Sistemul de direcție inovator al Mercedes

Ziua a doua de teste de la Barcelona aduce și prima mare supriză a anului 2020. Mercedes a montat pe monopostul W11 un sistem de direcție cu adevărat inovativ, care, atunci când a fost observat grație imaginilor onboard de pe monpostul pilotat în sesiunea de dimineață de Lewis Hamilton, a stârnit o întreagă serie de dezbateri și insinuări. Recunosc, și eu m-am agitat. Până am citit regulamentul.

Așadar, despre ce este vorba ? Pe scurt, pe linia dreaptă după virajul 9 (Campsa), Hamilton a fost observat trăgând de volan spre el. Apoi pe perioada de frânare dinaintea virjului imeidat următor (T10 – La Caixa), britanicul a împins volanul înapoi în poziția inițială. La o privire mai atentă se ovservă că miscarea de translație a coloanei volanului duce la modificarea poziției roților pe circuit relativ la axul longitudinal al monopostului. Adică își schimbă unghiul de convergență.

Vorbim de o variație mică a unghiului de convergență, dar care are poate avea implicații destul de serioase asupra performanțelor unui monopost.

De regulă, monoposturile sunt setate cu unghiuri de convergență deschise (convergență negativă) – adică pneurile față sunt îndreptate departe de centrul monopostului. Setarea inițială cu unghi de convergență deschis (sau relativ deschis) este aleasă astfel pentru că un astfel de unghi ajută la eliminarea subvirării și stabilizează monopostul în faza de turn-in (pentru că unul dintre pneuri este deja pe direcția virajului).

Pe de altă parte, o setare cu unghi închis sporește stabilitatea monopostului la viteze mari și în plus, frecarea suplimentară cauzată de unghiul închis încălzește pneul pe liniile drepte, lucru dorit de ingineri.

Pe liniile drepte, când pilotul trage de volan, o serie de pârghii (comandă mecanică) modifică unghiul de convergență al roților față. Unghiul de convergență se reduce până când devine închis.

Specialiștii au trecut repede de la ”avantaj aerodinamic” la ”modaliate de a ține în frâu temperaturile pneurilor” pentru că în definitiv asta încearcă Mercedes să facă. Una din problemele monoposturilor este aducerea pneurilor în temperatură într-un timp cât mai scurt (pentru calificări mai ales) și a doua este menținerea temperaturii în pneuri pe liniile drepte lungi. Un astfel de sistem ajută în ambele cazuri. Și încă cum!

Este de presupus că pe circuitele extrem de fierbinți, acolo unde pe liniile drepte pneurile nu pierd chiar atât de multă temperatură, unghiul de convergență poate fi ales să fie neutru, caz în care drag-ul indus de frecarea pneurilor cu asfaltul este minim și deci în acest caz poate exista un avantaj în ceea ce privește viteza de top.

Este sau nu legal sistemul?

În primul rând, vorbim de o sesiune de teste. Aici echipele pot să testeze orice vor. Când e vorba de o cursă, lucrurile stau altfel. În al doilea rând, o privire la regulamentul tehnic ne lămurește relativ repede.

Există o serie de articole care definesc destul de clar gradele de libertate ale inginerilor în ceea ce privește suspensia și direcția monopostului. În primul rând, articolele 10.2.1, 10.2.2 și 10.2.3 interzic categoric orice sistem sau device care producă schimbări de poziție sau orientare a suspensiei unui monopost. În plus, imaginile onboard nu arată o mișcare a suspensiei. Și mai mult, sistemul este activat numai pe liniile drepte, nu în viraje unde o modificare a caracteristicilor suspensiei ar fi mai avantajoasă.

Atunci ? Ceea ce se mișcă este pneul relativ la axul longitudinal al monopostului. Ei bine, în reulament nu scrie absolut nimic de asta. Și deci, dacă nu e interzis, înseamnă că e permis, nu?

Controversa apare la modul de activare a sistemului. Este automat, sau pilotul decide când să tragă de volan? Sistemele automate sunt interzise. Vă aduceți aminte de Renault anul trecut cu sistemul automat de brake-bias?

Modul de acționare trebuie să fie pur mecanic. Am spus că sistemul este controlat printr-o serie de pârghii mecanice întrucât orice alt sistem (electric, electronic sau hidraulic) este interzis de regulament care stipulează că este permis un sistem servo doar pentru a înlesni sarcina pilotului de a vira.

Bun. Deci sistemul nu afecteaza în niciun fel suspensia. Este acționat mecanic și cel mai probabil este la discreția pilotului (FIA poate analiza schemele puse la dispoziție de Mercedes). Atunci este legal.

Singura chichiță de care se pot agăța ceilalți este siguranța. Mă refer aici la ce se întâmplă dacă pilotul activează sistemul în viraj sau uită să-l dezactiveze înainte de viraj (să presupunem că este într-o bătălie încinsă cu un rival). Se poate interzice un astfel de sistem, chiar dacă el în teorie este legal, dacă există unanimitate între ceilalți participanți că poate constitui un risc.

Din 2021, sistemul nu va fi regulamentar, conform regulamentului tehnic publicat acum câteva luni.