24H Portimao: Ferrari Scuderia Praha se îndreaptă spre titlu c-o nouă victorie

Cea de-a cincea etapă a 24H Series din acest an a avut loc weekend-ul trecut pe Autódromo Internacional do Algarve și, în ciuda plutonului subțire de nici 30 de mașini, întrecerea a fost notabilă deoarece a fost prima la care a luat parte noul Mercedes-AMG GT GT3 care a rulat în clasa SP4 pentru modele neomologate, la fel ca și Porsche 911 (991.2) GT3.R anul trecut. Victoria a revenit, însă, Ferrari-ului Scuderia Praha care pare a bifa un parcurs de poveste în drumul spre titlu, ca și cel al Herberth Motorsport din urmă cu doi ani.

24H Series, campionatul organizat de olandezii de la Creventic în care a concurat și echipa autohtona Endurance Team Romania – cea mai recentă participare fiind la clasa GT4 în cursa de 24 de ore de la Barcelona de anul trecut – pare a suferi de sindromul Campionatului Mondial de Anduranță. Mă refer la raportul dintre cursa cea mai importantă din calendar, perla coroanei, și celelalte curse care, prin comparație, sunt ignorate sistematic. Dacă întreaga presă sportivă de pe mapamond este atentă când vine acea săptămână din iunie în care avem cursa de 24 de ore de la Le Mans, aceeași presă ignoră restul etapelor din campionat, inclusiv pe cele care se desfășoară pe circuite clasice cum ar fi Spa-Francorchamps, Silverstone sau Sebring. Asemenea, cursa de 24 de ore de la Dubai care deschide an de an sezonul în 24H Series este, în continuare, foarte atractivă cu 70-80 de mașini pe grilă în ultimii ani. Cu toate acestea, celelalte etape (toate cu o durată de 12 sau 24 de ore, cel mai adesea pe bucăți) nu primesc nici atenție din partea presei și, mai important, nici atenție din partea concurenților. În 2019, am avut doar 28 de mașini pe grilă la Portimao (față de 35 în 2018), iar clase care altă dată erau pline au fost, acum, lipsite de o densitate mulțumitoare: doar trei Porsche în clasa 991 destinată modelelor de cupă sau doar cinci TCR-uri cu totul, pe lângă cele doar două mașini de la A3. Este campionatul în pericol? Asta nu putem să spunem acum, dar un semnal de alarmă putem spune că ar trebui tras.

Startul a fost destul de curat, dar cursa a fost marcată de câteva incidente și ieșiri în decor

Revenind, totuși, la cursa din weekend, în calificări lucrurile au mers bine pentru Herberth Motorsport. Klaus Bachler a reușit un 1:44.440 cu care a pus mașina #93 (cea cu echipaj format, în preponderență, din piloți amatori) în pole position. Pe poziția a doua s-a aflat Ferrari-ul Scuderia Praha #11 care a fost cu doar 0,3 secunde mai lent, dar care a plecat din pole-ul ierarhie A6-Pro (Porsche-le #93 a fost înscris la clasa A6-Am). Linia a doua a grilei a fost ocupată de mașina identică a GPX în culorile Gulf Oils și de Mercedes-ul Toksport WRT #15. MARC CARS II V8-ul echipei Cor Euser Racing a pelcat primul la clasa SPX (în fața celor două Mercedes AMG GT4 care au rulat fără restrictor). Mai jos, singurul Porsche 911 Cup al Porsche Lorient Racing a fost cel mai rapid la clasa 991, iar AC Motorsport a fost primul turism pe grilă, în fața Volkswagen-ului Golf Autorama Motorsport by Wolf-Power care conduce în ierarhia clasei TCR după victoriile reușite la Dubai, Mugello și Brno.

Cursa în sine a fost destul de lipsită de istoric. Ferrari-ul Scuderiei Praha împărțit de Matteo Malucelli, Jiri Pisarik și Josef Kral s-a dovedit din nou fără egal și, după 24 de ore, a avut de partea sa un avans de șapte tururi în raport cu mașina dep e locul doi. Tripleta cehesco-italiană a completat 721 de tururi, cu doar un tur mai puțin decât recordul all-time de distanță a cursei de 24 de ore. Pe doi a terminat, pentru prima oară în 2019, mașina #24 Porsche 911 GT3.R a GPX (aceeeași echipe din Emirate care venea cu Renault-uri RS.01 în sezoanele precedente). Nicky Pastorelli, Jordan Grogor, Alexandre Cougnaud și Jean-Pierre Valentini au avut de ce să fie îngrijorați pe final căci unicul Ferrari al Wochenspiegel Team Monschau adus în Portugalia a revenit pe final și s-a apropiat la doar două tururi, însă a trebuit să se mulțumească cu poziția a treia la general, respectiv a treia în clasa A6-Pro. Acesta a fost, însă, cel mai bun rezultat pentru Georg Weiss, Leonard Weiss, Jochen Krumbach și David Perel în istoria participărilor echipei în 24H Series.

Noul Mercedes-AMG GT GT3 va fi peste tot pe circuitele lumii din 2020

Victoria la clasa A6-Am a revenit echipajului de pe locul al patrulea, anume cel cu numărul 93 al Herberth Motorsport care a plecat din pole position. Brauner, Aust, Rader, Bachler și Wehrmann au acuzat la final un decalaj de 10 tururi față de învingătorii din Ferrari-ul cu numărul 11 de concurs. Podiumul la clasa A6-Am a fost completat de Mercedes-ul echipei CP Racing (Charles Putman Racing) și de celălalt Porsche Herberth Motorsport #94 care a terminat pe poziția a șaptea la general. Intre ocupanții locurilor 2 și 3 la clasa A6-Am s-a intercalat noul Mercedes-AMG GT GT3 care a parcurs cu succes prima sa cursă de 24 de ore cu un echipaj divers din care au făcut parte atât piloți de uzină Mercedes-AMG (Hubert Haupt și Maxi Buhk), cât și potențiali viitori clienți (Charles Putman, care a mers și la bordul mașinii sale). Leipert, care a terminat pe doi la clasa SPX în 2018 cu Răzvan Umbrărescu la acea vreme pilotând Lamborghini-ul Huracan Super Trofeo al echipei, a învins de această dată la clasa SPX după ce MARC CARS II V8-ul lui Cor Euser și-a dat obștescul sfârșit.

Porsche-le DUWO Racing #909 a terminat pe poziția a 10-a la general, respectiv pe primul loc la clasa 991 (deși a fost taxat cu o penalizare de 20 de secunde) după o luptă aprigă cu modelul identic al Porsche Lorient Racing ce a venit pe doi la două tururi distanță. Autorama Motorsport by Wolf-Power a bifat o nouă victorie (după ce AC Motorsport a pierdut o roată), a patra din 2019, la clasa TCR (și a fost primul dintre turisme, evident). În plus, Golful echipei elvețiene a terminat în fața învingătorilor de la clasa GT4, anume BMW-ul M4 GT4 înscris de Hofor Racing by Bonk Motorsport #50. Parkalgar Racing Team (Mercedes #412) și Team Virage (Aston Martin #417) au completat podiumul la această categorie. În fine, Synchro Motorsport a câștigat duelul clasei A3 cu BMW-ul 240i Cup al Hofor Racing by Bonk Motorsport care a avut probleme și a completat abia 453 de tururi față de peste 600 pentru Honda Civic Type R a britanicilor de la Synchro.

Autorama Motorsport by Wolf-Power sunt oglinda celor de la Scuderia Praha, dar la clasa TCR (ambele au patru victorii la clasă)

În ciuda rezultatului bun din clasa A6-Am, Herberth Motorsport se îndreaptă spre Spania pentru cursa de 24 de ore de la Barcelona cu orgoliul rănit. Echipajul #91 vârful de lance și singurul înscris la clasa A6-Pro, nu a fost clasificat parcurgând doar 404 tururi. Problemele acestei mașini care mai mereu pare să se insinueze pe podiumul general la finele cursei au ușurat viața echipajului Scuderia Praha care pare, acum, de neoprit – deși un abandon pentru cehi la Barcelona ar putea schimba puțin calculele, în funcție de cei care vin și culeg victoria la general. Etapa de la Barcelona este programată pentru weekend-ul 30 august – 1 septembrie.

Rezultate complete aici

Sursă foto: 24H Series

Următoarea etapă va avea loc la Barcelona, un circuit mai puțin dificil pentru piloți, cel puțin în opinia lui Josef Kral