Nurburgring 24H: Audi câștigă de nicăieri o cursă care era în mâinile Porsche

Sâmbătă dimineața, cerul de deasupra Nurburgring-ului era albastru, norii albi ce-l brăzdau nefiind în măsură să deșarte vreun strop de ploaie. Asta a ridicat în mintea unora niște semne de întrebare: se poate să avem o cursă de o zi și o noapte pe acest circuit fără vreo pictură de ploaie? Va mai fi o cursă în aceste condiții capabilă să se ridice la nivele de dramatism și spectaculozitate din anii anteriori când vremea a avut un cuvânt greu de spus? După 24 de ore, toți cei de la fața locului, deși buimaci, ar fi putut să se jure că poate dacă ar fi plouat ar fi fost mai puține incidente.

Joi, ploaia a căzut ca-n înscrisurile biblice în care se vorbește de marele potop. Sesiunea de antrenamente libere și prima de calificări au fost date peste cap, dar prognoza părea bună pentru weekend. Vineri, când a avut loc Q2-ul, cerul se înseninase și nicio picătură de ploaie n-a mai căzut din cer în timpul sesiunii de super pole în care au participat 30 de mașini. În acest an, metoda prin care o mașină și-a câștigat dreptul de a participa în super pole, în care se decide în ce ordine se va pleca de pe primele 30 de locuri ale grilei, a fost schimbată în încercarea de a se scăpa de fenomenul „sandbagging-ului”. Astfel, am regăsit în top 30 mașini care au ajuns acolo ca urmare a rezultatelor lor din primele două etape din VLN (una a fost anulată), din cursa de calificare și, totodată, din Q1 și Q2. Pentru a ajunge în top 30, s-au luat în calcul atât cele mai bune sectoare (în număr de nouă acum) cât și cele mai bune tururi teoretice (prin îmbinarea celor mai buni timpi din fiecare sector pentru fiecare mașină).

Startul în cursă a fost curat… până s-a ajuns în prima șicană

În cele din urmă, lupta s-a dat între Mercedes-AMG și Porsche. Laurens Vanthoor a reușit un 8:11.567 (în ciuda unui slow zone instaurat pe linia dreaptă Dottinger Hohe unde se afla o mașină lentă) care a pus mașina Manthey Racing cu numărul 911 în vârful ierarhiei. Polesitter-ul din 2018 a fost, însă, dat la o parte de Maro Engel care, în cel de-al doilea (și ultimul) tur rapid, a reușit un 8:10.910 ce s-a dovedit a fi imbatabil și l-a adus, astfel, în posesia trofeului Glickenhaus. Ulterior, Vanthoor a fost trimis pe a doua linie a grilei de Maxi Goetz care a legat un 8:11.047 în Mercedes-ul Mann Filter #48. AMG GT-ul GT3 a acaparat prima linie în calificări la poate ultima sa apariție pe ‘Ring în această formă, Mercedes prezentând cu ocazia cursei de 24 de ore noua versiune de clasă GT3 a acestei mașini. Pe poziția a patra s-a aflat Frederic Vervisch în Audi-ul #4 Phoenix Racing (8:12.699), în timp ce top 5-ul a fost completat de Mathieu Jaminet în Porsche-le Frikadelli #31 (8:13.588). Cea mai rapidă mașină non-germană s-a aflat pe poziția a 10-a, anume Ferrari-ul Octane126 pilotat de Simon Trummer care a plecat din fața Lamborghini-ului Konrad #7 pilotat de Matteo Cairoli. Cel mai rapid BMW s-a găsit pe poziția a 13-a (cel cu numărul 101 al Walkenhorst Motorsport) în timp ce singura mașină din clasa SPX care s-a aflat în top 30, SCG-ul 003C, a plecat abia de pe poziția a 19-a. Fabian Schiller n-a reușit să înregistreze un timp la bordul Mercedes-ului GetSpeed #17, iar Ferrari-ul #11 n-a pornit deloc.

Imediat după start, în șicana improvizată care-i duce pe piloți către a doua parte a circuitului de GP, BMW-ul #42 Schnitzer Motorsport a fost lovit în spate și s-a învârtit, incidentul anunțând deja o cursă grea pentru BMW-urile M6 GT3 care au avut aproape toate diverse probleme. Maro Engel a rămas în frunte pe parcursul primului său stint (adică șase tururi). După ce acesta a intrat la boxe, urmat de Kevin Estre în Porsche-le #911, pe prima poziție a urcat Fred Makowiecki în celălalt Porsche Manthey Racing. Acesta s-a aflat în frunte după prima oră de concurs ca urmare a faptului că Patrick Pilet a intrat la standuri după doar cinci tururi și i-a predat mașina lui Makowiecki, întreaga oprire fiind mai scurtă. Engel era pe doi la finele primelor 60 de minute cu Michael Christensen pe trei și David Pittard pe patru (BMW-ul său a intrat pentru prima oară la boxe după doar patru bucle și nu a fost realimentat).

Doar BMW-ul Falken a mai ajuns la final dintre cele înscrise în clasa SP9 Pro

Următoarele două ore au fost aproape lipsite de incidente, dar lucrurile au început să se precipite în ora a treia. Engel a revenit în frunte după ce a trecut de Makowiecki în cel de-al doilea schimb, Porsche-le #1 fiind apoi încetinit de o pană. Când Engel a intrat a doua oară la boxe, Manuel Metzger a preluat Mercedes-ul #2 Black Falcon, iar Laurens Vanthoor a urcat în GT3.R-ul cu numărul 911. În ora a treia, am fost martorii unor imagini spectaculoase după ce Ferrari-ul #55 Octane126 a luat foc pe circuitul de GP. Alexander Prinz a reușit să tragă pe dreapta lângă un post de comisari, dar mașina n-a mai putut fi salvată. Ca urmare a acestui accident, Prinz a stat pe bară pentru întreaga durată a cursei căci BMW-ul M3 CSL înscris de Hofor Racing pe care trebuia să-l piloteze (pe lângă Ferrari-ul Octane 126) a abandonat în urma unui accident care s-a petrecut în chiar primul tur la intrarea pe Nordscheleife.

ROWE Racing a tras obloanele după doar patru ore și nici BMW-ul Walkenhorst #101 nu mai rula când am intrat în ora a cincea a cursei. BMW-ul cu numărul 99 (Nicky Catsburg, Marco Wittmann, Jesse Krohn și John Edwards) a intrat inițial la boxe după ce partea frontală a fost avariată în urma unei coliziuni relativ ușoare. Mașina a fost reparată, dar, în out lap, ea a ieșit din nou în decor ceea ce a dus la avarii terminale la suspensie și motor. Între timp, echipajul #98 format din Philipp Eng, Connor de Phillippi, Tom Blomqvist și Mikkel Jensen se lupta în top 6. Eng s-a oprit pe pistă în Hohe Acht după o problemă la sistemul de răcire survenită ca urmare a unui contact. Walknehorst deja retrăsese mașina #101 căci pagubele la suspensie după ieșirea în decor din ora a doua s-au dovedit a fi prea mari. Toate aceste probleme au fost puse de șeful ROWE Racing pe seama modificărilor făcute la BoP-ul clasei GT3 (deși BMW-ul a pornit în cursă cu 10 kilograme mai ușor decât rulase în calificări). El s-a referit la decizia organizatorilor de a încetini mașinile de clasă GT3 la începutul stagiunii actuale motivând că ar fi deja prea rapide. Astfel, toate mașinile din clasa SP9 au pierdut 5% din putere, iar asta a făcut ca modelele de clasă GT4 și modelele de Cupă să fie aproape la fel de rapide pe liniile drepte ceea ce i-a împins pe piloții din clasa SP9 să forțeze depășiri periculoase pe zonele de frânare. Șeful ROWE Racing a mai punctat că BMW-urile sale au fost lovite în spate de mai bine de 20 de ori în primele trei ore de cursă căci alte mașini ieșeau mult mai bine din viraje.

Golf-urile înscrise de Giti Tires nu s-au descurcat prea bine

Mercedes a continuat să conducă prin mașina #2 înainte ca Porsche să revină. Inițial, Black Falcon a pierdut aproape o jumătate de minut la a patra sa trecere pe la boxe când Metzger i-a lăsat mașina pe mână lui Dirk Mueller. Cu toate acestea, germanul a ieșit de la boxe cu un avans de mai bine de 10 secunde în fața mașinii #911 pilotate de Kevin Estre. Francezul și-a croit drum până în spatele lui Muller pe parcursul orei a șasea și a trecut de acesta chiar pe linia dreaptă Dottinger Hohe după ce a fost nevoit să pună două roți pe iarbă, căci Mueller a încercat să îi închidă ușa-n nas pilotului Manthey Racing. La finele orei a șasea, după cea de-a cincea trecere pe la boxe, Estre avea deja de partea sa un avans de 30 de secunde în fața lui Mueller, dovedind superioritatea clară a celor de la Porsche. Mercedes-ul Mann Filter era pe trei cu Porsche-le Frikadelli #31 pe patru, SCG-ul pilotat de Thomas Mutsch pe cinci și Audi-ul #4 Phoenix Racing pe șase la general. Acesta din urmă a fost prins de Audi-ul #14 Car Collection pe parcursul orei a șasea. Echipajul #14 a pornit de pe poziția a 28-a după ce probleme la un senzor au necesitat schimbarea motorului și multe alte reparații (mașina a ratat Q2).

Tot înainte de intrarea în cel de-al doilea sfert al cursei am pierdut și BMW-ul Schnitzer #42, Timo Scheider ieșind în decor violent în Brunchen. Probleme a avut și Opel-ul Manta care a fost prins într-un sandviș format din alte două mașini în prima parte a circuitului de GP. În incidentul care a trimis Manta la garaj a fost implicat și liderul clasei SP8T, Mercedes-ul AMG GT cu numărul 46. Ora a șaptea de concurs a fost marcată de un accident spectaculos în care a fost implicat un Porsche Cayman înscris în clasa V6 și Nissan-ul KCMG pilotat de Josh Burdon. Acesta a frânat pentru un slow zone și a fost lovit puternic din spate de Porsche-le Cayman care a fost lansat în aer și s-a răsturnat de câteva ori înainte de a se opri la marginea drumului. După lăsarea serii, primul duelul dintre Mercedes-ul #2 și Porsche #911 a continuat înainte ca Mercedes-ul să fie scos din joc de un acroșaj evitabil în primul viraj. Toyota Supra de uzină a tăiat calea Mercedes-ului pilotat de Adam Christodoulou și cele două mașini s-au lovit la ieșirea din viraj. Asta i-a permis mașinii #911 să revină la boxe (după un schimb de frâne) tot pe prima poziție, pe doi aflându-se SCG-ul #705 cu Franck Mailleux la volan la două minute și jumătate în urmă.

Modelele Porsche 911 de cupă s-au dovedit deosebit de dificil de depășit în linie dreaptă

Șanselele Scuderiei Cameron Glickenhaus la o ultimă participare de poveste cu SCG-ul 003C s-au evaporat în timpul nopții când mașina a stat un sfert de oră la boxe pentru a i se înlocui partea frontală avariată într-o coliziune. Mașina #705 a rulat constant în top 3 în primele ore ale serii, Franck Mailleux și, apoi, Fernandez-Laser reușind cei mai rapizi timpi pe tur ai cursei. Aceștia alături de Simonsen s-au luptat cu Mercedes-ul Mann Filter #48 și cu Porsche-le Frikadelli #31 înainte ca Mutsch să preia mașina după a noua trecere pe la boxe. El a revenit pe pitlane după doar două tururi și, după ce a ieșit se afla deja înafara top-ului 20. La vârf, GT3.R-ul cu numărul 911 se bucura de un avans de două minute în fața modelului identic al Frikadelli Racing (pilotat de Jaminet), iar Chris Haase era pe trei în Audi-ul #14 la cam 90 de secunde în urma lui Jaminet. Înainte de intrarea în a doua jumătate a întrecerii, Manthey Racing a retras mașina #1 care avusese o pană la începutul cursei și a avut apoi și alte probleme tehnice după un accident cu o mașină întârziată.

Avantajul echipajului #911 era de două minute și 40 de secunde când am intrat în ora a 13-a a cursei, pe poziția a doua urcând la acel moment Mercedes-ul Mann Filter #48 după ce Raffaele Marciello a trecut de Romain Dumas. Francezul îl avea, în schimb, în urma sa pe Dries Vanthoor în Audi-ul #4, mașina Land aproape identică ca aspect fiind pe poziția a șasea la acel moment. Mai în spate, Aston Martin-ul #37 de uzină conducea în clasa SP8T după ce mașina #36 a fost eliminată de un accident. Mercedes-ul Black Falcon #70 era primul în clasa SP10.

Viper-ul din clasa AT a terminat cu greu întrecerea din acest an

La răsărit, Porsche continua să conducă prin mașina #911 care se dovedea a fi cu o clasă peste întreg plutonul ca ritm. Ecartul era acum de circa trei minute în fața echipajului #31 al Frikadelli Racing care s-a luptat în primele ore ale dimineții cu Mercedes-ul Mann Filter pe parcursul a mai multe stint-uri. Mai în spate, Land Motorsport a trecut de Phoenix Racing în duelul dintre cele două mașini Audi R8 LMS GT3 care arată aproape la fel.

Echipajul Frikadelli a pierdut teren înainte de prânz, când a primit o penalizare de 33 de secunde după ce stewarzii au raportat că unul dintre pit stop-urile echipajului cu numărul 31 de concurs a fost prea scurt. Aparent, a fost vorba chiar de oprirea în urma căreia s-a făcut rocada între #31 și #48 după răsărit. Astfel, Mercedes-ul Mann Filter pregătit de HTP Motorsport a revenit pe doi și, cu șase ore rămase pe ceas, acuza un handicap de aproape două minute în raport cu Porsche-le fruntaș care a mai redus tempo-ul. La acel moment, doar șase mașini se mai găseau în același tur cu liderul, pe poziția a șasea afându-se Mercedes-ul cu numărul 6 înscris de Black Falcon.

Mercedes-AMG s-a bazat pe mașina Mann Filter până ce aceasta a abandonat

Cu cinci ore rămase, bătălia pentru poziția a doua s-a încins din nou. Goetz, care a preluat mașina de la Marciello, a fost prins din urmă de Sven Mueller, acesta trecând pe Dottinger Hohe – Mercedes-urile au fost mai mereu umbrite pe liniile drepte în acest an. În încercarea de a rămâne în contact cu mașina #31, Goetz a forțat poate prea tare și a ieșit în decor în Hohe Acht. Anterior, Marciello a lovit un Porsche din clasa V6 în acul de păr Dunlop de pe circuitul de GP. În urma acestui accident, care s-a adăugat lungului șir de accidente despre care am vorbit deja, Mercedes și-a pierdut cel de-al doilea său vârf de lance (după ce mașina #2 a fost parcată în garaj definitiv). Audi-urile #29 și #4 au urcat pe pozițiile 3 și, respectiv, 4 la general.

Astfel, speranțele Mercedes s-au învârtit în ultimele ore în jurul echipajului #6 care a urcat pe poziția a cincea și s-a apropiat de cele două Audi-uri care se duelau pentru poziția a treia. Acest grup compact format din trei mașini s-a luptat pentru o bună bucată de vreme. Apoi, în ora a 20-a, la boxe, mașina Land a căzut pe cinci cu Mercedes-ul #6 poziționat între cele două Audi-uri. Rene Rast l-a prins din urmă pe Gabriele Piana pe Dottinger Hohe și a încercat să treacă de italian, dar acesta i-a tăiat calea și l-a forțat pe Rast să iasă cu toate cele patru roțiile pe iarbă. A existat și contact între cele două mașini în urma căruia Piana s-a ales cu o pană pe stânga spate, o penalizare „automată” venită după manevra sa dubioasă. Rast a supraviețuit fără să fie nevoit să intre la boxe (unde Piana a pierdut două minute), dar Dries Vanthoor s-a depărtat la șase secunde în față.

Novel Racing a adus în Germnaia un Lexus RC-F

La scurt timp după acest duel prea încins, comisarii au anunțat că au analizat un incident care a avut loc la ora locală 9:29 AM și au decis penalizarea echipajului #911 cu o oprire de cinci minute și 32 de secunde. Motivul? Laurens Vanthoor a ignorat două steaguri galbene fluturate de comisari și două mașini care încetineau pentru un slow zone, belgianul intrând în această zonă neutralizată cu o viteză de 172 de km/h când ar fi trebuit să aibă doar 120 de km/h. Michael Christensen se afla la volanul mașinii cu două ore înainte de final când s-a anunțat necruțătorul verdict care a aruncat mașina #911 pe poziția a doua, căci avansul său la acel moment era de trei minute.

Porsche se îndrepta, altfel, către o victorie clară, mai ales că mai toți rivalii direcți au dat de probleme. După ce #6 a fost scos din joc de acea pană, mașina a fost retrasă când Nico Bastian a dat cu ea de parapeți. Mai apoi, Audi-ul Land Motorsport pilotat de Kelvin van der Linde a suferit o explozie de pneu care a distrus colțul dreapta-spate al Audi-ului R8 LMS și l-a forțat pe tânărul sud-african să tragă pe dreapta. El fusese depășit cu puțin timp înainte de a suferi pana de Frederic Vervisch care a și urcat pe prima poziție după ce Porsche-le Manthey a intrat la boxe pentru a-și ispăși pedeapsa. Colac peste pupăză, și Porsche-le #31 Frikadelli a abandonat ca urmare a unei alte pene. Am trăit momente incredibile în ultimele 150 de minute ale cursei și asta fără a șopti vreun cuvânt despre ploaie sau alte intemperii.

Manthey Racing au ratat ținta cu ambele lor cartușe

Pe final, Audi-ul #4 Phoenix Racing n-a mai putut să fie prins de echipajul #911 al Manthey Racing și s-a impus, Pierre Kaffer, Dries Vanthoor, Frank Stippler și Frederic Vervisch aducând producătorului din Ingolstadt o victorie la care nici nu sperau. Laurens Vanthoor, Kevin Estre, Michael Christensen și Earl Bamber au terminat pe poziția a doua. Stippler este la a doua victorie în cursa de 24 de ore de la Nurburgring alături de Phoenix Racing după succesul din 2012. Podiumul a fost completat de echipajul cu numărul 3 al Black Falcon, adică ultimul mohican al echipei. Mașina #3, care n-a strălucit pe parcursul cursei, a fost pilotată de Maxi Buhk, Thomas Jaeger, Luca Stolz și Hubert Haupt. Pe patru a terminat echipajul #14 al Car Collection Motorsport care a plecat de pe poziția a 28-a și a avut o cursă grea căci n-a beneficiat de lumina albastră cu care sunt echipate mașinile care pătrund în sesiunea de super pole (top 30). Top 5-ul a fost completat de Porsche-le #12 (de generație veche) înscris de Manthey Racing care s-a impus în categoria SP9 Pro-Am. Clasa SP9 Pro-Am a mai avut pe podium echipajul #18 GetSpeed performance (poziția a șaptea la general) și echipajul #11 Wochenspiegel Team Monschau (poziția a 11-a la general). SCG-ul 003C a terminat pe poziția a noua, iar cel mai bine clasat BMW a fost cel al Falken Racing care a venit pe poziția a șasea. Nissan-ul Kondo Racing #45 a terminat pe poziția a 10-a.

Învingători în clasa SP7 (Porsche Cup) au fost membrii echipajului Muehlner Motorsport #62 care au terminat pe poziția a 15-a la general, clasa SP10 căzând în plasa echipajului #70 înscris de Black Falcon Motorsport (poziția a 18-a la general). Popularul Subaru Impreza WRX STI înscris de uzină în clasa SP3T a fost primul în clasa sa și a terminat pe poziția a 19-a la general fiind și cel mai bine clasat turism. Audi-ul R8 LMS de generație veche al echipei Giti a învins în clasa SP8 (poziția a 20-a la general), iar Aston Martin s-a impus în clasa SP8T.

Fără clasele mici mono-model, cursa de 24 de ore de la Nurburgring ar fi mai searbădă

Rezultate complete aici

Sursă foto: Poze Firești