciardo a greşit flagrant în Azerbaidjan, dar în nici una din cele 4 curse precedente monoposturile nu au fost lispite de probleme. Aici avem de-a face cu un circuit în adevăratul sens al cuvântului, iar de cele mai multe ori începerea sezonului european echivalează şi cu schimbarea norocului. Să fie oare cazul şi celor de la Renault? Vom vedea.

Haas F1

© Haas F1 Team

Echipa americană are un sezon cu urcuşuri şi coborâşuri. Dacă urmărim graficul secund observăm că în China Haas a avut al patrulea monopost ca viteză pură pe un tur. Însă în Azerbaidjan lucrurile nu au mai stat aşa. Din câte observ, la Haas se întâmplă cam acelaşi lucru ca la Ferrari. Monopostul are toane, iar inginerii încă nu au reuşit să-i dea de cap. Pentru Spania, mă aştept ca lucrurile să se repete. Dacă e să ne luăm după ceea ce am vazut în pre-sezon, atunci Haas ar trebui să revină spre funtea clasamentului. Dar nu mai fac predicţii din astea. Ce ştiu însă este că Haas nu va primi upgrade-ul la PU-ul Ferrari. Şi nici Alfa.

Alfa Romeo

© Alfa Romeo Racing

Vorbind de Alfa, să spunem că şi ei călăresc un trend ascendent în ceea ce priveşte performanţa, dar spre deosebire de Haas, nu sunt chiar atât de afectaţi de caracteristicile traseului. Să fie asta nivelul actual al celor de la Alfa Romeo? Se prea poate. Ca şi Haas, nici ei nu vin cu PU-ul numărul doi de la Ferrari. Şi atunci la ce să ne aşteptăm de la ei? Păi… aş spune că, de dragul consecvenţei, ar trebui să termine cu cel puţin un monopost în top 10 în calificări şi cu puncte în cursă.

McLaren

© McLaren

Echipa din Woking uimeşte la fiecare MP. Locurile 7 şi 8 în Azerbaidjan şi cel mai rapid monopost propulsat de un PU Renault atât în cursă cât şi în calificări spune totul. Filosofia aerodinamică diferită faţă de a celorlalţi, privită cu suspiciune la începutul sezonului, dă roade pentru ei, chiar dacă în calificări performanţele lor sunt uşor oscilatorii. Ceea ce este îmbucurător este faptul că aerodinamicienii sunt convinşi că au pornit în 2019 cu dreptul şi că monopostul nu are probleme ascunse ce trebuie descoperite. Iar când baza este solidă, singura direcţie este înspre faţa plutonului, nu? Pentru Barcelona? Numai lucruri bune. Un atuu pentru ei este prezenta unui spaniol în cockpit. El al doilea GP de casă pentru echipă, nu?


Toro Rosso

© Scuderia Toro Rosso

Urmărind trasele din grafic observăm că Toro Rosso şi McLaren par să aibă aceeaşi ecuaţie dar cu fază diferită. Una peste alta, ştiind de unde vine echipa condusă de Franz Tost, până în acest moment aş spune că semnele sunt mai mult decât îmbucuratoare. Acelaşi comportament oscilant în calificări, însă dacă totul merge cum trebuie pentru echipa din Faenza, piloţii săi se pot poziţiona strategic pentru a beneficia de eventualele greşeli ale celor din faţă.


Racing Point

© Racing Point

Cel mai mare pas înainte în Azerbaidjan l-a făcut echipa Racing Point. Puţin peste o secundă faţă de lider în calificări nu este un rezultat rău. Şi dacă la asta adăugăm şi locul 6 pentru Sergio Perez şi locul 9 pentru Lance Stroll atunci putem spune că în Baku au avut un weekend bun. Problema este că echipa Racing Point tinde să aibă weekend-uri din astea numai atunci când traseele sunt de viteză, pentru că în cazul unui traseu tehnic, monopostul îşi arată neajunsurile. Să fie cazul şi în Spania? Eu aşa as spune…

Williams

Veşti bune! Inginerii Williams au reuşit să repare şasiul distrus parţial în Baku când George Russell a lovit un capac de canal neprins corespunzător. Şi atât.