Formula 1 Mexic: La ce să ne așteptăm în cursă

Max Verstappen a avut cel mai rapid monopost în calificări. Aici nu este niciun pic de îndoială. Ferrari a fost echipa numărul doi, iar Mercedes un loc 3 destul de îndepărtat de Red Bull, dar relativ aproape de Ferrari. Haideți să analizăm mai îndeaproape performanțele din calificări raportându-ne la prima zi de antrenamente libere și mai apoi să vedem care ar fi performanțele în cursă pe baza simulărilor din FP2.

Red Bull

© Red Bull Content Pool | Dan Istitene/Getty Images

Echipa austriacă a fost etalonul în ceea ce privește performanța pură în Mexic în utlimii 2 ani. Faptul că aerul este mai rarefiat înseamnă că echipele aduc pachete aerodinamice asemănătoare celor folosite în Monaco și Hungaroring însă obțin cifre asemănătoare celor observate la Monza. Red Bull a început weekend-ul dominând sectoarele 2 și 3 acolo unde monopostul austriac poate exploata la maximum avantajul dat de apăsarea aerodinamică exemplară dar și de tracțiunea mecanică excelentă. Pe primul sector însă povestea era alta.

Cel mai rapid pilot Red Bull pierdea 0,45s numai pe prima linie dreaptă (până în virajul 1) și alte 0,4s pe a doua linie dreaptă (între virajele 3 și 4). Tot ceea ce reușea să recupereze în restul turului era insuficient. Christian Horner declara după prima zi de antrenamente libere că deficitul de top speed era în jurul a 20 km/h iar asta însemna că nici DRS-ul nu i-ar putea ajuta să treacă de monoposturile Ferrari.

În ziua de ieri lucrurile au stat însă altfel. Inginerii decid să reducă din apăsarea aerodinamică pentru a reduce drag-ul și a câștiga la capitolul top speed. Zis și făcut. Verstappen pierdea doar 0.35s până la T1 și doar 0.2s până la T4. Cel mai important însă, monoposturile Red Bull erau acum cu doar 10 km/h mai lente ca monoposturile Ferrari. Diferența din S1, deși semnificativă a putut fi recuperată în S2 și S3. Toate aceste modificări, dar și comportamentul net superior al monopsoturilor Red Bull pe pneurile de compoziție moale au dus la cucerirea pole position-ului (teoretic) de către Verstappen.

Ferrari

sursa: Scuderia Ferrari Press Office

Scuderia Ferrari venea în Mexic cu prima șansă. Asta potrivit celor de la Mercedes și austriecilor de la Red Bull. Liniile drepte și avantajul dat de PU-ul cel mai puternic de pe grilă erau considerate, înainte de prima zi de concurs, atuuri extrem de importante. În ambele sesiuni de antrenamente libere acest lucru s-a adeverit. Monoposturile roșii zburau în primul sector, avantajul construit fiind imposibil de bătut până la final. Însă exista o problemă. Pneurile. Majoritatea echipelor s-au plâns de graining. Asfaltul nu este abraziv iar nivelul de apăsare aerodinamică este și el destul de redus. În viraje asta se traduce prin sliding accentuat care duce la supraîncălzirea pneurilor.

Simulările efectuate la Maranello între FP2 și FP3 au dat o singură recomandare: este nevoie de mai mult downforce pentru a proteja pneurile. Inginerii echipei italiene au mărit la maximum orice unghi de atac al suprafețelor aero mobile. Rezultatul? Un top speed ceva mai redus, dar și o pierdere de timp mult limitată în sectoarele 2 și 3 acolo unde Ferrari pierdea mult din avantajul câștigat pe primul sector. Modificarea de setup înainte de calificări a avut ca scop final și un management al pneurilor superior pentru cursă.

Mercedes

sursa: Mercedes AMG | Wolfgang Wilhelm

Echipa germană se aștepta ca în Mexic să nu fie prima. Nici măcar a doua. Mercedes a fost pe locul doi atât pe porțiunile power limited cât și pe cele traction limited. Per total, locul 3. Monopostul argintiu suferă la capitoul top speed ( Ferrari este mult mai eficientă pe liniile drepte ) și este inferioară monoposturilor Red Bull pe porțiunile virajate. Atât în sesiunile de antrenamente libere cât și în calificări monoposturile argintii au acuzat lipsa aderenței și comportamentul subvirator.

Toto Wolff spunea că în condițiile în care toți pleacă cu pneurile Medium, mutările tactice sunt limitate. Pentur Mercedes acest lucru este foarte adevărat. Ambii piloți Mercedes au la dispozișie doar un set de pneuri nou. Cel Hard. În rest, doar Medium și Soft uzat. Spre desoebire de Ferrari și Red Bull care au la dispoziție un set nou de Medium și unul nou de Hard-uri.

Race pace

© f1.com

Ziua de vineri ne-a arătat și care ar fi performanțele în regim de cursă.

Pneurile Medium l-au dat câștigător pe Max Verstappen cu Sebastian Vettel al doilea și Lewis Hamilton pe locul 3. În realitate însă, la o privire mai atentă, monopostul Ferrari este cel câștigător. Vettel a parcurs cele mai multe tururi cu pneurile Medium, consistența fiind cuvântul cheie în cazul germanului. Monopostul Ferrari a parcurs prima fază a simulărilor de cursă cu pneurile Medium pe când Red Bull le-a testat la final beneficiind de un monopost mai ușor. Dacă echilibrăm matematic monoposturile, Scuderia Ferrari se bucură de un avantaj de 0.2s pe tur pe pneurile de compoziție Medium. Asta înainte de ajustarea setup-ului de sâmbătă. Se presupune că avantajul ar putea crește în favoarea lor.

Cu pneurile Soft, Red Bull a dictat ritmul. Verstappen a putut acoperi cele mai multe tururi în pofida unui monopost greu. Avantajul însă nu le va folosi la nimic, pneul soft nefiind o optiune bună pentru cursă. Asta dacă nu plouă.