Formula 1 Abu Dhabi: Hamilton încheie sezonul cu o victorie impecabilă

Lewis Hamilton a încheiat sezonul 2019 al Formulei 1 într-o manieră impresionantă, câștigând ultimul Mare Premiu al sezonului cu ușurință. Plecat din pole position, britanicul – care a devenit campion mondial matematic cu două curse în urmă – a dominat ostilitățile în Abu Dhabi, conducând fiecare tur și trecând victorios linia de sosire.

În final, pe podium au mai urcat chiar cei doi tineri care speră să-l urmeze pe britanic și care fără dubii reprezintă viitorul sportului. După un start mai puțin reușit, Max Verstappen a făcut o cursă foarte bună cu o singură oprire la boxe pentru a încheia al doilea, în fața lui Charles Leclerc, care a fost al treilea. Pentru monegasc rezultatul rămâne sub semnul întrebării, cu o investigație urmând a avea loc privind nivelul de combistibil cu care pilotul Ferrari a plecat în cursă.

Valtteri Bottas a încheiat al patrulea, făcând o cursă excelentă după ce a plecat de pe ultimul loc al grilei de start. Finlandezul a fost la mai puțin de o secundă de a-l ajunge și pe Leclerc, în timp ce o strategie cu două opriri la boxe și un start mai puțin reușit nu l-au ajutat pe Sebastian Vettel decât pentru a termina pe locul 5. Alexander Albon a fost al 6-lea, fiind ultimul pilot clasat în același tur cu Hamilton.

Sergio Perez a aplicat strategia celor din frunte și a încheiat al 7-lea, în timp ce Lando Norris s-a clasat al 8-lea, fiind întrecut în ultimul tur de mexican. Daniil Kvyat și Carlos Sainz au mai intrat în puncte, ultimul făcând-o tot în ultimele secvențe ale cursei.

Formula 1 și-a luat rămas-bun de la sezonul 2019, dar și de la Nico Hulkenberg, clasat al 12-lea, și Robert Kubica, care a încheiat din nou cursa ultimul.

Startul a fost în mare parte curat, iar în frunte n-am avut parte de atacul pe care-l așteptam din partea lui Max Verstappen. Lewis Hamilton s-a distanțat în frunte, în timp ce olandezul a fost cel care a fost supus presiunii. Din spatele său, Charles Leclerc a pornit mai bine și deși nu a trecut de Verstappen înainte de primul viraj, a făcut-o pe linia dreaptă dintre virajele 7 și 8, cu ușurință. Sebastian Vettel a fost aproape de a replica manevra, dar nu a trecut nici ajutat de gumele sale soft, rămânând al patrulea.

Mai în spate, singurul incident din primul tur a avut loc în primul viraj. Lance Stroll l-a ciupit pe Pierre Gasly, iar francezul a făcut contact apoi și cu celălalt pilot Racing Point, Sergio Perez. Pilotul Toro Rosso a ieșit cel mai șifonat din moment, pierzând apoi peste un minut la boxe în timp ce echipa i-a înlocuit.

Kevin Magnussen a avansat cinci poziții de pe 14 pe 9, în timp ce Valtteri Bottas – pornit ultimul după schimbarea unității sale de putere – urcase pe 15 după primul tur. Finlandezul a pătruns în top 10 când primii piloți au intrat la boxe în jurul turului 10-11. Între timp, sistemul DRS nu a putut fi folosit din cauza unei probleme tehnice, ceea ce a dus la un „racing” ușor diferit. Manevre de depășire tot au avut loc.

Ferrari și-a chemat ambii piloți la boxe în turul 12, iar după ce în calificări echipa a fost criticată pentru ratarea Q3, problemele au apărut și de data asta. Vettel a pierdut secunde bune înainte de a pleca în urma lui Leclerc, ambii fiind „încălțați” cu gume hard. Alexander Albon a încercat să profite de neșansa lui Vettel, intrând la boxe un tur mai târziu, dar thailandezul a rămas în urma germanului pe circuit la ieșire.

În frunte, Hamilton și Verstappen au ales să rămână pe circuit încă câteva tururi. Leclerc a făcut cel mai bun tur în spatele lor și în fața lui Nico Hulkenberg, care s-a aflat la ultima sa cursă în Formula 1 – cel puțin pentru ceva timp. Germanul nu va pilota sezonul viitor în campionat, după ce grila a fost definitivată odată cu anunțul venirii lui Nicholas Latifi la Williams.

Cursa lui Vettel nu s-a îmbunătățit. Germanul a fost prins în urma lui Bottas pe circuit, iar o primă tentativă a sa de depășire nu a avut succes în timp ce Albon s-a apropiat în spate. A fost momentul în care DRS-ul a fost activat, finalmente, punând capăt unei perioade ciudate de cursă. Bottas l-a depășit rapid pe Hulkenberg, iar germanul a intrat la boxe imediat după, ieșind în zona ocupată de mașinile McLaren.

În lupta pentru locul 15, Robert Kubica și Antonio Giovinazzi au făcut contact, dar cursa a continuat fără întrerupere, ci doar cu o investigația asupra momentului. La finalul turului 25, Verstappen a intrat la boxe, ieșind pe circuit în urma lui Leclerc și reluându-și poziția a 3-a. Un tur mai târziu, a fost rândul lui Hamilton să oprească, britanicul rămânând primul, cu un avans de peste 6s în fața lui Leclerc.

Distanța s-a dublat rapid, iar Verstappen a ajuns imediat în urma monegascului în turul 31. Un circuit mai târziu, cei doi au fost roată la roată, cu Verstappen frânând mai bine la intrarea în virajul 8. Manevra sa agresivă a încercat să fie replicată de Leclerc imediat mai târziu, iar cele două mașini s-au atins pentru o fracțiune de secundă. Olandezul a rămas în frunte, iar rezultatul spre care se îndrepta îl păstra pe locul 3 în clasamentul general al piloților.

Ceva mai în spate, lupta pentru locul 9 era entuziasmantă, cu doi piloți McLaren și doi piloți Renault intercalați, iar Bottas intrase la rândul său la boxe și punea deja presiune pe cei din fața sa. Drept urmare, Ferrari și-a chemat din nou ambii piloți la boxe cu 16 tururi rămase din cursă. Leclerc a rămas pe locul 3, în timp ce Vettel a fost sărit și de Bottas, și de Albon. Cei doi s-au duelat imediat apoi pe circuit, finlandezul depășindu-l cu ușurință pe pilotul Red Bull pentru a urca pe 4.

Lupta pentru ultimele puncte puse în joc era în toi. Carlos Sainz a intrat la boxe pentru un ultim set de pneuri, căzând în afara top 10, iar Hulkenberg a fost depășit pe rând de Perez și Kvyat după ce n-a oprit. Mexicanul a mai urcat un loc, depășindu-l pe Norris chiar înainte de sosire, dar nu înainte ca britanicul să încerce din răsputeri să-și păstreze poziția preț de câteva tururi.

Daniil Kvyat a încheiat pe 9, iar Carlos Sainz a reușit să urce pe 10 după ce atât el, cât și Daniel Ricciardo, au trecut de Hulkenberg. Germanul și-a luat rămas-bun de la Formula 1 pentru moment, la fel cum a făcut-o și Kubica, care a încheiat al 19-lea. Lance Stroll a fost singurul pilot care s-a retras din cursa finală.

În față, Bottas se apropia de Leclerc. Finlandezului i s-a oferit toată puterea motorului său nou, dar a fost prea târziu, iar pilotul Ferrari a fost cel care a urcat pe treapta a treia a podiumului, în timp ce Verstappen a terminat al doilea. Puțin mai în spate, Vettel a trecut de Albon cu două tururi înainte de final, pe gume noi, trecând linia de sosire al 5-lea.

Cursa lui Hamilton a fost însă fără cusur. Britanicul și-a încheiat un sezon grozav cu o evoluție imaculată în Abu Dhabi. Pilotul Mercedes a condus toate tururile ultimului Mare Premiu al sezonului și va intra în intersezon cu gândul la egalarea recordului de șapte titluri ale lui Michael Schumacher în 2020. E foarte posibil să fie doar o chestiune de timp până când Hamilton îl va și depăși pe german, atât la titluri, cât și ca număr de victorii în Formula 1.