24H Series Barcelona: Victorie pentru Barwell Motorsport și Lamborghini

Cursa de 24 de ore de la Barcelona a revenit și în acest an cu un pluton variat (numai puțin de nouă clase în total, trei pe grila TCE Series și restul în campionatul GT-urilor) care ne-a oferit o cursă interesantă și neobișnuit de disputată la vârf – după mai multe etape în care Scuderia Praha a dominat relaxat. Venirea britanicilor de la Barwell Motorsport cu o formulă de piloți bine-cunoscută a dat peste cap calculele echipelor ce fac sezon complet și a schimbat ierarhia. Mai jos, la turisme, Cupra echipei Top Car Sport a învins, dar titlul s-a dus previzibil la echipa dominantă a sezonului, Autorama by Race Wolf.

În primul rând, nu putem trece la povestea întrecerii de weekend-ul trecut fără a spune că aceasta a fost prima ediție a cursei de 24 de ore de pe circuitul Barcelona-Catalunya din ultimii trei ani în care n-am avut reprezentare românească pe grila de start. În 2017 și în 2018, am urmărit îndeaproape evoluțiile Endurance Team Romania, mai întâi la clasa SP3-GT4 și apoi la categoria GT4, de ambele dăți cu mașini Ginetta. Deși nici anul trecut și nici în urmă cu doi ani conaționalii noștri n-au obținut rezultatul dorit – o clasare pe podium – căci le-au stat în cale numeroase probleme tehnice, evoluțiile înregistrate ne-au dat speranță. Din păcate, anul acesta ETR a luat o pauză, dar merită să privim înapoi la ce a fost căci n-am mai avut alte echipe care să se încumete (până acum) și să atace o cursă de 24 de ore de nivel internațional.

Să revenim, însă, la trecutul apropiat. În calificări, Lamborghini-ul Barwell Motorsport #77 (Matchitski/Lind/Kujala/Amstutz) a fost cel mai rapid cu un tur-etalon în 1:46.577. Performanța este notabilă deoarece echipa a avut de furcă cu sistemul de realimentare, lucru care nu este atât de neobișnuit conform team manager-ului Mark Lemmer, având în vedere că Barwell Motorsport participă în mai multe campionate care folosesc combustibili diferiți. Cu toate acestea, nu poate fi trecut cu vederea efortul mecanicilor de a pregăti mașina #77 pentru calificări, acesteia fiindu-i schimbate și ambreiajul și cutia de viteze tot în dimineața de dinainte de calificări. Pe poziția a doua pe grila de start s-a aflat mașina Herberth Motorsport #93 care a fost cu doar 0.161 secunde mai lentă într-o sesiune în care mai multe echipaje au pus pe tabelă timpi rapizi pe final de sesiune. Echipajul de la clasa A6-Am (care a obținut și pole-ul la această categorie) a Herberth Motorsport a fost urmat de cel cu numărul 24 al GP Extreme, învingători în cursa de 24 de ore de la Spa (dar cu un echipaj format 100% din piloți de uzină), și de Car Collection Motorsport cu R8-ul cu numărul 34. Scuderia Praha a trebuit, în aceste condiții, să se mulțumească abia cu poziția a cincea pe grila de start (respectiv a treia la clasa A6-Pro), iar Mercedes-ul Hofor Racing s-a aflat pe poziția a șasea la start în ciuda unui accident suferit în testele private de joi.

La SPX, primii pe grilă au fost francezii de la Vortex (Vortex 1.0 #701). În urma lor s-a aflat primul dintre cele două KTM GTX, modele noi-nouțe dezvoltate de Reiter Engineering care au debutat la Barcelona 24h fără a fi omologate (încă nu se știe nici unde nu vor concura, dar se întreve un viitor fie în GT3, fie în GT2 pentru aceste mașini). Singura mașină înscrisă la clasa SP4, Ligier-ul JS2 R #526 adus de Nordschleife Racing s-a calificat pe poziția a 26-a la general. Team Webheads (#902) a obținut pole-ul la clasa 991 în fața Porsche Lorient Racing #911 care a condus în ierarhia acestei categorii înaintea cursei din Spania. La GT4, BMW-ul M4 GT4 al Hofor Racing by Bonk Motorsport a fost în frunte la start. Grila campionatului paralel TCE Series a fost deschisă, pentru prima oară, de Munckhof Racing cu al lor BMW M4 GTR (înscris la categoria SP3) care a parcursul circuitul de 4.65 kilometri în 1:55.617 în mâinile lui Glenn van Berlo. Astfel, am avut al cincilea pole-sitter diferit în TCE Series și, respectiv, al șaselea diferit în GT Series. La categoria TCR, prima poziție (a treia în ierarhia generală TCE Series) a aparținut unuia dintre cele două Golf-uri Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing, Hofor Racing by Bonk Motorsport obținând pole-ul și la clasa A3 cu un BMW 240i Cup.

Primele ore de cursă s-au scurs sub un cer senin, lupta la vârf dându-se între echipajul #91 al Herberth Motorsport (cel înscris la clasa A6-Am cu Sven Mueller, Daniel Allemann, Ralf Bohn și Robert Renauer în echipaj) și Huracan-ul Barwell plecat din pole position. După patru ore, acesta din urmă conducea, dar avansul său era de doar 9.2 secunde, Ferrari-ul Scuderia Praha fiind pe trei la acel moment. Celălalt Porsche al Herberth Motorsport care a plecat de pe poziția a doua, a pierdut câteva locur în primele ore, dar a reușit să se mențină la șefia clasei A6-Am. Mai jos, la SPX, Vortex-ul a dat de probleme repede – ca deobicei – iar cele două KTM-uri au preluat conducerea, rulând în formație. În mod neobișnuit, ploaia era așteptată înainte de intrarea în al doilea sfert al cursei.

Ceea ce a urmat a fost un duel strâns între Herberth Motorsport și Barwell Motorsport, cursa fiind decisă la boxe unde Barwell a fost echipa mai bună. În cele din urmă, am avut 24 de ore de cursă atipic de strânsă pentru campionatul acesta în care adesea se întâmplă ca un echipaj să se desprindă de concurență și să câștige cu un avans confortabil de 3-5-10 tururi. Barwell Motorsport a învins, mizând pe o strategie riscantă pe final. Britanicii au trebuit să-l instruiască pe Dennis Lind să fie blând cu pedala de accelerație și să facă tot ce e omenesc posibil să economisească combustibil. Din fericire, mașina #77 n-a rămas fără benzină, iar diferența la final dintre cele două echipaje a fost de nici 11 secunde. În total, cele două mașini (dar și Ferrari-ul Scuderia Praha și Porsche-le GPX) au făcut cu schimbul la vârf de 38 de ori. Mașina GPX #24 a terminat pe poziția a treia la general, trecând cu brio peste o pană care a încetinit echipajul format din Jean-Pierre Valentini, Benjamin Goethe, Stuart Hall, Jordan Grogor și Nicky Pastorelli, dar acuzând la final o diferență de opt tururi față de cele două mașini din fața sa. Echipajul învingător a completat 690 de tururi, spulberând fostul record de distanță într-o întrecere în care n-am avut parte de (prea) multe neutralizări cu Code 60.

Herberth Motorsport a reușit, totuși, să învingă la clasa A6-Am, 991 GT3-R-ul cu numărul 93 clasându-se pe poziția a patra la general în fța celor două Audi a Car Collection Motorsport care au făcut rocada în ultimele 30 de minute când #88 a primit o penalizare de un minut. Scuderia Praha a terminat abia pe poziția a zecea la general după o noapte marcată de probleme multiple pentru echipa din Cehia care avea deja trecut în cont, grație celor patru succese reușite în 2019, titlul la echipe și la piloți (în campionatul european, nu cel al continentelor din care mai este de disputat cursa de 24 de ore de la COTA).

Orchid Racing s-a impus la GT4 deși a trecut prin două sperieturi pe timpul nopții când Cayman-ul echipei a venit de urgență la boxe cu pană. Rivalii de la Soerg Rennsport n-au putut reveni după ce au trebuit să schimbe bateria (BMW-ul M4 al germanilor a terminat pe poziția a doua la 11 tururi distanță). KTM a câștigat la clasa SPX prin echipajul #216 (Laura Kraihamer, Ferdinand Stuck, Johannes Stuck, Sehdi Sermini) care s-a aflat pe poziția a noua la general după 24 de ore, surclasând Ferrari-ul Scuderia Praha. Celălalt KTM a terminat și el, dar a avut probleme și a fost clasificat pe poziția a 27-a – confortabil în fața Ligier-ului care a concurat de unul singur la SP4.  Speed Lover a învins la 991 Cup după ce Team Webheads au avut probleme. Aceștia din urmă au reușit, totuși, să termine pe doi în fața mașinii Porsche Lorient Racing #911 care a revenit după ce cutia a cedat în turul de formare. Porsche Lorient Racing au luat titlul la această categorie, dar ar fi putut să culeagă și victoria de etapă dacă echipajul #912 n-ar fi abandonat cu mai puțin de șase ore rămase pe ceas.

Top Car Sport by Bas Koeten Racing a fost prima echipă din TCE Series care a trecut linia de sosire duminica trecută. Echipajul cu numărul #131 (Fabian Danz, care a devenit campion european al TCE Series, Julien Apotheloz, Loris Prattes și Antti Buri) a câștigat pentru prima oară o etapă în acest an după o demonstrație de dominanță, elvețienii conducând din ora a treia. Baporo Motorsport #135 a terminat pe poziția secundă, iar Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing  #112 a completat atât podiumul clasei TCR cât și podiumul general al TCE Series. Prin acest rezultat, Autorama Motorsport a devenit campioana la echipe a acestui sezon.

RTR Projects a stat departe de probleme (de pildă, incendii, care au „atacat” adesea KTM-urile X-Bow GT4) și a învins pentru a doua oară în 2019 la clasa SP3, una lipsită de consistență, fapt dovedit și de clasarea pe poziția secundă a Ginettei G55  înscrisă de Perfection Racing Europe care a terminat pe doi (în fața BMW-ului Munckhof) deși a trecut printr-un accident. BMW-ul M4 GTR a terminat pe trei după ce olandezii au schimbat cutia de viteze în prima parte a cursei. Hofor Racing by Bonk Motorsport a câștigat cu noroc la A3 după ce liderii incontestabili ai cursei până la acel moment, Synchro Motorsport, au fost îngenuncheați de cutia de viteze care a cedat pe Honda Civic Type R a echipei britanice.

Etapa din Statele Unite a campionatului continentelor – care este și ultima etapă din 24H Series din acest an – va avea loc în weekend-ul 15-16-17 noiembrie la COTA, în Texas. Ne așteaptă apoi o vacanță de iarnă scurtă căci cursa de 24 de ore de la Dubai din 2020 este programată pentru 9-11 ianuarie. Cursa cea mai cunoscută din cadrul acestui campionat se anunță deja a avea o grilă umplută până la refuz – deja sunt peste 60 de mașini pe entry list-ul provizoriu și mai este încă timp de înscrieri.

Rezultate complete aici

Surse foto: 24H Series, Synchro Motorsport