Formula 1 Austria: Leclerc aduce pole-ul într-o zi cu bune și rele pentru Ferrari

Charles Leclerc a obținut al doilea său pole din carieră pe Red Bull Ring la capătul unei sesiuni de calificări dominată de monegasc.

Tânărul pilot Ferrari a stabilit un nou record al circuitului și a părut să fie în control pe întreaga durată a sesiunii. Echipa italiană a suferit însă și o lovitură serioasă – Sebastian Vettel nu a ieșit pe circuit în Q3 din cauza unei probleme mecanice survenită la mașina sa chiar înainte de partea decisivă a zilei.

Leclerc l-a surclasat pe Lewis Hamilton cu peste un sfert de secundă, liderul clasamentului mondial fiind mulțumit cu locul al doilea într-o sesiune în care Mercedes a fost pusă în mod repetat în pericol. Primele trei locuri au fost completate de Max Verstappen, astfel încât trei constructori diferiți ar fi putut fi reprezentați în vârful grilei de start, însă Hamilton a fost penalizat ulterior pentru momentul din Q1 de mai jos cu trei locuri pe grilă).

Tinerii l-au încadrat astfel pe deja „veteranul” Hamilton, în timp ce Bottas s-a clasat al 4-lea, la puțin peste o jumătate de secundă de lider. La peste o secundă în urmă au încheiat în ordine Kevin Magnussen, Lando Norris, Kimi Raikkonen, Antonio Giovinazzi și Pierre Gasly.

Q1

Robert Kubica a ieșit primul pe circuitul Red Bull Ring – cel mai scurt al sezonului ca timp petrecut pe tur. A fost urmat de cei doi piloți Alfa Romeo, dar și de alte mașini care au umplut curând pista austriacă și liniile din clasament.

Echipele de top au întârziat să-și facă apariția până când Hamilton a ieșit pe circuit după aproape cinci minute scurse din sesiune. Curând toți piloții au ajuns să stabilească cel puțin un tur cronometrat, iar Leclerc a fost din nou cel mai rapid în primele secvențe, chiar și pe gumele medium, mai lente.

Hamilton l-a încurcat ușor pe Raikkonen la prima lui ieșire pe circuit, fiind nevoit să-și repare greșeala făcându-i loc finlandezului. Mercedes a început timid, cu Hamilton și Bottas la distanță considerabilă de piloții Ferrari deși au folosit pneurile soft. Datorită turului extrem de scurt, doar opt zecimi de secundă i-au despărțit pe cei de pe 1 și 12 în clasamentul provizoriu, iar între cei în pericol de eliminare s-au clasat Raikkonen, Daniil Kvyat, Lance Stroll și cei doi piloți Williams. Curând diferențele de timp s-au făcut și mai mici.

Bottas a fost trimis înapoi pe circuit în ciuda locului 7 provizoriu obținut, iar un șir de tururi rapide reușite de alte mașini au dus chiar și la apariția lui Hamilton înapoi pe pistă. În final, Verstappen a stabilit cel mai rapid tur al Q1, cu Hamilton și Bottas urcând pe 2 și 3. Sergio Perez a fost ghinionistul clasat primul sub linia eliminării, iar urmându-l a fost chiar coechipierul său, Stroll. Ultimele două poziții au fost, firesc, ocupate de cei de la Williams, în timp ce Kvyat a fost eliminat la rândul său după o incursiune în exteriorul penultimului viraj, rusul fiind blocat de trafic.

Q2

Echipele fruntașe au ieșit de data asta primele pe circuit, iar Ferrari și-a arătat din nou colții, Leclerc fiind omul momentului. Monegascul a stabilit un 1:03.459 cu două zecimi mai bun ca turul coechipierului său, iar Mercedes s-a văzut cu ambii piloți chiar și în urma lui Verstappen după primele ieșiri pe circuit – toți trei făcând tururi pe gumele medium, spre deosebire de Ferrari. Strategiile diferite de start în cursă vor fi, așadar, interesante de urmărit duminică în ce privește echipele de top.

O nouă ieșire pe circuit l-a nemulțumit pe Hamilton, care s-a plâns de lipsa unei mașini în fața sa și apoi și-a abandonat primul tur cronometrat. În final britanicul a urcat pe locul trei, iar Alfa Romeo a impresionat cu ambii lor piloți intrând în Q3. Magnussen a ieșit prea puternic în virajul Schlossgold și a încurcat o serie de mașini aflate în urma sa, dar timpul său inițial a fost suficient de bun pentru a-l propulsa în shoot-out, alături de Norris.

Astfel, eliminați în Q2 au fost Romain Grosjean, Nico Hulkenberg, Alexander Albon, Daniel Ricciardo și Carlos Sainz – o zi grea pentru Renault în mod particular.

Q3

Doar Raikkonen și Giovinazzi au ieșit pe circuit în primele momente ale părții decisive ale calificărilor, iar cei doi au fost despărțiți de numai opt miimi de secundă. Între timp și-au făcut prezența și restul piloților, cu excepția lui Vettel, care părea că a întâmpinat probleme mecanice în garajul Ferrari.

Pe circuit, Hamilton a fost în fruntea unui pluton de mașini pentru a stabili tururile cronometrate cruciale. Britanicul a fost cel mai rapid când a trecut linia de sosire, însă imediat Bottas și apoi Leclerc și Verstappen l-au depășit cu ușurință. Monegascul a fost extrem de rapid în primele două sectoare, iar 1:03.208-ul său a fost aproape de un nou record al circuitului.

În garaj, un Vettel descumpănit ieșea din mașină fără să stabilească un tur, în timp ce echipele pregăteau un ultim asalt asupra pole-ului.

Ultimele patru pole-uri din Austria au aparținut piloților Mercedes, cu Bottas câștigându-le pe ultimele două. De data asta, însă, Ferrari a fost de neatins. Un timp îmbunătățit de 1:03.003 i-a adus lui Leclerc primul loc și totodată un nou record al circuitului.