Belcar: Cascatău nu cucerește Zolder nici din a doua încercare cu Saker

Saker-ul RAPX al VGL Racing a fost din nou cea mai rapidă mașină în Clasa 5 și Cascatău a fost mai rapid decât la prima etapă. Cam acestea sunt singurele lucruri pozitive care pot fi scrise după etapa a doua a Belcar Series care a avut loc la Zolder weekend-ul trecut. În rest, putem doar să sperăm că ghinionul echipei belgiene și al conaționalului nostru s-a epuizat pentru acest an, iar rezultatele cu adevărat bune vor veni începând cu etapa a treia de la Spa-Francorchamps.

Există momente când lucrurile pot merge bine și, totodată, teribil de prost. Cam așa poate fi descrisă prima parte a sezonului actual dacă vorbim despre Alex Cascatău, singurul pilot român care ne reprezintă în Belcar și care, în acest an, a făcut trecerea de la turisme la un model special construit pentru cursele de anduranță. Pe de-o parte, lui Alex îi merge bine în Romanian Endurance Series unde mărșăluiește, alături de Ciprian Petrăreanu, în categoria A2 cu Honda Civic Type R a WCR-Condor Racing. Cursele din afara țării, însă, nu par să-i priască până acum constănțeanului. După problemele nenumărate avute la Spa, unde a concurat pentru prima dată în 24H Series, Alex a bifat două apariții în Belcar. Prima, în weekend-ul în care DTM-ul a fost cap de afiș, a fost frustrantă și această frustrare a continuat și a acoperit și sfârșitul de săptămână care tocmai a trecut.

Huracan-ul poate fi o țintă pentru Saker, dar doar pe ploaie

Norii negri ce au marcat prima etapă, atât la figurat cât și la propriu, erau dați uitări sâmbătă când au avut loc antrenamentele și calificările, ambele sesiuni cu o durată de 45 de minute. Cascatău a fost ultimul care a urcat în mașină în antrenamente și nu a apucat să completeze decât două tururi de pistă înainte ca sesiunea să fie oprită timpuriu de un steag roșu după ce un Porsche Cayman din Clasa 2 a ieșit în decor în acul de păr Bolderbergbocht și a rămas blocat în nisip. În ciuda faptului că a mers foarte puțin, Cascatău a fost nu doar cel mai rapid pilot din Clasa 5 (redusă la un pluton de doar doar cinci mașini față de șapte câte am avut în prima etapă), ci și sensibil mai rapid decât coechipierii Joel Uylenbroeck și Katalin Bozo care n-au putut coborâ sub 1:46-1:45. Cascatău a bifat ușor un 1:43, iar acesta era doar începutul.

În calificări, Alex a rulat cel mai mult, profitând de faptul că n-au existat întreruperi de orice fel. El a rulat constant în 1:41 (pole-ul de la prima etapă a fost în 1:41.5) până ce, în ultimul său tur rapid înainte de a intra la boxe și a-i preda mașina lui Bozo, a tras mai tare și a pus turul de referință în Clasa 5, un 1:40.433 cu care a surclasat toate modelele din Clasa 4, adică mașini de GT4. Cascatău s-a plâns puțin de subvirare la ieșirea din primul viraj, dar trebuie spus că pneurile folosite în FP și în calificări au fost unele care aveau deja 40 de minute de uzură la bord după ce au fost folosite și în prima etapă. Pe poziția a doua în Clasa 5 s-a aflat BMW-ul E90 WTCC AR Performance (ex-Andy Priaulx/BMW Team UK) la o diferență de 3.2 secunde.

Cascatău a fost, și de această dată, cel mai rapid om din Clasa 5, dar fără folos

Trebuie spus că sesiunea de calificări nu s-a terminat tocmai fericit pentru VGL Racing căci mașina a cedat la scurt timp după ce Alex i-a predat-o lui Bozo. Mai exact,  după doar un tur, suspensia s-a rupt pe dreapta în virajul Villeneuve. Din fericire, pagubele n-au fost însemnate, iar echipa a pus totul la punct înainte de cursa de trei ore de duminică. Pentru cursă, planul a fost simplu: primul stint avea să fie făcut de Bozo, urmând ca apoi Alex să preia ștafeta în ora a doua și să conducă până la intrarea în ora a treia când era rândul lui Joel să ia volanul și să ducă treaba la bun sfârșit.

Ziua cursei a adus vești aducătoare de liniște în cortul echipei VGL Racing: rivalii de la AR Performance, singurii capabili să se apropie în materie de ritm de cursă de Saker-ul cu numărul 12, au retras mașina ca urmare a unor probleme la motor. Altfel spus, Saker-ul trebuia doar să nu se dezintegreze pentru ca VGL să puncteze prima victorie stagională din 2019. Startul a fost curat, iar Kata a rămas la conducerea clasei fără probleme. Aceasta s-a distanțat la aproximativ 20 de secunde de BMW-urile 235i și 240i urmăritoare pe parcursul stint-ului ei de o oră. Pe final, ritmul său (care a fost undeva pe la 1:47-1:48, personal best-ul fiind un 1:46) a căzut din cauza că mașina nu mai avea prea multă benzină și nu mai trăgea în virajele de dreapta.

Greșeala de a ataca fără să se asigure l-a costat pe Cascatău și pe echipa sa

Totuși, mașina a putut reveni la boxe și, de acolo, a fost sarcina lui Cascatău să conserve sau, de ce nu, să extindă avansul. Lucrurile au început, însă, prost, Cascatău calând motorul de două ori la rând căci Bozo lăsase mașina în viteza a doua și nu în prima, cum este normal, lucru pe care Alex nu l-a observat din prima. Ceea ce a observat constănțeanul repede a fost că Saker-ul, care a rulat în maparea cea mai conservatoare cu doar 320 de cai putere, nu prea mai avea suflu încă de la începutul stint-ului său. În ciuda acestor probleme, care au făcut ca, de la un punct încolo, mașina să ruleze fără turbo, Cascatău s-a depărtat în continuare de BMW-urile din Clasa 5.

Din cauza unor probleme la sistemul de comunicații, Cascatău nu putea să transmită informații echipei, dar asta nu l-a oprit să încerce să-și facă loc prin pluton – o depășire la începutul schimbului asupra BMW-ului MARC Cars V8 a părut firească. Ca urmare a căldurii toropitoare, multe mașini înscrise în clase superioare se târau de-a dreptul pe pistă, Cascatău fiind blocat tur după tur în spatele unui Cayman care-l făcea să ruleze în 1:48-1:49, pe lângă toate problemele sale. După alte câteva bucle, BMW-ul MARC Cars a prins Saker-ul din urmă și l-a depășit, dar nu a putut trece nici el de acel Cayman care părea a fi mai lat decât oricare altul de pe circuit. În cele din urmă, BMW-ul a părut că se dă din fața lui Alex înainte de acul de păr Bolderbergbocht ceea ce l-a făcut pe Alex să se înscrie pe interior, văzând că, de pe margine, se flutură steaguri albastre. Ceea ce n-a realizat a fost că acestea (care mai fuseseră fluturate la trecerea grupului de trei mașini format din BMW, Saker, și Porsche-le Cayman) erau, acum, fluturate pentru a semnala venirea unei Norma de Clasă 1. Aceasta s-a dus și ea pe interior pe o linie și mai strânsă pentru a nu intra în Saker, dar l-a percutat oricum și l-a trimis în BMW-ul MARC Cars V8 care a încercat să stea cât mai pe exterior.

Următoarea etapă va avea loc la Spa, un circuit mult mai rapid decât Zolder

Incidentul a fost destul de minor, deși oglinda din stânga a RAPX-ului a fost pierdută pe drum, iar eleronul Normei împărțită de Bert și Stienes Longin a fost îndoit. Cascatău nu a intrat la boxe imediat după acest contact multiplu căci a realizat că poate rula în continuare în 1:48 și a reușit să prindă din nou din urmă Cayman-ul. În încercarea de-al depăși la ieșirea din aceeași șicană, Cascatău a trecut peste vibratoarele plate din Jochen Rindtbocht. Vibrațiile au făcut ca evacuarea să cedeze ceea ce l-a forțat pe Alex să intre la boxe (pe lângă faptul că pedalierul se încălzise extrem de mult din cauza căldurii care venea de la radiatorul frontal). Mașina, care parcursese 52 de tururi integrale până la momentul când a fost împinsă-n garaj, a fost clasificată pe poziția a patra, un rezultat care-l egalează pe cel reușit în întrecerea a doua din cadrul primei etape.

După cursă, echipa a aflat și motivul pentru care mașina a pierdut gradual presiune în turbo. Aparent, s-a fisurat galeria de evacuare, înainte de turbină. Ceea ce este, însă, mai important este că echipajul #12 VGL Racing a urcat pe poziția a treia (37 pct.) în clasamentul clasei 5 ca urmare a faptului că BMW-ul AR Performance n-a luat startul. În principiu, cele două mașini din față, un BMW 240i (al QSR Racing School, 45 pct.) și un BMW 235i (înscris de Stevens Motorsport, 61 pct.), sunt ținte ușoare pentru Saker la Spa, dar doar dacă acesta va reuși să și termine cursa. Mai avem de așteptat aproximativ o lună până atunci pentru că etapa a treia este programată abia pentru weekend-ul 12-13 iulie când Belcar-ul va fi o serie suport a cursei de 25 de ore Volkswagen Fun Cup.

Două locuri 4 sunt cele mai bune rezultate din 2019 pentru Cascatău în Belcar, departe de rezultatele care ar fi putut fi înregistrate dacă e să luăm în considerare viteza mașinii

Sursă foto: RacingPixels.com