BES Silverstone: SMP Racing bifează prima victorie după doi ani de încercări

O vreme foarte ne-britanică i-a întâmpinat pe cei aproape 50 de concurenți care s-au aliniat duminica trecută pe grila de start a circuitului Silverstone pentru a doua etapă a Blancpain GT Series Endurance Cup. Audi și Lamborghini au umplut prima linie a grilei la start, dar, trei ore mai târziu, Ferrari-ul celor de la SMP Racing a trecut primul linia de sosire. Aleshin & Co. au sărit în sus de bucurie, simțind deja pe umeri șampania ce avea să-i ude după doi ani de secetă pe alocuri chiar frustrantă (Monza anul trecut, mai ține cineva minte?).

Etapa a doua a seriei de anduranță de sub umbrela SRO a readus pe platou aceeași grilă pe care am avut-o și la Monza, cu foarte mici excepții. Vremea a fost bună pe întreaga durată a weekend-ului, dar niște întreruperi cu steag roșu în calificări au făcut ca o parte dintre echipajele considerate ca fiind aspirante la titlu (în categoria Pro) să pleacă din ultima treime a grilei după ce doar doi din cei trei piloți înscriși au putut să pună timpi pe tabelă. În BES, grila se face ca urmare a unei medii a timpilor celor trei piloți, fiecare rulând într-o sesiune. Dacă în cazul unui anumit echipaj rulează doar doi piloți, aceștia se vor alinia în funcție de media celor doi timpi existenți, dar începând cu poziția de după cea mai lentă mașină în care toți cei trei piloții au înregistrat timpi în calificări.

Primul tur a fost marcat de incidente, ca de aproape fiecare dată

Cel mai rapid în calificări a fost echipajul cu numărul 63 al Grasser Racing format din Mirko Bortolotti, Christian Engelhart și Rolf Ineichen, cei trei reușind un timp mediu de 1:59.690 cu turul-etalon fiind reușit de Bortolotti, un 1:59.114. Pe doi s-a calificat, așa cum am spus, un Audi, anume cel cu numărul 55 al Attempto Racing (Steijn Schothorst, Pieter Schothorst și Mattia Drudi) care au fost la nici 0.2 secunde în urma tripletei din Lamborghini-ul semi-oficial deși R8-ul lor nici nu aleargă în categoria Pro, ci in Silver Cup. Pe trei s-a aflat Lamborghini-ul echipei Orange1 cu numărul 519 (Phil Keen, Giovanni Venturini și Franck Perera). Printre echipajele prinse pe picior greșit de cele două întreruperi cu steag roșu din Q1 s-au numărat și liderii Blancpain GT Series, echipajul Black Falcon #4, dar și modelul identic al AKKA ASP împărțit de Michael Meadows, Raffaele Marciello și fostul pilot Bentley Vincent Abril. Mașina Black Falcon a plecat de pe poziția a 37-a la general după ce Stolz a fost cel mai rapid în Q2. Învingătorii de la Monza, Dinamic Motorsport, au avut și ei probleme și au pornit abia de pe poziția a 46-a. TF Sport by Oman Racing a fost în pole-ul categoriei Pro-Am (locul 18 la general) în timp ce nelipsitul Huracan al Barwell Motorsport cu Amstutz, Machitski și Ramos la comenzi a fost cel mai rapid în categoria Am (locul 21 la general).

Cursa a început fără probleme, toți concurenții trecând prin Copse curat – sau cel puțin așa a părut. În pluton, Audi-ul R8 LMS al Phoenix Racing cu numărul 5 a fost agățat și a executat un tete-aqueue de toată frumusețea, dar toți au reușit să-l evite în extremis. Apoi, însă, mai multe mașini s-au atins la ieșirea din Chapel, Nyls Stievenart derapând în încercarea de a evita o altă mașină mai lentă. Acesta a revenit pe traseu, dar a fost lovit instant de unul dintre Ferrari-urile Rinaldi Racing care, în schimb, fusese agățat de Mercedes-ul Ram Racing. De cealaltă parte a pistei, Aston Martin-ul Garage59 #59 din categoria Pro a ieșit în decor, de asemenea încercând să evite dezastrul. La fel, și Mercedes-ul #88 al AKKA ASP, o altă mașină plecată de la coadă, a primit câteva lovituri, iar Marciello & Co. s-au retras cu coada între picioare.

Honda echipei RJN/Button a fost rapidă în primul stint, dar apoi a rulat într-un ritm mai slab

După ce safety car-ul s-a retras de pe circuit, Lamborghini-ul Grasser, urmat de cele două modele identice ale Orange1 Team FFF, a plecat ca din pușcă. Engelhart a condus până pe finalul primei ore când o pană l-a făcut să piardă timp prețios, prima poziție fiind preluată de mașina #563. După primul rând de opriri, Lamborghini a continuat să conducă în timp ce amenințarea Mercedes a crescut. În același timp, a doua neutralizare a avut loc ca urmare a ieșirii în nisip a Ferrari-ului HB Racing pilotat de Jens Liebhauser. Mercedes-ul #4 Black Falcon a continuat să urce prin pluton deși a plecat de la coadă, la un moment dat Mercedes-ul albastru fiind în top 4.

După a doua și ultima trecere pe la boxe (timpul minim pe care fiecare mașină a trebuit să-l petreacă la boxe, de la pit in la pit out, a fost de 65 de secunde indiferent de clasă), Lamborghini-ul cu numărul 519 (cu Giovanni Venturini la comenzi) a urcat la vârf cu Davide Rigon pe urmele sale în Ferrari-ul #72 SMP Racing. Cei doi s-au luptat pe întreaga durată a ultimului stint, Lamborghini-ul având avantajul pe liniile drepte în timp ce Ferrari-ul era superior pe porțiunile mai întortocheate ale circuitului Silverstone. În cele din urmă, cu doar 17 minute rămase din cele trei ore, Rigon s-a insinuat pe interiorul lui Venturini în Luffield și a trecut. Cu pneurile într-o stare deplorabilă, Venturini nu s-a putut ține după conaționalul său astfel că acesta, alături de Miguel Molina și Mikhail Aleshin au adus prima victorie pentru Ferrari în BES după șase ani de pauză, anterioara dată când un Ferrari a câștigat în seria de anduranță fiind în 2013, la Monza, când victorios a fost un echipaj al elvețienilor de la Kessel Racing.

Mercedes-ul Ram Racing are probabil cel mai interesant livery de pe întreaga grilă

Venturini, Keen și Perera au terminat pe trei, dar, pe final, toți ochii au fost ațintiți asupra luptei pentru poziția a treia. Asta pentru că, pe final, britanicul Jack Hawksworth (care a trecut de la Lexus-ul din IMSA la Mercedes-ul AMG GT3 #43 al Strakka Racing) s-a apropiat de Lamborghini-ul #563 al Orange1. Cu câteva minute rămase, Hawksworth a pătruns pe interior în virajul Club dar Marco Mapelli a închis ușa imediat, cele două mașini făcând contact. Hawksworth a derapat în timp ce Mapelli a continuat, cu suspensia spate într-o stare precară și cu lichide curgând din partea posterioară a Huracan-ului său. Incidentul acesta i-a permis lui Dries Vanthoor (Audi Team WRT #2) să urce pe poziția a treia căci Mapelli nu s-a putut lupta în condițiile în care abia a mai putut să țină mașina pe drum în ultimele bucle și a și pierdut poziția a cincea la general în favoarea aceluiaș Hawksworth care l-a lovit ușor în spate înainte de-al depăși din nou. Pe patru a terminat Porsche-le #98 al ROWE Racing, un rezultat pozitiv pentru germani după ce anul acesta au decis să concureze în BES cu modele Porsche, nu cu BMW ca în sezoanele anterioare. Celălalt Porsche ROWE a avut probleme la fel ca și ambele Aston-uri R-Motorsport (pe ambele fiind prezent Maxime Martin după ce Marvin Kirchhofer s-a simțit rău în dimineața cursei și nu a putut concura). Pe poziția a șaptea la general a terminat Mercedes-ul Black Falcon #4 în timp ce pe opt și pe nouă la general s-au clasat primele două mașini din Silver Cup.

Învingători în această categorie au fost Arno Santamato, Gerhard Tweraser și Lucas Mauron (GRT #19), pe doi venind Attempto Racing (echipajul cu numărul 55 care a plecat de pe poziția secundă), în timp ce pe trei a terminat Mercedes-ul AKKA ASP #90. Primii în Pro-Am Cup au fost Remon Vos și Tom Onslow-Cole, în ciuda celor două ieșiri scurte pe arătură ale lui Vos plus incidentul de la start în care a fost implicat Mercedes-ul Ram Racing #74. Podiumul a fost completat de Ferrari-ul AF Corse #52 (un șasiu nou față de cel folosit de Niek Hommerson și Louis Machiels la Brands Hatch) și Aston Martin-ul TF Sport by Oman Racing #97.

Audi nu a câștigat niciodată la Silverstone de când există BES și nu a făcut-o nici duminică, deși a fost aproape

În fine, în Am Cup, victoria a revenit tot echipei Barwell prin Adrian Amstutz, Leo Machitski și Miguel Ramos. Lexus-ul Tech 1 Racing (Barthez/Delhez) a terminat pe doi, iar Chris Harris, Chris Goodwin și Alex West au terminat pe trei după ce Goodwin a trecut de Lamborghini-ul Raton Racing by Target cu numărul 29 de concurs în chiar ultimul tur. Lamborghini-ul Grasser plecat din pole a terminat cu două locuri mai jos față de Aston-ul Garage59 înscris în Am Cup, adică pe poziția a 36-a la general după ce Bortolotti & Co. au dat de alte probleme pe final.

În urma acestei etape, Marco Mapelli, Dennis Lind și Andrea Caldarelli conduc ierarhia generală a piloților cu un total de 26 de puncte, cu un punct mai mult decât tripletele SMP Racing (Aleshin/Molina/Rigon) și Dinamic Motorsport (Bachler/Ashkanani/Rizzoli). Pe trei se află piloții Black Falcon Yelmer Buurman, Maro Engel și Luca Stolz. La echipei, Orange1 Team FFF conduce cu 36 de puncte, 11 mai multe decât SMP Racing și Dinamic Motorsport, Black Falcon fiind pe poziția a treia cu 23 de puncte. Barwell conduce autoritar în Am Cup (52 de puncte față de doar 30 pentru Raton Racing), iar AF Corse are cu 16 mai multe puncte decât TF Sport by Oman Racing în Pro-Am Cup. Cu toate acestea, piloții cu cele mai multe puncte în această clasă sunt Chris Froggatt, Chris Buncombe și Jonathan Hui (Tempesta Racing, au terminat pe poziția a patra în Pro-Am Cup la Silverstone). Piloții TF Sport by Oman Racing, Yoluc, Eastwood și Al-Harthy sunt pe doi cu 34 de puncte, cu trei mai puține decât piloții Tempesta Racing.

Aston Martin-urile din categoria Pro au avut diverse probleme, dar cel cu numărul 188 din ierarhia Am a terminat pe podium

În fine, după această a treia cursă europeană a Blancpain GT Series, Stolz și Engel sunt încă primii in ierarhia combinată cu 50.5 puncte. Caldarelli și Mapelli sunt pe doi cu 38 de puncte și Nico Bastian (pilot încadrat în Silver Cup) este pe trei cu 31.5 puncte. Următoarea etapă din Blancpain GT Series Endurance Cup va avea loc peste puțin peste două săptămâni, pe 31 mai, la Paul Ricard. Ca în fiecare an, circuitul francez de lângă Le Castellet va găzdui o cursă de șase ore ce se va încheia pe întuneric, întrecerea fiind o adevărată repetiție generală înainte de cursa de 24 de ore de la Spa-Francorchamps din iulie.

Rezultate complete aici

Sursă foto: Blancpain GT Series

Leave a Reply

Your email address will not be published.