Formula 1 Rusia: Hamilton câștigă din nou pentru Mercedes

Cu o performanță solidă și profitând de o situație neașteptată venită la mijlocul cursei, Lewis Hamilton a adus o nouă victorie Mercedes în Rusia, Ferrari având o zi ciudată care a evoluat neașteptat.

Succesul britanicului a venit ca urmare a opririi la boxe dintr-o perioadă în care mașina de siguranță era pe circuit. Timpul câștigat atât de el, cât și de Valtteri Bottas, le-a adus un 1-2 neprevăzut celor de la Mercedes, în detrimentul lui Charles Leclerc și a echipei Ferrari. Monegascul a fost nevoit să se mulțumească doar cu locul al 3-lea la capătul unei zile în care a fost depășit la start de Sebastian Vettel și a suferit apoi ca urmare a abandonului coechipierului său.

Porniți pe gumele medium, cei de la Mercedes au putut rămâne pe circuit mai mult decât rivalii de la Ferrari înainte de singura oprire planificată la boxe, iar acest lucru a dat roade când Vettel a abandonat, aducând în joc perioada de VSC. Leclerc intrase la standuri câteva tururi mai devreme, reușind să treacă de Vettel în ceea ce a fost o mutare tactică venită după ce germanul l-a sărit la start grație plasei dinaintea primei perioade de frânare.

Locul 4 i-a revenit unui Max Verstappen izolat în spatele mai puternicelor mașini din frunte, în timp ce coechipierul său de la Red Bull, Alexander Albon, a făcut o parte finală excelentă de cursă pentru a trece linia de sosire al 5-lea. Thailandezul i-a depășit pe rând pe Lance Stroll, Sergio Perez, Lando Norris, Kevin Magnussen și Carlos Sainz, spaniolul obținând locul 6 pentru McLaren.

Perez a încheiat pe locul 7, în fața lui Norris, în timp ce Magnussen a sosit al 9-lea după ce o penalizare de cinci secunde i s-a aplicat după linia de sosire. Nico Hulkenberg a obținut ultimul punct pus în joc, Stroll ratând top 10-le pentru mai puțin de o secundă. Eroul local Daniil Kvyat a fost al 12-lea, în fața lui Kimi Raikkonen, Pierre Gasly și Antonio Giovinazzi.

Robert Kubica și George Russel au semnat primul abandon colectiv pentru Williams, cu britanicul aducând mașina de siguranță pe circuit după ce o problemă l-a propulsat în barierele de protecție sub VSC. Daniel Ricciardo a abandonat la rândul său, cu Romain Grosjean terminând cursa înainte de finalul primului tur, făcând la rândul său conștință cu zidul de protecție.

Teama lui Charles Leclerc s-a adeverit la start. Piloții din spatele său au beneficiat de lunga linie dretaptă până la prima perioadă de frânare și de plasa din față, iar Sebastian Vettel l-a depășit fără probleme. Germanul s-a instalat la conducere, dar înainte ca primul tur să se încheie mașina de siguranță a fost chemată pe circuit ca urmare a unui contact în pluton.

Prins între Daniel Ricciardo și Romain Grosjean, Antonio Giovinazzi nu a putut să evite acroșajul, iar atât australianul cât și francezul au avut de suferit. Cursa lui Grosjean s-a încheiat în parapetul de protecție, în timp ce Ricciardo și Giovinazzi au intrat la boxe pentru un prim schimb de pneuri – pilotul Renault suferind o pană. Robert Kubica a intrat la rândul său la standuri, dar plutonul de 19 mașini rămase s-a reformat în spatele mașinii de siguranță.

Cursa a fost reluată în turul 4, iar Vettel și Leclerc s-au îndepărtat rapid de Lewis Hamilton, în timp ce Valtteri Bottas era prins între cele două mașini McLaren în spate. Cu Mercedes pe gumele medium, prima parte a cursei avea să fie mai dificilă, dar în final Bottas a trecut de Carlos Sainz. Plecat de pe locul 9 în urma unei penalizări, Verstappen a urcat rapid după câteva tururi pe 7.

A urmat un nou episod în care piloții Ferrari au discutat în contradictoriu prin radio cu echipa, aducându-ne aminte de cele întâmplate la Singapore cu o săptămână în urmă. Strategia inițială a părut să fie că dacă Vettel trece la start de Leclerc, germanul îl va lăsa ulterior înapoi în frunte, dar situația de pe circuit a stat diferit, cu monegascul nefiind lăsat de Vettel să revină. Plecat din poziția a treia, acesta s-a îndepărtat treptat în frunte grație unor timpi rapizi, dar cert era deja că Ferrari și-a complicat viața mai mult decât era cazul. Leclerc a insistat prin radio că a făcut tot ce i-a spus echipa, sugerând că e nefiresc să rămână în spate, în timp ce Vettel spunea că nu poate să-l lase în frunte decât dacă se apropie.

Hamilton și Bottas și-au păstrat ritmul între timp, iar Verstappen a urcat pe locul 5 după ce a depășit ambele mașini McLaren. Nico Hulkenberg a trecut de Sergio Perez pentru locul 8, iar Kimi Raikkonen a primit o penalizare cu drive-through pentru că a furat startul. Între timp, o serie de tururi rapide ale lui Hamilton a semnalat revenirea britanicului în lupta pentru victorie. Hulkenberg a intrat la boxe la capătul turului 16, dar mașina sa a fost scăpată de pe cric într-un moment critic pentru german, iar în frunte opririle la standuri au întârziat.

Atât Ferrari, cât și Mercedes, au ales să lungească primul stint al piloților, dar Scuderia a apăsat totuși prima pe trăgaci, chemându-l pe Leclerc la boxe în turul 23 și oferindu-i un set nou de gume medium – cu care Hamilton a arătat un ritm foarte bun. Oarecum surprinzător, echipa a întârziat să-l aducă la standuri și pe Vettel. La finalul turului 26, germanul a intrat la boxe și a ieșit pe un set de gume medium la rândul lui. Cele trei tururi în plus pe gumele noi l-au ajutat pe Leclerc să facă schimbul de poziții cu coechipierul său – probabil voit -, dar momente mai târziu cursa lui Vettel s-a încheiat, cu probleme la MGU-K.

A fost punctul culminant al unei curse extrem de curioase a lui Ferrari, iar lucrurile aveau să se complice. Virtual Safety Car-ul a intrat în rol, iar Mercedes și-a chemat ambii piloți la boxe. Situația ieșită din comun l-a ajutat pe Hamilton, care a trecut la conducerea cursei, pierzând mai puțin timp la boxe față de Leclerc, în condițiile limitei de viteză de pe circuit. Lucrurile s-au complcat și mai mult, cu George Russel ieșind în decor și oprind în barierele de protecție sub VSC, fapt pentru care mașina de sigurnață a fost chemată iar. Ulterior Robert Kubica a abandonat la rândul său la boxe, la fel ca și Ricciardo minute mai devreme.

Câțiva piloți au profitat din nou pentru a trece pe un ultim set de pneuri soft, inclusiv Leclerc. Strategia Ferrari l-a pus pe monegasc în urma ambelor mașini Mercedes, dar pe aceleași gume marcate cu roșu ca Hamilton și Bottas. A urmat un sprint de 21 de tururi pentru victorie în trei. În urma lor, Verstappen rula al 4-lea, cu Sainz, Magunssen, Norris, Perez, Stroll și Albon în puncte, iar Hulkenberg, Gasly, Kvyat, Giovinazzi și Raikkonen în afara lor.

La intrarea în virajul 2 Hamilton se distanțase în frunte, iar Leclerc nu a fost suficient de aproape de Bottas pentru a încerca un atac. Avantajul Mercedes de a-l avea pe Bottas între Hamilton și Leclerc era evident. Pilotul Ferrari nu a reușit să treacă de finlandez, iar Hamilton făcea tururi record în frunte, punând peste patru secunde între el și cealaltă mașină Mercedes.

Ceva mai în spate, Albon urcase excelent pe locul 6, iar Norris a mai pierdut încă un loc în dauna lui Perez. Cei de la Toro Rosso s-au luptat pentru locul 12, cu Gasly ratând perioada de frânare în virajul secund în încercarea de a-l depăși pe coechipierul său și pierzând o poziție. Perez a trecut ulterior și de Magnussen și Hulkenberg se lupta pentru locul 9 cu Norris după ce l-a lăsat în urma sa pe Stroll. Mai important, însă, în frunte ordinea se păstra.

După 53 de tururi, Hamilton a trecut primul linia de sosire, urmat de Bottas și Leclerc. Deși a cerut toată puterea motorului Ferrari, monegascul nu a reușit să facă față aerului murdar care a venit de la finlandez, iar britanicul a stabilit și cel mai bun tur al cursei cu ultimele sale resurse.

Victoria lui Hamilton a fost una venită pe fondul mașinii de siguranță, însă trebuie spus că acesta a pilotat excelent toată cursa și s-a pus în postura de a putea profita de cum a decurs Marele Premiu. Pentru Leclerc și Ferrari, ziua a fost una grea și cel puțin ciudată. După un start în care echipa a profitat, dar s-a pus într-o situație dificilă, totul a mers din rău în mari rău odată cu abandonul lui Vettel.

Așadar, Mercedes a rămas regină în Rusia, câștigând toate cursele desfășurate la Soci de când Formula 1 vizitează circuitul, din 2014.

***

Citește mai multe despre MP al Rusiei 2019

Citește review-ul MP al Singapore

Citește: Ferrari și “monstruosul” avantaj al unității lor hibride