David Șerban este campion în Campionatul de Anduranță al Spaniei

Finala sezonului 2019 din CER-GT este deja istorie, dar este o filă la care ne vom mai întoarce în viitor căci, după aproape cinci ani de la reînnodarea legăturii cu cursele de circuit la noi în țară, avem, în fine, un campion internațional în persoana lui David Șerban care și-a trecut în cont titlul la clasa C3-GT4 după cursa de (aproape) două ore de la Barcelona.

După consumarea primelor patru etape ale campionatului spaniol de anduranță, pilotul Willi Motorsport David Șerban se afla într-o poziție confortabilă la vârful ierarhiei clasei C3 unde aleargă modele (mai mult sau mai puțin) de specificație FIA GT4. Românul reușise, la Jarama, să se impună pentru prima dată în ambele manșe ale weekend-ului. rezultatul a fost notabil având în vedere pauza de două luni dintre etapa a treia și a patra și faptul că Jarama era un circuit nou pentru campionul sezonului 2018 din RES. Ultima cursă s-a ținut, însă, pe un teren cunoscut lui Șerban care a debutat anul trecut în CER-GT chiar pe Circuit de Barcelona-Catalunya. Cu toate acestea, o schimbare a BoP-ului efectuată cu puțin timp înaintea etapei, avea să încurce puțin calculele echipei.

Șerban în focul luptelor pe Circuit de Barcelona-Catalunya, în fața Ginettei NM și a Renault-ului GP Extreme

În urma performanțelor dominante din ultimele etape, organizatorii au decis să plafoneze puterea maximă a R8-ului LMS GT4 pilotat de Șerban prin montarea limitatorului pe care mașina l-a avut și la prima etapă – decizie care s-a limitat doar la mașina românului. Astfel, dacă anterior R8-ul se dezlipea cu oarecare ușurință de Ginettele NM Racing sau Lagun Artea, grație celor aproape 500 de cai putere față de doar 385 pentru mașinile britanice, la Barcelona Audi-ul a avut doar 430 de cai putere. Diferența de 45 de cai putere practic a fost „nivelată” de faptul că G55-ul GT4 poate rula în CER-GT cu o greutate minimă de 1,100 kg (30 kg fiind balastul) față de 1,480 kg pentru Audi (cu 20 kg de balast). Modificarea a fost, deci, făcută vădit pentru a-l dezavantaja pe conaționalul nostru în condițiile în care nu s-a mers nici pe BoP-ul folosit în europeanul de GT4 unde nici Ginetta nu rulează cu puterea maximă.

Cu toate acestea, avansul din clasament, care totaliza 15.6 puncte după cele două întreceri de la Jarama, i-a permis lui David să meargă relaxat în calificări căci doar două alte mașini s-au mai aflat la clasa C3-GT4, rivalii la titlu NM Racing și Maserati-ul MC GT4 cu o vechime de minim trei ani al lui Emmanuel Righi. Ginetta NM a fost împărțită, ca de fiecare dată, de Maxime Guillemat și Jesus De Martin. Ginetta Lagun Artea n-a mai venit, probabil pentru că nu mai avea nici șanse matematice la titlu. Cu trei mașini pe grilă, învingătorul urma să ia 28 de puncte, respectiv 22,4 puncte rezervate pentru ocupantul poziției a doua (puncte care erau asigurate după completarea a 60% din cursă).

La boxe, mecanicii s-au achitat și de această dată fără cusur

În antrenamentele libere, Șerban a progresat vizibil, lucru care s-a simțit în calificări. În prima sesiune, românul a reușit un 2:10.954, un timp bun în condițiile în care, în noaptea de dinainte calificărilor a plouat. Trebuie spus că, până la acel moment, Șerban nu mai rulase pe asfalt ud cu R8-ul LMS GT4. În ambele sesiuni de calificare, majoritatea plutonului a rulat cu pneuri pentru asfalt ud. Șerban a fost surclasat în Q1 de Guillemat care a scos din joben un 2:09.715, dar timpul spaniolului a fost ulterior șters cu buretele căci acesta a depășit liniile pistei în acel tur care l-ar fi pus pe poziția a șasea la general, în fața lui Roald Geothe care conducea (alături de fiul său) un Renault RS.01 în specificație GT3.

În a doua sesiune de calificări, pe un asfalt în uscare, Șerban a pus pe tabelă un 2:10.339 de care celălalt pilot al NM Racing, De Martin, nu s-a putut apropia. Acesta din urmă nici n-a coborât sub 2:12 în Q2, în timp ce Maserati-ul împărțit de Righi și Gaillard a fost și de această dată cantitatea neglijabilă a clasei, Gaillard fiind capabil doar de un 2:19 cu Righi în 2:22 în Q1. Astfel, Audi-ul #102 al Willi Motorsport a plecat din pole position din nou la clasa C3-GT4, în dreptul său aflându-se Ginetta G55 GT4 a NM Racing, aceeași mașină care a triumfat pe această pistă edițiile 2017 și 2018 ale cursei de 24 de ore de la Barcelona la care Willi Motorsport a luat parte sub banner-ul Endurance Team Romania.

TCR-urile sunt, adesea, rivali serioși pentru concurenții de la clasa C3-GT4

Cursa a fost, în marea ei majoritate, liniștită. Șerban a pornit relaxat, stând departe de luptele care se dădeau în pluton, lupte care au culminat cu un incident între unul dintre modelele CUPRA de la clasa TCR și un Renault Clio Cup. Acel acroșaj, cât și o ieșire în decor a unui alt concurent, a provocat o perioadă de neutralizare. După restart, David a trecut de Ginetta NM Racing #188 și a reușit să-și construiască un avantaj mare până la finele primului stint. El avea de partea sa circa 40 de secunde în fața lui Guillemat și De Martin în momentul în care a pătruns la boxe, cu puțin timp înainte de intrarea în ora a doua de concurs, pentru a bifa oprirea obligatorie pentru schimbul de piloți (David a stat pe loc cu cinci secunde mai mult decât Ginetta NM în urma rezultatului pozitiv înregistrat în etapa anterioară de la Jarama).

După ce a revenit pe pistă, pilotul care aleargă în culorile Carbogaz a mai rulat șase tururi înainte de a intra din nou la standuri, mai întâi pentru a face plinul, și apoi pentru a se efectua schimbul de pneuri. Niște piulițe buclucașe, care nu se dădeau duse, au făcut ca oprirea să fie de două ori mai lungă decât în mod normal – de la 45 de secunde la aproximativ un minut și jumătate. Ca urmare a faptului că Ginetta G55 n-are nevoie de un set nou de pneuri după doar o oră de cursă, NM Racing a preluat conducerea și era pe cale să-l depășească cu un tur pe David în momentul în care acesta a revenit pe circuit.

Atunci, Șerban a fost instruit de la boxe să mărească ritmul, pentru a se menține în tur cu liderul și pentru a-l împinge și pe acesta să forțeze, în speranța că ceva o să cedeze pe Ginetta NM, o mașină trecută prin multe curse de anduranță. Cu 20 de minute rămase pe ceas, se părea că Willi Motorsport va trebui să se mulțumească cu o clasare pe doi în drumul spre titlu – o lovitură în orgoliul unei echipe care a suferit în urma eșecurilor din cursele de-o zi și o noapte disputate tot la Barcelona. Dar ghinionul care a spulberat șansele Endurance Team Romania la victorie anul trecut la Navarra s-au întors să-i bântuie weekend-ul trecut pe cei de la NM.

Un braț al suspensiei a cedat la mașina #188 care se bucura de un avans de aproape un minut și 50 de secunde. Același lucru a pățit și ETR în 2018, dovedindu-se încă o dată, dacă mai era nevoie, fragilitatea modelului G55 GT4. Cum mai erau doar câteva minute din cursă, NM Racing n-a mai încercat să remedieze problema, mașina rămânând parcată la boxe în timp ce Șerban trecea linia de sosire în dreptul căreia flutura tricolorul. În cele din urmă, David Șerban a strâns 277.2 puncte față de doar 261.2 pentru Guillemat și De Martin care, oricum, aveau șanse mici la titlu, speranțele lor învârtindu-se în jurul unui abandon al românului care, însă, n-a avut probleme tot anul cu Audi-ul său.

Steagul României a fost fluturat de pe cea mai înaltă treaptă a podiumului din Barcelona

Willi Motorsport a realizat, astfel, dubla în 2019, clubul trecându-și în cont și titlul în Romanian Endurance Series după victoria în ultima etapă, a cincea, care a avut loc pe MotorPark Romania și care, ca și finala din CER-GT, a durat două ore.

Rezultate complete aici

Sursă foto: CER-GT, Willi Motorsport, Audi Sport