USCC Detroit: Acura învinge din nou și anunță încheierea dominației Cadillac

Etapa a cincea a IMSA Weathertech Sports Car Championship i-a readus pe concurenți pe străzile din Detroit și, ca de fiecare dată, s-a suprapus peste ziua de teste de la Le Mans, astfel că n-am avut parte de clasele LMP2 și GTLM, în timp ce mașinile din clasa GTD au punctat către o nou-înființată „IMSA Sprint Cup” și nu către ierarhia clasei GTD în urma căreia se declară campionul după Petit Le Mans. Acura a câștigat din pole o cursă anostă, întreruptă de mult prea multe safety car-uri, dar nu cred că trebuie să ne punem încă întrebarea dacă Belle Isle va reveni sau nu în campionat în 2020.

Ca și cealaltă întrecere stradală din 2019, anume cea de la Long Beach, și cursa de weekend-ul acesta din inima Motor City a durat doar o oră și 40 de minute. Diferența a fost că aceasta din urmă a contat doar pentru echipajele înscrise în clasa DPI. Concurenții din clasele GTLM și LMP2 nu s-au prezentat, primii fiind plecați la Le Mans, în timp ce mașinile de la GTD au concurat într-o cupă specială căci cursa din Detroit nu contează în vederea clasamentului final. Cu toate acestea, 12 mașini de clasă GTD au răspuns invitației, ceea ce l-a mulțumit pentru Scott Atherton, întreg plutonul numărând 23 de mașini.

AXR se menține în lupta pentru titlu, dar nu prin echipajul #5, ci prin #31 car continuă să conducă în clasamentul piloților

În calificări, Juan-Pablo Montoya a fost cel mai rapid cu un timp de referință în 1:19.373. Columbianul l-a învins chiar pe coechipierul Helio Castroneves cu mai bine de 0.2 secunde în timp ce vechiul record al circuitului Belle Isle a căzut, fiind corectat cu mai bine de trei secunde de Montoya la bordul Acurei cu numărul 6. Jonathan Bomarito a scos din joben un tur care l-a pus pe trei în ceasul al doisprezecelea, americanul reușind performanța în ultimul său tur rapid. Linia a doua a fost completată de Cadillac-ul AXR Whelen Engineering pilotat de Pipo Derani, iar Joao Barbosa și Renger van der Zande au împărțit linia a treia a grilei.

Inițial, un BMW a fost în vârful movilei în categoria GTD, pilotul Turner Motorsports Robby Foley bifând un 1:29.704 cu care l-a eclipsat pe Zach Robichon. Porsche-le Park Place Motorsport de pe doi a fost cu doar 0,031 secunde mai lent într-o sesiune de calificări în care primii cinci piloți au fost despărțiți de doar opt zecimi. Ordinea s-a schimbat, însă, în urma verificărilor tehnice de după calificări când s-a descoperit că M6-le cu numărul 96 a rulat înafara limitelor în ceea ce privește unghiurile de fugă ale roților, limite ce sunt trasate de inginerii Michelin pentru fiecare etapă în parte. Ca urmare a acestei infracțiuni, BMW-ul a fost trimis la coada grilei, iar Robichon a pornit din pole cu cele două Acura Meyer-Shank Racing (pilotate în calificări de Christina Nielsen și Trent Hindman) pe urmele sale. Polesitter-ul de la Mid-Ohio, Richard Heistand, a completat linia a doua a grilei la bordul Lexus-ului AIM Vasser Sullivan cu numărul 14.

Park Place Motorsport a terminat pe poziția secundă în clasa GTD după ce a pierdut prima poziție în fața Lexus-ului AIM Vasser-Sullivan #14 care a și câștigat

Cursa de 100 de minute a fost una plicticoasă deoarece a fost marcată de cinci neutralizări care aproape că au înjumătățit timpul în care s-a rulat sub steag verde. Montoya a condus la start, mașina cu numărul 6 fiind mai mereu la vârf pe parcursul întrecerii deși Cadillac-urile erau considerate favorite datorită motoarelor lor V8 care le ofereau un cuplu superior la turații medii și scăzute la ieșirea din virajele lente din a doua jumătate a turului. Este de menționat că, dacă e să aruncăm o privire asupra listei cu foștii învingători ai cursei de la Belle Isle, trebuie să ne întoarcem în timp tocmai în 2008 pentru a găsi un al învingător care nu face parte din concernul General Motors. În urmă cu 11 ani, tot o Acura s-a impus în Detroit, mai precis modelul 01b al Andretti Green Motorsport pilotat de Franck Montagny și James Rossiter care a surclasat mașina identică a celor de la Patron Highcroft Racing.

Sâmbătă, doar Mazda cu numărul 77 a Team Joest s-a aflat la vârful plutonului înafară de Acura #6. Team Joest a decis ca echipajul #77 să meargă pe o strategie care să includă o singură oprire pe la boxe, oprire care a venit în turul al 26-lea când Tristan Nunez a intrat la boxe pe steag verde. Pe atunci mai erau cam 55 de minute rămase pe ceas, iar Nunez a intrat la boxe după ce pneurile sale au dat semne că nu mai fac față. La acel moment, Montoya deja îi dăduse mașina #6 coechipierului Dane Cameron.

Mazda a avut din nou ritmul necesar pentru a se lupta la vârf, dar ambele echipaje au avut ghinion…

Imediat după ce Cameron a preluat prima poziție, a patra neutralizare a venit ca urmare a tete-a-queue-ului Cadillac-ului #10 Wayne Yaylor Racing care s-a răsucit și a percutat zidul la ieșirea din virajul 7. Apoi, la restart, Harry Tincknell, a cărui pneuri au intrat mai greu în temperatură, a încercat târziu să închidă ușa în fața lui Stephen Simpson care l-a percutat și l-a trimis în zid – un incident de cursă care a ruinat șansele Mazdei #55 care era cea mai bine plasată mașină a Team Joest după oprirea echipajului 77. Mai erau 30 de minute atunci și, la următorul restart, și Mazda #77 a avut de suferit, ea fiind întoarsă de Cadillac-ul #5 AXR Mustang Sampling. În urma acestui incident, echipajul #77 a terminat pe 10, adică doar în fața celuilalt prototip RT24-P.

Între timp, în față, a cincea neutralizare a deschis drumul către un duel de 20 de minute între Cameron și Felipe Nasr în Cadillac-ul #31 Whelen Engineering. Nasr s-a putut apropia de Cameron, dar n-a găsit nici măcar o portiță uitată deschisă de american așa că a trebuit să se mulțumească cu poziția secundă, la 0,82 secunde în urma cuplului Cameron/Montoya. Pe poziția a treia la general a terminat cealaltă Acura pilotată de Helio Castroneves și Ricky Taylor care a fost întreaga cursă vioara a doua în raport cu echipierii din mașina #6. Pe patru a terminat Cadillac-ul JDC-Miller Motorsport #84, aceasta fiind cea mai bună performanță a anului pentru echipa care a trecut de la ORECA la Cadillac la începutul lui 2019. Celălalt Cadillac JDC-Miller a terminat pe poziția a cincea la general în mâinile lui Tristan Vautier, iar Cadillac-ul Mustang Sampling #5 a fost al șaselea cu Nissan-ul CORE Autosport pe șapte, o recuperare bună a lui Colin Braun după ce Bennett a pierdut aproape 50 de secunde în raport cu liderii în stint-ul său.

Paul Miller Racing au recuperat pe repede înainte teren după incidentul din primul viraj, dar sezonul acesta nu merge bine pentru ei oricum

În clasa GTD, Robinchon a condus din pole, dar a fost depășit de pilotul AIM Vasser-Sullivan Jack Hawksworth cu 48 de minute rămase pe ceas. În ciuda numeroaselor restart-uri, cele două mașini din clasa GTD au rămas fixate pe poziții până la final, Lexus-ul cu numărul 14 trecând primul linia de sosire după 100 de minute la o distanță de diferență de doar 0.83 secunde față de Porsche-le Park Place Motorsport #73 pilotat pe final de Patrick Long. Townsend Bell și Frankie Montecalvo au terminat pe trei în celălalt Lexus AIM Vasser-Motorsport, echipa americană reușind dubla după ce, la Mid-Ohio, Hawksworth a adus formației prima victoriei în chiar primul lor sezon în IMSA Weathertech Sports Car Championship.

Cu opt minute înainte de final, Andy Lally a profitat de problemele Christinei Nielsen, a cărei Acura NSX GT3 #86 înscrise de Meyer-Shank Racing a fost agățată de BMW-ul Turner Motorsports pilotat la acel moment de veteranul Bill Auberlen. Astfel, Lally și John Potter au reușit cel mai bun rezultat al unui sezon 2019 de acomodare în care s-au chinuit să se mențină în prima jumătate a ierarhiei în clasa GTD după ce au trecut de la Audi la Lamborghini.

Startul, văzut din perspectiva concurenților din clasa GTD, cu Lexus-urile în urma Acurei lui Hindman

Pe poziția a cincea am avut tot un Lamborghini căci campionii din 2018, Paul Miller Racing, au revenit după un incident în primul viraj în care Huracan-ul cu numărul 48 a fost agățat de Ferrari-ul Scuderia Corsa pilotat de Cooper MacNeil. Revenirea celor de la PMR a fost facilitată și de problemele lui Auberlen care, după incidentul cu Nielsen, a încetinit masiv. În cele din urmă, Foley și Auberlen au fost clasificați pe poziția a 10-a, în urma Audi-ului Starworks, Mercedes-ului Lone Star Racing, McLaren-ului Compass Racing care a debutat la Mid-Ohio și a Acurei lui Nielsen și Legge. Cealaltă Acura MSR a terminat chiar mai prost, pe poziția a 11-a în clasa GTD, respectiv ultima căci MacNeil și Vilander au abandonat pe loc după accidentul din prima buclă.

În urma acestei a cincea etape de la Detroit a sezonului 2019, Montoya și Cameron s-au apropiat la doar cinci puncte de Felipe Nasr și Pipo Derani, piloții AXR Whelen Engineering. Următoarea cursă a anului este, totodată, și etapa a treia din North-American Endurance Cup – cele șase ore de la Watkins Glen. Cursa de pe fostul circuit de Grand Prix din statul New York va avea loc în weekend-ul 27-30 iunie.

Rezultate complete aici

Sursă foto: IMSA

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.