Formula 1 Italia: Leclerc obține pole-ul în circumstanțe extraordinare

Charles Leclerc va pleca din pole position în Marele Premiu al Italiei, după ce momentele finale ale sesiunii de calificări au provenit, parcă, din cascadorii râsului.

Monegascul a fost, alături de Carlos Sainz, singurul pilot care a pornit în ultimul tur cronometrat înainte ca sesiunea să se încheie, într-un final haotic unic generat de dorința tuturor de a avea o plasă bună.

Leclerc stabilise de altfel cel mai bun tur în primele încercări din Q3, iar pilotul Ferrari a fost urmat de Lewis Hamilton și Valtteri Bottas în clasamentul final. Cei trei au fost despărțiți de mai puțin de cinci sutimi de secundă, cu Sebastian Vettel al patrulea la încă o zecime în urmă.

Daniel Ricciardo și Nico Hulkenberg l-au surclasat pe Sainz în final, în timp ce Alexander Albon, Lance Stroll și Kimi Raikkonen nu au stabilit timpi cronometrați în final datorită haosului, dar și unui accident al finlandezului.

Q1

Pierre Gasly a ieșit primul pe circuit când lumina verde a apărut la capătul liniei boxelor. Gasly, alături de Max Verstappen și Lando Norris, vor lua startul din coada grilei de start duminică, toți folosind elemente în plus ale unității de putere față de cele trei alocate la începutul sezonului. Rezultatele lor din calificări urmau să fie, așadar, irelevante, iar Verstappen nu a ieșit pe circuit decât în ultimele șase minute.

Ferrari a ales să ruleze pe gume medium în Q1, iar timpul lui Vettel a fost cu aproape o jumătate de secundă mai lent decât al lui Leclerc după primul tur cronometrat. Cei doi au fost mai rapizi a doua oară, cu monegascul instalându-se pe primul loc în fața mașinilor Mercedes, Renault și al coechipierului său.

Renault și-a demonstrat din nou viteza arătată dimineață, Hulkenberg cronometrând un prim timp mai rapid decât al ambilor piloți Mercedes. Cei de la Williams au fost cei mai lenți, iar în fața lor Sergio Perez și Romain Grosjean erau în pericol de eliminare.

Mexicanul a întâmpinat noi probleme, iar mașina sa Racing Point a rămas parcată în Curva Grande, ducând la întreruperea sesiunii. Aceasta s-a reluat cu majoritatea mașinilor încercând să stabilească un nou timp în cele puțin peste patru minute rămase.

Deși Grosjean și-a îmbunătățit timpul, și ceilalți din fața sa au făcut-o, astfel încât francezul a fost eliminat alături de Perez, George Russell, Robert Kubica și Verstappen. Olandezul a suferit noi probleme mecanice în acele minute de final, revenind la garajul Red Bull și nestabilind vreun timp.

Q2

Leclerc, Hamilton și Vettel au bifat primele trei locuri după primele tururi din Q2, cu Ricciardo strecurându-se din nou printre mașinile fruntașe, urmat de Bottas, Albon și Hulkenberg. O eroare a lui Kimi Raikkonen l-a aruncat pe finlandez pe pietriș în Lesmo 1, iar el, alături de Gasly, Norris, Stroll și Giovinazzi erau pe cale să fie eliminați cu două minute înainte de finalul Q2.

Toate mașinile au ieșit pe circuit din nou într-un șir indian în care Albon a fost ghinionist-ul care nu a avut plasa cuiva. Hamilton a trecut pe primul loc grație ultimului său tur, iar în a doua jumătate a clasamentului Raikkonen a reușit să se califice pentru Q3 pentru doar două miimi de secundă în detrimentul coechipierului său.

Giovinazzi, așadar, a fost eliminat alături de Magnussen, Norris și cei doi piloți Toro Rosso. În frunte, Mercedes amenința serios supremația Ferrari, iar ultima parte a calificărilor ar fi putut fi imprevizibilă.

Q3

Jocurile strategice de plasament pe circuit au făcut deliciul secvențelor din primul tur cronometrat înregistrat de mașini. Vettel a deschis drumul, urmat de cele două mașini Renault și abia apoi de Leclerc, în timp ce ceva mai în spate piloții Mercedes erau despărțiți de Sainz.

Leclerc a fost finalmente cel mai rapid, iar Hamilton a fost cu doar 0.039s mai lent. Vettel i-a condus mai departe pe Ricciardo, Hulkenberg și Sainz, în timp ce tururile lui Bottas și Albon nu au fost luate inițial în considerare ca urmare a unui accident al lui Raikkonen. Finlandezul a refăcut cunoștință cu parapetul din exteriorul Parabolica, iar Stroll nici măcar nu a ieșit din garaj.

Reluările au arătat cum Vettel a fost la limita ieșirii de pe circuit în Parabolica, dar timpul său a rămas în picioare, cum de altfel a rămas și a lui Bottas după o rectificare a oficialilor.

După o întrerupere considerabilă pentru recuperarea Alfei lui Raikkonen, sesiunea s-a reluat cu un ultim sprint pentru pole. Jocurile de plasament au reînceput și au fost duse pur și simplu la extrem. Nimeni nu și-a asumat rolul de „locomotivă”, astfel încât mașinile s-au grupat în outlap, rulând atât de lent încât timpul limită a devenit o problemă. Spre furstrarea multora și amuzamentul altora, doar Sainz și Leclerc au trecut linia de sosire înaintea expirării sesiunii, iar Leclerc a rămas în pole.


Citește mai multe despre MP al Italiei 2019.