Formula 1 Canada: Review – Un MP pentru istorie

Free Practice 3

Sesiune decisivă în vederea calificărilor. Sunt 18 grade în aer și 36 la nivelul pistei. Monoposturile roșii termină primele o sesiune pe care mulți o vedeau în tabăra celor de la Mercedes. Era clar că temperaturile ridicate de la nivelul pistei vor ajuta monoposturile Scuderiei. Asta împreună cu mult hulita filozofie aerodinamică care pare să se plieze perfect pe caracteristicile circuitului. Dar este doar FP3. Nici Ferrari și nici Mercedes nu au activat acel power mode care îi distanțează atât de mult de urmăritori.

Calificări

Ajungem la sesiunea de calificări. Mercedes AMG și Ferrari pornesc prima sesiune, Q1, cu pneurile Soft. Temperatura a crescut la 25 de grade în aer și 46 la nivelul pistei. Cu o zi înainte, în FP2 pneurile Soft în aceste condiții termice au prezentat o degradare extremă de 0,7s pe tur.

© Scuderia Ferrari

Suprinzător, Charles Leclerc și Sebastian Vettel se impun. Germanul primul, la 14 miimi de coechipierul său. În tabăra celor de la Mercedes Valtteri Bottas este mai rapid decât Lewis Hamilton care nu reușește să să vină mai aproape de 3 zecimi de Vettel. Și mai suprinzătoare este strategia celor de la Ferrari. Încălțați cu pneurile cele mai moi, piloții Ferrari au completat 3 tururi rapide urmate de 3 tururi de cool-down. Și de fiecare dată monoposturile au fost mai rapide. Degrad area văzută în FP2 pare să se fi evaporat. Mai în spate, primii eliminați în calificările pentru M.P. al Canadei au fost Perez, Raikkonen, Stroll și piloții de la Williams cu Russell înaintea lui Kubica. Surprinzătoare contraperformanța lui Kimi. Finlandezul nu a reușit să-și îmbunătățească timpul în ciuda unui set nou de pneuri Soft montat pe monopostul Alfa Romeo. Performanța eroului local, Lance Stroll a fost influențată de cele întâmplate în FP3 când noul PU Mercedes Phase 2 a cedat. Inițial s-a crezut că este vorba de o scurgere hidraulică însă investigațiile ulterioare au arătat că motorul termic Mercedes a cedat. Inginerii Racing Point decid să revină la PU Spec 1 folosit în primele 6 GP-uri ale sezonului. Evident, cu tot cu pierderea de putere aferentă.

© Mercedes AMG

Q2. Temperatura urcă până la 26 de grade celsius în aer și 49 de grade la nivelul asfaltului. Cum era de așteptat atât Mercedes cât și Ferrari optează pentru pneurile Medium. De data asta, capacitatea monoposturilor argintii de a aduce pneurile în temperatură se vede, iar Lewis Hamilton și Valtteri Bottas se impun fărr probleme. Sebastian Vettel a fost al treilea la 132 de miimi iar Charles Leclerc al 5-lea la 6 sutimi de coechipierul său.

Red Bull au împărțit strategia. Max Verstappen a montat pneurile Medium iar Pierre Gasly pe cele Soft. Pentru olandez, Q2-ul a fost unul de coșmar. El a avut parte de trafic în fiecare din cele 2 tururi lansate, astfel că, cu un minut înainte de final se vedea clasat abia al 11-lea. Revine la boxele echiei sale pentru un nou set de pneuri. De data asta Soft.

© Haas F1 Team

Însă este momentul în care Kevin Magnussen atacă hotărât șicana dinaintea liniei de start sosire. Bordura de pe interiorul șicanei îl aruncă spre Zidul Campionilor. Iar comportamentul subvirator al monopostului Haas l-a împiedicat pe danez să țină monopostul VF-19 pe trasă în ciuda încercărilor disperate ale lui Magnussen. Lovește zidul cu roata dreapta spate. Janta este distrusă iar pneul dejantat induce o traiectorie supraviratoare care-l proiectează de danez spre pitwall. Contact violent care distruge partea dreaptă a monopostului. Steag roșu !

Sesiunea este întrerupta pentrua permite comisarilor să îndepărteze epava monopostului Haas. Odată cu steagul roșu se năruie și speranțele celor aflați pe un tur rapid de a-și îmbunătăți performnațele astfel că la finalul Q2 eliminați au fost Grosjean, Albon, Giovinazzi, Kvyat și Max Verstappen.

Q3. Sesiunea este reluată după 15 minute în care comisarii s-au chinuit să asigure monopostul lui Kevin Magnussen de un camion de tractare. Prima încercare pe pneuri Soft pentru toată lumea. Primii pe pistă, piloții Mercedes AMG. Lewis Hamilton stabilește primul reper. 1m10.493s. Valtteri Bottas pierde controlul monopostului la ieșirea din virajul 2 și evită in extremis impactul cu peretele de beton. Însă setul său de pneuri este compromis. Flatspot masiv pe pneurile spate. Finlandezul se târăște precaut înapoi la standuri pentru ca vibrațiile să nu afecteze monopostul.

© Mercedes AMG

În spate Charles Leclerc ocupă poziția a doua dar la distanță față de Hamilton. Vettel își îcheie turul și îi ia locul monegascului la 0.18s de lider. Mercedes părea că este în frunte după Hamilton a activat Party Mode-ul. Însă ceea ce puțini au observat este că Vettel a continuat nu un al doilea tur rapid ci și un al treilea, încercând să-și îmbunătățescă primul timp oficial al Q3-ului la fel cum făcuse în FP3. Însă temperatura asfaltului se apropiase deja de 50 de grade, iar monopostul Ferrari nu este la același nivel cu cel Mercedes atunci când vine vorba de păstrearea pneurilor în fereastra ideală de temperatură. Vettel revine la boxele echipei sale cu 3 minute înainte de final pentru un nou set de pneuri. Hamilton, Bottas și Leclerc revin pe circuit pentru ultima încerrcare cu Vettel ultimul dintre ei. Finlandezul de la Mercedes încheie pe locul 5 la finalul unui tur în care a stabilit recorduri personale pe toate cele 3 sectoare. La final însă, 6 zecimi între el și cel mai bun timp al lui Hamilton.

© Mercedes AMG

Urmează britanicul. Britanicul stabilise recorduri absolute pe sectoarele 1 și 2. De remarcat că monoposturile Mercedes reușiseră să recâștige sectorul 2 înapoi de la Ferrari odată cu începerea sesiunii de calificări. Finalul turului îi aduce lui Hamilton o îmbunătățire de 47 de miimi, reperul sesiunii fiind acum 1m.10.446s.

Chrles Leclerc încheie turul imediat după Hamilton. Monegascul găsește aproape 2 zecimi de secundă și se apropie la 474 miimi de Hamilton. Urcă de pe locul 4 pe locul 3 deținut până atunci de Daniel Ricciardo. Mai era doar Sebastian Vettel. Germanul ajungea în S3 după două rezultate Personal Best în sectoarele 1 și 2 care îi aduceau un avantaj de 9 sutimi de secundă fașă de Hamilton. Sectorul 3 era însă sectorul Ferrari. La treccerea liniei de sosire cele 9 sutimi de stransformă în 2 zecimi și germanul obține primul Pole Position pentru Ferari după M.P. al Germaniei în 2018. Cu 17 curse în urmă.

© Scuderia Ferrari

De unde rezultatul ăsta ? Vorbim în primul rând de un power track acolo unde puterea brută a propulsorului contează enorm. Avantajul propulsorului Ferrari este cotat undeva la 15CP față de cel Mercedes. Trebuie spus și că avantajul de putere al celor de la Ferrari este dat de combustibilul furnizat de Shell special pentru ei. Asta înseamnă că nici Haas F1 și nici Alfa Romeo nu beneficiază de benzina asta. Vorbim de un combustibil extrem de scump de produs care le-a adus italienilor un plus de 10CP incă de la M.P. al Spaniei când a a părut ultimul upgrade la acest capitol din partea Shell.

Însă liniile drepte din Canada mai au nevoie de ceva. De eficiență aerodinamică. Capitol la care pentru prima oară din 2014 încoace monopostul Ferrari este clar înaintea celui Mercedes. S-a calculat că Lewis Hamilton a pierdut pe ultimul sector 0,55 secunde iar Valtteri Bottas 0.45s (el beneficiind de vânt favorabil din spate). Datele referitoare la viteza de top dau un deficit de 8-10 km/h în defavoarea Mercedes.

Ultimul motiv pentru care Ferrari a reușit să întrerupă hegemonia Mercedes în calificări ține de temperaturi. Nu este îndeajuns ca Ferrari să fie mai rapid pe liniile drepte și să abă un motor mai puternic. Este nevoie de viteză în viraje. Iar asta se obține grație unui grad ridicat de aderență. Aderență care vine odată cu plasarea pneurilor în fereastra termică corectă. Ori pentru Ferrari aesta este călcâiul lui Ahile. Conceptul monopostului face ca pneurile să se încălzească destul de greu. Mai mult decât atât, odată ajunse la temperatura optimă, este foarte greu pentru piloți să le mențină în fereastra optimă. Și atunci, de ce aici au funcționat? Au funcționat și nu prea. Grație celor 50 de grade de la nivelul asfaltului piloții nu au avut probleme în a aduce pneurile în temperatură. Iar puterea mai mare a PU-ului le-a permis să forțeze la ieșirea din viraje depășind neajunsurile generate de ieșirea pneurilor din fereastra ideală. De ce neajunsuri? Pentru că dacă ne uităm la tabelul cu vitezele de top punctuale în apex-urile virajelor ne dăm seama că Mercedes are un avantaj mai mult decât evident.

Cursa

26 de grade în aer și peste 50 de grade la nivelul asfaltului. Prognoza meteorologilor se adeverește. Mai cald decât în calificări. Iar pentru Ferrari astea sunt vești bune. Pentru Mercedes însă, veștile nu sunt atât de bune. Inginerii descoperă o scurgere în sistemul hidraulic al monopostului lui Hamilton imediat după sesiunea de calificări. Regulile Parc Ferme îi împiedică să intervină, ei având însă șansa s-o facă cu 3 ore înainte de începerea cursei, atunci când mecanicii au voie să preia monopostul. Vestea bună este că problema se poate remedia. Vestea proastă este că pentru asta trebuie demontată întreaga parte posterioară a monopostului. Vorbim aici de PU, sistem ERS, podea, cutie de viteze. O astfel de operațiune durează în mod normal între 5 și 6 ore. Mecanicii Mercedes au reușit să demonteze totul, să înlocuiască piesa defectă și să repună totul la loc în mai puțin de 3 ore. Hamilton putea porni în cursă.

© Pirelli Media | Glenn Dunbar / LAT Images

Startul a fost unul curat. Vettel și Hamilton au pornit parcă în aceeași fracțiune de secundă, Germanul poziționându-se pe pistă astfel încât Hamilton să nu-l poată ataca. Leclerc pe de altă parte a plecat ceva mai bine venind aproape paralel cu Hamilton înainte de punctul de frânare pentru primul viraj însă odată cu virajul 2 avantajul monegascului avea să dispară.

Mai în spate, Ricciardo și Gasly își păstrează pozițiile din grilă, iar finlandezul Valtteri Vottas avea să piardă locul 6 în fața lui Hulkenberg plecat mai bine și insinuat pe interiorul virajului 2. După ce spiritele s-au mai calmat avea să iasă la iveală avantajul celor plecați cu pneurile de compoziție medie. Primii 3 clasați se depărtau vizibil de urmăritori. Vettel nu avea niciun monopost în față, iar asta l-a ajutat pe german să profite de viteza de top superioară pentru a ieși din marja de atac DRS a lui Hamilton.

© Red Bull Media Pool | Dan Istitene / Getty Images

Primele pitstop-uri aveau să se întâmple în turul 7 atunci când Red Bull încearcă să-l depășească pe Ricciardo prin undercut. Însă ritmul australianului a fost suficient de bun pe turul următor, cel în care a și fost chemat de strategii Renault. Bottas urca așadar pe locul 4.

Turul 20. Vettel avea un avans de 2,5 secunde în fața lui Hamilton. Se părea că ambii piloți merg la conservare. Vettel încefca să țină în frâu consumul de combustibil, iar Hamilton temperaturile frânelor și ale Power Unit-ului. Orice încercare de apropiere de german la mai puțin de 1,5 secunde pornea alarmele pe volanul monopostului Mercedes.

Vettel este chemat în tutul 26, germanul schimbând pneurile Medium cu cele Hard. În acst moment lui Hamilton i s-a spus prin radio: ”It’s hammertime!”. Însă în afară de un prim sector ceva mai lent pentru Vettel, sectorul 2 și mai cu seamă sectorul 3 au fost mai rapide decât alelui Hamilton care a mai fost lăsat să mai parcurgă încă un tur pe pneurile Medium. Inlap-ul lui Hamilton a fost cu aproape 2 secunde mai lent decât reușita germanului pe același tur, iar după efectuarea pitstop-ului ecart-ul dintre cei doi piloți ajunge la 4,5 secunde.

Cinci tururi mai târzu este chemat și Charles Leclerc ținut mai mult timp pe circuit pentru a profita în cazul unui Safety-Car sau Victual Safety-Car. Monegascul a profită de pneurile Hard noi și-l depășește pe Verstappen urcat pe locul 3 după intrarea la boxe a finlandezului Bottas.

© Red Bull Media Pool | Dan Mullan / Getty Images

Imediat după Red Bull decide că pneurile Hard cu care plecase din grilă nu mai dădeau randamentul dorit (Verstappen trebuia să pună între el și piloții Renault cel puțin 24 de secunde pentru a-i depăși la boxe) și-l cheamă la boxe. Max revine cu un set nou de neuri Pirelli Medium. Diferența de 0,8s pe tur între pneurile Medium și Hard a topit destul de repede ecartul dintre el și piloții Renault de care s-a debarsat în tururi consecutive grație sistemului DRS.

Odată depășiți, Hulkenberg și Ricciardo au rămas să se lupte între ei. Este momentul în care intervine Cyril Abiteboul și-l temperează pe german. Renault avea nevoie de punctele astea.

În față, Hamilton era înimediata apropiere a lui Vettel. Ritmul de cursă calculat în Free Practice 2 era corect. Monopostul Mercedes erau clar mai rapid pe gumele Hard decât cel Ferrari. În plus, Sebastian Vettel trebuia s piloteze și cu ochii la consumul de combustibil. Așa se face că în turul 40, campionul mondial en-titre ajunge la mai puțin de o secundă ăn spatele monopostului Ferrari. În anii trecuți asta ar fi însemnat fără doar și poate o depășire înaintea ultimei șicane, pe linia dreaptă. Însă eficiența aerodinamică mai bună a monopstului Ferrari, împreună cu un Power Unit mai puternic au făcut lucrul acesta imposibil. Lewis Hamilton avea să declare în conferința de presă de după cursă că

”Ei (Scuderia Ferrari, n.r.) au un power mode de care noi nu dispunem. Au fost foarte rapizi pe liniile drepte. Activau acest power mode și se depărtau vizibil pe liniile drepte, în ciuda DRS-ului deschis pe aripa mea spate.”

Lewis Hamilton
© Pirelli Media | Mark Sutton / Sutton Images

Două tururi mai târziu Hamilton renunță în a-l mai vâna pe german. Pe volanul monopostului Mercedes apăreau din nou avertismentele legate de temperatură. După ce martorii luminoși s-au stins, Hamilton s-a apropiat din nou. Știa însă că o depășire pe circuit nu va fi posibilă, astfel că britanicul a început să-l preseze pe german pentru a forța o greșeală din partea acestuia. Iar în turul 49 aceasta a apărut.

Virajul 3. Vettel se pregătește de virajul de dreapta încercând să frâneze cât mai tîrziu. Pneurile sale spate însă erau într-o stare mai proastă decât ale lui Hamilton iar frânarea ceva mai violentă a dus la blocarea roților pe puntea motoare. Spatele monopostului Ferrari se întrepta spre zidul din interiorul virajului 3. Vettel ia piciorul din gaz și virează spre același zid. Înainte de a ieși pe iarbă monopostul prinde aderență și se îndeaptă însă revenirea pe asfalt nu avea să se facă decât după ce va fi tăiat virajul. Odată ajuns pe asfalt Vettel încearcă să accelereze pentru a recâștiga din viteza pierdută. Însă pneurile murdare rup din nou aderența, de data asta monopostul experimentând ceea ce presa britanică numește snap-oversteer. Germanul este nevoit să corecteze din nou virând spre zid. Ferrari-ul prinde din nou aderență și începe să accelereze. Asta se întâmpla din punctul lui Vettel de vedere.

© Formula 1 Management

Din punctul lui Hamilton de vedere lucrurile au stat altfel. Britanicul îl vede pe Vettel dezechilibrat pe frânare și își dă seama că acesta nu are cum să se încadreze pe viraj. Este momentul în care Hamilton trece la atac însă ieșirea din virajul 3 îl vede nevoit să frîneze penru a evita contactul cu un Vettel ieșit din virajul 3 cu monopostul în aceelași stadiu în care a intrat. Adică complet dezechilibrat. Imediat după transmite echipei prin radio că manevra germanului a fost una periculoasă. Imediat după, pe monitoare apare mesajul că incidentul este analizat de stewarzi.

După 8 tururi apare și decizia acestora. Sebastian Vettel va primi o penalizare de 5 secunde pentru ”revenirea pe pistă în manieră periculoasă”. Lewis Hamilton nu mai trebuie să-l vâneze pe Vettel. Este îndeajuns să fie la mai puțin de 5 secunde de german la trecerea liniei de sosire pentru a fi declarat câștigătorul M.P. al Canadei, ediția 2019.

Charles Leclerc încearcă se apropie de Hamilton în ultimele 10 tururi însă la finalul GP-ului diferența a fost de 5 secunde. Valtteri Bottas este rechemat la boxe cu 2 tururi înainte de final pentru a încerca să obțină punctul suplimentar, cel pentru fastest race lap, având în vedere ecartul de peste 25 de secunde față de Verstappen.

© Mercedes AMG

Hamilton este declarat câștigător, cu Vettel și Leclerc pe locurile 2 și 3. Voi evita să dau un verdict asupra incidentului Vettel-Hamilton. Voi spune doar că Formula 1 nu mai este ce a fost. Ceea ce în trecut (nu mai departe de acum 3 ani) era considerat racing incident este privit acum cu alti ochi. Convorbirea radio între Sebastian Vettel și Ricardo Adami se închei sec: ”This is a wrong world!”.

Leave a Reply

Your email address will not be published.