Inspecția stării tehnice a unui autocar este unul dintre elementele invariabile asociate cu excursiile de vacanță ale copiilor și ale tinerilor. Un defect sau o defecțiune la unul dintre elementele sistemului de iluminat va contribui la întârzierea călătoriei, care poate avea impact negativ și asupra reputației transportatorului.

Fără îndoială, siguranța pe șosea se bazează pe eficiența sistemului de iluminat al vehiculului. Indiferent că este vorba de un vehicul cu cale unică sau un camion, obligația de a inspecta și întreține aceste elemente îi revine conducătorului auto. În ceea ce privește conducătorii auto profesioniști, o astfel de inspecție este și una dintre operațiile elementare care ar trebui să fie efectuate de fiecare dată înainte de a porni într-o călătorie, fie cu o furgonetă de livrare de mici dimensiuni, fie cu un autocamion de mare tonaj, fie cu un autocar plin de copii.

„Caracterul specific al activității realizate cu vehiculele utilitare – inclusiv autocare – constă în valorificarea lor la maximum. Și înseamnă solicitarea constantă a elementelor sistemului de iluminat”, afirmă Wioletta Pasionek, manager de marketing pentru Europa Centrală în cadrul companiei Lumileds din Polonia, producător și distribuitor de sisteme auto de iluminat Philips. „Un bec cu halogen sau o lampă cu xenon au în comun faptul că au o durată de viață specifică și că se pot arde în orice moment. Prin urmare, un conducător auto profesionist ar trebui să fie pregătit în mod adecvat pentru a le înlocui.”

O astfel de situație poate apărea și în timpul inspecției unui autocar, care este realizată pe loc înainte ca un grup de copii și de tineri să plece într-o călătorie de vacanță odihnitoare. Inspectorul mijloacelor de transport rutiere sau un ofițer de poliție va ordona înlocuirea acestor elemente, care este o condiție pentru plecarea în călătorie. Astfel, este bine ca toți conducătorii auto să se echipeze cu un set de becuri de rezervă pentru astfel de cazuri.

Ca măsură preventivă, selectați cu atenție elementele de iluminat. La ce să fiți atenți?

În cazul autocarelor, la fel ca în cazul autoturismelor sau al autocamioanelor, predomină structurile imobile ale farurilor principale dotate cu becuri cu halogen. Astfel, tipul acestora este criteriul de bază al alegerii – ca regulă generală, H4 sau H7. Sunt utilizate, de asemenea, becurile auxiliare H1, H3 sau H11 și chiar R2, cunoscut de zeci de ani.

Toate ar trebui să aibă drept caracteristici doi parametri. Culoarea luminii este responsabilă pentru luminozitatea lămpii; cu cât este mai mare, cu atât mai bine. De exemplu, becurile Philips MasterDuty și MasterLife au 3.200 K, în timp ce MasterDuty BlueVision are până la 3.500 K. Este echivalentul unei lumini similare cu lumina zilei, iar, în plus, asigură un efect specific iluminatului cu xenon.

Durata de viață este a doua caracteristică a becurilor pentru autocare. Astfel de vehicule călătoresc pe rute lungi de mulți kilometri într-o perioadă scurtă de timp și, în plus, au la bord pasageri și bagaje. Prin urmare, înlocuirea unui bec ar trebui să implice economie – de exemplu, durata de viață a unui bec Philips MasterLife a fost stabilită la maximum 1.200 de ore de iluminat constant.

Structura rezistentă la vibrații și suprasolicitări este, de asemenea, o trăsătură derivată a duratei de viață. Philips utilizează corpuri întărite și un capac, precum și un filament dublu și sticlă de cuarț de înaltă calitate.

„Din punct de vedere statistic, indiferent de tipul de vehicul, becurile din farurile principale sunt înlocuite cel mai frecvent. Și, de fapt, atenția conducătorilor auto se
concentrează pe acestea, deși pe un drum sunt la fel de importante farurile spate sau lămpile indicatoare de direcție”, adaugă Wioletta Pasionek. „Și acestea ar trebui supuse unor inspecții sistematice, întrucât permisiunea unui autocar de a circula depinde de funcționarea lor. Durata de timp prelungită a unei călătorii de vacanță înseamnă stres redundant pentru copii, părinți și organizatori, precum și o situație inconfortabilă pentru transportatorul însuși.”