Fapte uimitoare despre Formula 1, care definesc trecutul și prezentul

Dincolo de entuziasmul pur de a urmări o cursă de Formula 1, există lucruri despre acest sport, pe care e posibil ca atât fanii, cât și cei care doar îl apreciază, să nu le știe.

Mașinile de Formula 1 pot accelera de la 0km la 160km/oră și pot reveni la zero într-un interval de doar patru secunde. Acesta este motivul pentru care piloții de astfel de curse trec printr-o mulțime de antrenamente care să îi ajute să aplice frâne brusc, atunci când se apropie de cotituri. Atât viteza, cât și timpul au un rol important în acest sport. Mulți dintre inginerii acestor mașini au ajuns la concluzia că este imposibil ca motorul să fie pornit fără a fi încălzit a priori. Acesta este motivul pentru care motoarele sunt întotdeauna preîncălzite cu o perioadă înainte de a fi folosite și sunt dotate cu pompe de încălzire externe și o cutie de viteze care este întotdeauna la egalitate cu temperaturile optime de funcționare.

În întreaga istorie a curselor de Formula 1, numărul 13 a fost atribuit doar de două ori piloților și mașinilor lor. Prima dată acest lucru s-a întâmplat în competiția pentru Marele Premiu al Mexicului din 1963 și a fost purtat de pilotul Moisés Solana, iar a doua oară a fost atribuit lui Divina Galicia, când a concurat pentru Marele Premiu al Marii Britanii din 1976. Cum acest lucru nu era unul obișnuit, a venit ca o surpriză în lumea curselor. Dar Formula 1 nu este singurul sport în care există o reticență în ceea ce privește acest număr. În fotbal, numărul 13 nu a apărut în finala Cupei Mondiale niciodată între anii 1970 și 1994, iar mulți jucători de baschet l-au evitat de dragul succesului întregii echipe. Dar au fost și mulți care l-au purtat cu încredere și le-a adus într-adevăr victoria. O șansă la succes o reprezintă și atunci când joci la ruletă, dovada fiind un truc care a fost numit dinadins „13 numere” de către jucătorii profesioniști. Utilizarea numărului 13 în procesul de denumire a avut loc și în alte jocuri strategice și astfel a apărut cel cunoscut ca „13 poker”, care este doar unul dintre multe originare din Asia. Evitarea acestui număr poate fi doar o superstiție, iar persoanele hotărâte să îl utilizeze ca pe oricare altul, dovedesc că nu au nimic de pierdut.

Deși mai există sporturi în care se impune jucătorilor purtarea unei căști, cea purtată de participanții la curse de Formula 1 este una dintre cele mai dure din lume. Având în vedere că multe dintre accidentările care se întâmplă în timpul cursei afectează gâtul și zona capului, proiectanții echipamentului au avut grijă să fie extra precauți. Înainte de a putea fi utilizată, aceasta trece prin teste de fragmentare și deformare. Un alt avantaj al său este greutatea redusă.  

Aflându-se în circumstanțele potrivite, o mașină de Formula 1 se poate deplasa cu susul în jos. Forța aerodinamică a mașinii F1 este ceea ce face posibilă o astfel de deplasare. Cu toate că au existat multe dezbateri în această privință, în special în ceea ce privește lichidele auto, posibilitatea rămâne intactă. Până la urmă și jocurile video pot fi inspirate din realitate.

Volanul unei mașini de curse F1 arată aproximativ la fel cu sistemul de pilotare dintr-un avion. Aceste volane avansează odată cu tehnologia și au până la 20 de butoane. Fiecare dintre ele are funcții diferite, pentru a face fiecare cursă cât mai eficientă.

Mașinile de curse nu necesită alimentarea pe parcurs, pentru că pot circula pe același rezervor de benzină pe durata întregii curse. De multe ori, ele sunt oprite doar pentru a le fi înlocuite anvelopele. Deși fanii și spectatorii curselor de mașini văd în mod normal doar câțiva oameni pe pistă, în cadrul unei competiții, există mult mai multe persoane în echipă – până la 600. Majoritatea acestora lucrează în culise pentru a face posibil tot ceea se întâmplă în văzul lumii.

Un aspect care ține strict de pilot și de expunerea sa atât la condițiile fizice, cât și la cele psihice, pe care o astfel de competiție le presupune este pierderea a 4kg într-o singură cursă. Temperatura greu de suportat din cabina de pilotaj este principalul motiv, la care se adaugă mișcarea și eforturile de a face față provocărilor. Și totuși, dacă vrei să slăbești, nu înseamnă că menirea ta este Formula 1.

Având o istorie de 70 de ani, este imposibil ca acestea să fie singurele aspecte care transformă cursele de Formula 1 într-un sport formidabil, dar multe dintre ele e posibil să nu fie niciodată destăinuite publicului larg, tocmai pentru că fac parte din farmecul său aparte.