Formula 1 Brazilia: Verstappen câștigă la Interlagos într-un final senzațional

Pilotul plecat din pole position câștigase de patru ori în ultimele cinci curse în Brazilia, iar Max Verstappen s-a asigurat să mărească statistica la capătul unui Mare Premiu cu adevărat nebun.

Două safety car-uri venite în partea finală au aruncat în aer cursa de la Interlagos, dar olandezul a reușit să facă față presiunii lui Lewis Hamilton în momente cheie pentru a încheia învingător. Britanicul a avut parte de momente tensionate în final, și a fost în centrul unui incident care l-a privat pe Alex Albon de o potențială clasare pe podium. Pierre Gasly a profitat, obținând un loc 2 extraordinar pentru o echipă Toro Rosso care s-a arătat competitivă pe întreg parcursul weekendului.

Carlos Sainz a ratat de puțin podiumul inițial, însă o penalizare cu 5s dată la final lui Hamilton l-a propulsat pe spaniol pentru prima oară pe podium în Formula 1. Hamilton a încheiat astfel abia al 7-lea, în timp ce Alfa Romeo s-a clasat cu cei doi piloți pe locurile 4 și 5 în ordinea Kimi Raikkonen, Antonio Giovinazzi. Daniel Ricciardo, Lando Norris, Sergio Perez și Daniil Kvyat au încheiat top 10-le, cu ambii piloți Ferrari abandonând după un contact între Charles Leclerc și Sebastian Vettel.

Un start curat l-a găsit pe Verstappen păstrându-și prima poziție în timp ce în spatele său, Hamilton l-a depășit pe exteriorul primului viraj pe Vettel. A fost o mutare superbă venită din partea campionului mondial, dar în fața sa Red Bull-ul olandezului se îndepărta deja la aproape 3 secunde.

Ceva mai în spate, Leclerc a avansat rapid de pe 14 până pe locul 7, depășindu-l apoi pe Gasly în începutul turul 10. Sainz a urcat la rându-i de pe 20 pe 13, după ce o problemă mecanică l-a văzut neparticipând activ la calificările de sâmbătă.

La fel ca Leclerc, Ricciardo pornise pe gume medium și după un start mai lent l-a atacat pe Magnussen în Descida do Lago. Cei doi s-au atins, iar australianul – pe interior – l-a răsucit pe danez. Ricciardo a fost nevoit să-și înlocuiască imediat aripa față, în timp ce pilotul Haas a căzut în clasament până pe locul 17. Comisarii au socotit că pilotul Renault a fost vinovat, penalizându-l cu 5s la următorul pitstop.

Perez a fost primul care a intrat la boxe strategic, în turul 19, încălțând un set de gume medium, ceea ce a dat startul la un val de strategii cu două opriri.

Hamilton a intrat pentru al doilea set de gume soft la intrarea în turul 21, iar undercut-ul era foarte posibil. Red Bull a reacționat un tur mai târziu cu o oprire de sub 2 secunde pentru Verstappen, dar nu a fost suficient. O ieșire de la boxe hazardată a celor de la Williams l-au încurcat puțin pe olandez, dar Hamilton trecuse oricum în frunte. Kubica a primit ulterior o penalizare de 5s pentru unsafe release.

Au urmat câteva tururi intense, iar Verstappen a trecut din nou la conducere cu o depășire în primul viraj. Cei doi i-au întrecut pe rând pe Leclerc și Albon – britanicul cu o depășire pe exteriorul primului viraj asupra thailandezului. În fine, apele s-au liniștit pentru moment, cu Red Bull-ul lui Verstappen luând din nou un avans de 2-3 secunde în fața campionului mondial – „E foarte greu să țin pasul cu el,” avea să zică Hamilton prin radio.

Mercedes a abordat o strategie diferită pentru Bottas, care a folosit un set nou de pneuri medium începând cu turul 28. Între timp, Ferrari a optat pentru gume medium pentru Vettel, care a trecut ușor pe circuit de coechipierul său, Leclerc, care a oprit abia în turul 30 pentru gume hard. Am avut astfel un amalgam de strategii în fruntea cursei, cu Verstappen și Hamilton având un avans de peste 10 secunde în fața lui Vettel la jumătatea Marelui Premiu. Piloții Alfa Romeo se mențineau bine între primii zece în acel moment, rulând în fața lui Perez și în spatele lui Gasly.

Turul 43 venise atunci când Hamilton cerea echipei să intre la boxe pentru a doua oară. Mercedes l-a ascultat, dar oprirea a fost una destul de lentă. Britanicul a ieșit înapoi pe circuit pe un set nou de gume medium, iar Verstappen a tras la indigo strategia un tur mai târziu, cu o nouă oprire de 1.9s. De data asta, olandezul și-a păstrat poziția, deși distanța se micșorase.

Mai în spate, Bottas l-a prins pe Leclerc dar timp de câteva tururi nu a reușit să treacă de monegasc pentru a urca pe locul 5. Între timp, Vettel a oprit în turul 50 pentru un nou set de gume soft, ritmul său având de suferit în faza finală a pneurilor medium. Germanul a ieșit înapoi pe circuit în urma lui Albon, dar – crucial – la aproximativ 20s de lideri. Thailandezul a intrat la boxe un tur mai târziu, revenind pe locul 6 pe care a rulat aproape toată cursa.

Diferența dintre primii doi a scăzut la aproape 1 secundă, dar ceva mai în spate unitatea de putere a lui Bottas dădea semne că va ceda. Momente mai târziu, finlandezul oprea la capătul liniei drepte dintre S-ul Senna și Descida do Lago. Mașina sa a fost parcată în afara vreunui pericol evident, dar comisarii au decis să cheme mașina de siguranță pe circuit.

Verstappen a intrat imediat la boxe, iar lui Hamilton i s-a spus să facă opusul a ce face olandezul. A urmat un sprint spre sosire cu Hamilton dezavantajat clar de faptul că nu a intrat la boxe. Olandezul a atacat încă din primul viraj la restart, trecând la limită pe exterior. Imediat în urma lor, Albon a fost prins între ambii piloți Ferrari, iar după câteva viraje thailandezul a ieșit din luptă pe locul 3.

Vettel nu s-a lăsat, atacându-l și trecând pentru o clipă de Albon în primul viraj înainte ca thailandezul să profite de trasa mai bună și să revină în fața germanului. Momente mai târziu, cursa a fost aruncată în aer din nou.

Leclerc l-a depășit pe coechipierul său în primul viraj, dar Vettel a revenit cu o ieșire mai bună, iar cei doi au ajuns roată la roată pe linia dreaptă. O atingere dintre cele mai ușoare a fost suficientă pentru ca aventura Ferrari în Brazilia să se încheie cu un dublu abandon stupid. Vettel a părut să fie cel vinovat inițial, împingându-l pe Leclerc spre interior, dar adevărul este că contactul a fost minim iar piloții au avut ghinion.

Safety Car-ul a ieșit pe circuit, iar ultimele două tururi au început cu Verstappen în fața lui Albon, cu Gasly pe trei și Hamilton abia al 4-lea. Olandezul a amânat startul cât a putut de mult, accelerând imediat înainte de linia de start-sosire, surprinzându-i oarecum pe cei din spate.

Hamilton a trecut fără probleme Gasly, dar câteva viraje mai târziu, britanicul s-a acroșat cu Albon, atacând pe interiorul unui viraj din sectorul trei când thailandezul a închis portița. Ultimul tur a venit cu francezul aflat pe poziția a doua, iar acesta a reușit să-și mențină locul pe treapta a doua, ținându-i față lui Hamilton la limită până la linia de sosire. În frunte, Verstappen a câștigat cursa fără emoții