Formula 1 Germania: Ploaia aduce bucurie și suferință într-o cursă nebună câștigată de Verstappen

Până la urmă, fanii au fost fericiți. Într-o zi în care Mercedes nu a adunat niciun punct la Hockenheim (inițial – notă în subsol), în patria mamă, la capătul unei curse de-a dreptul nebune, Max Verstappen a câștigat Marele Premiu al Germaniei.

Rezultatul a venit spre deliciul numeroșilor fani olandezi prezenți în tribune, dar și spre bucuria germanilor care au asistat la un loc doi excelent al lui Sebastian Vettel, după ce germanul a plecat ultimul de pe grila de start. Podiumul unei astfel de curse nu ar fi putut să nu conțină și o mare surpriză, iar aceasta s-a numit Daniil Kvyat. Rusul a terminat pe 3, reușind să profite la maximum de ziua presărată de condiții meteo dificile și de evenimente care mai de care mai imprevizibile.

La final, am avut trei piloți extrem de bucuroși pe podium, dar și câțiva nemulțumiți că nu au fost acolo. Lance Stroll a încheiat pe locul 4 după ce a riscat pe final, făcând o alegere tactică excelentă când a trecut pe pneuri slick primul dintre toți, atunci când circuitul s-a uscat în sfârșit de tot, după ploi intermitente.

Carlos Sainz a încheiat al 5-lea, urmat de Alex Albon, Kimi Raikkonen și Antonio Giovinazzi. Romain Grosjean și Kevin Magnussen au completat pozițiile din puncte, dar nu înainte ca piloții Haas să se acroșeze ușor într-un duel pe final.

Pentru Lewis Hamilton, cursa a început excelent, dar a continuat cu totul neobișnuit, iar după toate evenimentele, britanicul a încheiat pe locul 11, în afara punctelor. Doar mașinile Williams l-au urmat, fiind singurele care au mai trecut linia de sosire, iar asta spune multe despre ziua echipei Mercedes, care l-a pierdut și pe Valtteri Bottas într-un final incandescent de cursă.

O ploaie căzută în perioada premergătoare cursei a făcut ca startul să fie ușor întârziat. Cu toate mașinile încălțate cu pneuri de ploaie, organizatorii au decis ca plutonul să ruleze câteva tururi de formare în spatele mașinii de siguranță. Finalmente, s-a decis ca startul să fie dat de pe loc, astfel încât piloții s-au aliniat din nou pe grilă pentru 64, nu 67, de tururi.

Red Bull a avut parte de un start dezastruos, astfel încât Hamilton și Bottas s-au îndepărat în frunte în timp ce toate mașinile „dansau” pe asfaltul ud. Verstappen a revenit în joc după o serie de depășiri, ajungând pe locul trei și rulând în urma celor de la Mercedes. După calificările ratate de sâmbătă, Ferrari a început cursa cu dreptul, Vettel urcând de pe 20 pe 14 după primul tur în timp ce ușor-ușor Leclerc a ajuns pe locul 4.

Sergio Perez a fost cel prins de condițiile dificile. Mexicanul a alunecat și a ieșit în decor, făcând ca mașina de siguranță să fie chemată în acțiune din nou. Majoritatea echipelor au profitat pentru a trece pe pneuri intermediare, cu câteva excepții care curând s-au dovedit a fi nefericite. La restart, Hamilton a continuat să conducă fără probleme, în timp ce Bottas, Verstappen și Leclerc îl urmau după ce monegascul a trecut de Hulkenberg și Raikkonen.

Ferrari a răsuflat ușurată când oficialii au decis doar să amendeze echipa pentru un „unsafe release” la acel prim pitstop al lui Leclerc, iar în curând pilotul a fost chemat pentru a doua oară, tot pentru un set de intermediare. Decizia l-a ajutat pe moment, monegascul devenind cel mai rapid de pe circuit și ajungând la trei secunde în urma lui Verstappen, care la rândul său era la aproximativ o secundă de Bottas în turul 22.

Cursa avea să ia o nouă dimensiune în tururile următoare, când Magnussen a fost primul care a ieșit de la boxe pe soft-uri. Vettel l-a urmat, iar două tururi mai târziu Verstappen a „încălțat” medium-uri pentru a încerca să treacă grație unui undercut de Bottas. Curând tot mai multe echipe au încercat slick-urile, dar cu zone din circuit în continuare ușor ude, unii nu au avut noroc. Leclerc a schimbat din nou, trecând pe softuri, dar un tur mai târziu a pierdut controlul în ultimele viraje, iar într-un moment care a adus aminte de accidentul lui Vettel de anul trecut, a abandonat în pietriș.

Mașina de siguranță a fost chemată din nou pe circuit, iar echipele s-au răzgândit din nou, pneurile intrmediare fiind din nou cele preferate. Colac peste pupăză, Hamilton a alunecat în același loc ca și Leclerc, dar a reușit să scape doar cu o aripă față ușor avariată. Britanicul a intrat la boxe tăind accesul ca urmare a accidentului său. Mai mult, mecanicii Mercedes au fost luați total pe nepregătite, iar Hamilton a pierdut mai mult de jumătate de minut în haosul de pe linia boxelor, căzând pe cinci în clasament.

Când în sfârșit lucrurile s-au liniștit pentru o clipă, Verstappen s-a trezit la conducere, urmat de Hulkenberg, Bottas, Albon și Hamilton. Olandezul s-a îndepărtat în frunte la restart, iar Hamilton a fost penalizat cu 5 secunde ca urmare a intrării sale ilegale la boxe. Mai mult, britanicul era prins în urma lui Albon, având nevoie de tururi bune pentru a-l depăși pe tânăr. Mai în față, Bottas îl presa pe Hulkenberg, trecând în sfârșit de german în turul 37.

Ritmul lui Hamilton a crescut rapid, în timp ce circuitul se usca din nou. Curând, Mercedes ocupa locurile 2 și 3, cu Bottas la 8 secunde în urma liderului Verstappen, iar cursa lui Hulkenberg – atât de promițătoare până atunci – s-a încheiat brusc în același loc blestemat dinaintea ulitmului viraj. Verstappen a intrat din nou la boxe sub un nou safety car, revenind pe circuit pe alte pneuri intermediare, dar tot pe primul loc. Vettel a oprit și el, dar se afla pe locul 10 înainte de restart.

Cu 20 de tururi rămase din cursă, Verstappen îi conducea pe Bottas și Hamilton, în timp ce Albon, Sainz, Gasly, Raikkonen, Giovinazzi și Kvyat completau alături de Vettel top 10-le. Grosjean, Magnussen, Russel, Stroll și Kubica mai erau singurii rămași în cursă, după ce Daniel Ricciardo și Lando Norris abandonaseră la rândul său cu probleme mecanice în mijlocul haosului.

Cursa s-a reluat, iar Stroll a fost curajosul care a trecut pe soft-uri la aflarea veștii că ploaia urma să ocolească circuitul până la finalul Marelui Premiu. Două tururi mai târziu, Verstappen și Bottas i-au urmat tactica, Hamilton devenind temporar lider din nou, în timp ce Vettel a trecut de trei alte mașini ceva mai în spate, înainte ca toți piloții să „încalțe” slick-uri.

Grație pitstop-ului său inițial, Stroll a ajuns la conducere pentru un tur, înainte ca Verstappen să-și recâștige locul în frunte. Între timp, Hamilton a căzut pe locul 12 după ce și-a servit penalizarea de 5 secunde. Cu cirucitul devenind 100% uscat pe linia de cursă, Marele Premiu a devenit un sprint de 15 tururi în care ordinea de start a părut să fie trasă la sorți de zeii naturii.

Kvyat s-a remarcat prin câteva tururi rapide, rulând pe locul 3, în urma lui Verstappen și Stroll, dar fiind urmărit de Bottas. Rusul l-a depășit fără probleme pe canadian, iar Vettel l-a depășit pe Gasly pentru a urca pe locul 7. În mijlocul acțiunii, piloții treceau la rând în fruntea ierarhiei celui mai bun tur.

Dacă ziua lui Hamilton nu fusese suficient de ghinionistă, britanicul a mai avut parte de încă un eveniment neplăcut, ieșind prea larg în virajul întâi și răsucindu-se înainte de a intra la boxe pentru a-și schimba pneurile distruse. Deodată, campionul mondial și liderul clasamentului sezonului se afla pe ultimul loc, la peste 15 secunde în urma mașinilor Williams. Câteva tururi mai târziu, coechipierul său a avut parte de un incident tras la indigo, dar din păcate pentru el, nu a reușit să evite bariera de protecție.

Cu șase tururi înainte de final, mașina de siguranță și-a făcut un ultim număr. Verstappen conducea, urmat de Kvyat, Stroll, Sainz și Vettel, în timp ce la coada plutonului Hamilton a intrat încă o dată la boxe pentru pneuri noi, probabil pentru a încerca să câștige măcar un punct pentru cel mai rapid tur, pentru Mercedes. Sprint de 15 tururi am zis? Sprint de 5 tururi să fie!

Vettel a trecut de Sainz și apoi și-a folosit evidentul avantaj tehnic pentru a urca pe locul 2, depășindu-l pe Stroll, și apoi pe Kvyat. Ceva mai în spate, un nou abandon – Albon s-a apărat schimbând direcția chiar atunci când Gasly încerca depășirea sa, iar francezul și-a încheiat cursa într-un spectacol de scântei venite de la aripa sa față care a cedat.

După două ore de spectacol total, Max Verstappen a trecut în sfârșit linia de sosire pentru a câștiga Marele Premiu al Germaniei. Sebastian Vettel a fost mai mult decât bucuros cu locul său doi, iar Daniil Kvyat în al nouălea cer cu ultima treaptă a podiumului. A fost o zi frumoasă pentru Formula 1, dacă nu lucrezi pentru Mercedes.

***

Actualizare: Cei doi piloți Alfa Romeo au fost declasați după încheierea cursei pentru o presupusă iregularitate la start. Astfel, Grosjean și Magnussen au promovat pe locurile 7 și 8, în timp ce Hamilton a cules două puncte pentru locul 9. Mai mult, Kubica a câștigat primul său punct de la revenirea în Formula 1 și a adus primul punct al sezonului pentru Williams, pe locul 10. Alfa Romeo va contesta decizia, astfel încât rezultatele rămân sub semnul întrebării.