Formula 1 Austria 2020: Review – Bottas câștigă cursa cu obstacole

Cel mai tȃrziu debut de sezon din istoria competiţiei a adus în faţa ochilor acelaşi tablou familiar al unor monoposturi Mercedes (negre de data asta) dominante, dar nu lipsite de probleme. Valtteri Bottas, acuzat subtil de unii că începe să utilizeze tactici preluate de la Nico Rosberg şi-a ţinut cumpătul şi a obţinut o victorie muncită, fiind acompaniat pe podium de doi piloţi cărora nimeni nu le acorda vreo şansă. Asta în timp ce Hamilton a prins din nou prima pagină, dar nu pentru merite excepţionale în ale pilotajului, iar Ferrari a avut o abordare bizară, cu un monopost afectat de varii neajunsuri prost explicate de Mattia Binotto. Aceasta este analiza completă a unui GP austriac ce va rămȃne în istorie.

CALIFICĂRI

Primul Mercedes negru din istoria F1 nu a avut rival pe turul scurt al pistei din Styria, noul W11 serios upgradat faţă de testele din iarnă jucȃnd într-o altă ligă faţă de toată lumea. Pȃnă aici nimic ieşit din comun. Prima surpriză a apărut în linia a doua, Lando Norris punȃnd un McLaren ce continuă cu succes conceptul din 2019 în cea mai bună poziţie de plecare în cursă din era recentă.

Ceva mai în spate, în poziţia a 7-a, primul Ferrari, denumit pompos SF1000, la 1s de pole-ul lui Valteri Bottas. Al doilea Ferrari nici nu a putut accede în Q3. Cum cele mai multe dezbateri sunt iscate întodeauna în jurul Scuderiei fondate de Enzo şi de data asta mai toată lumea s-a concentrat în jurul acestei enigme, incercȃnd mai mult sau mai puţin fantezist să ofere răspunsuri. Nu ne vom îndepărta nici noi de la trend, dar nici nu vom cădea pradă speculaţiilor. Dar asta numai după ce vom analiza sintetic realizările fiecărui cocurent ce a pătruns în faza finală a calificărilor, aşa cum am făcut-o de fiecare dată.

Primul finlandez “pur” de la volanul unui Mercedes de GP şi-a trecut în cont al 12-lea pole din carieră, pentru prima dată după 34 de ani (Mexico City 1986) un monopost vopsit negru avȃnd onoarea de a ocupa poziţia oferită celui mai rapid om pe un tur de pistă. A fost la mustaţă între Valteri şi Lewis , doar consistenţa finlandezului pe cele 3 sectoare şi abordarea mai precisă a virajului final înclinȃnd balanţa către el. Cu toate variabilele prezente: aer rarefiat, 50 de grade la nivelul pistei, asfalt nu prea abraziv, pneuri ţinute în frȃu prin DAS (sistem declarat legal in noaptea de vineri spre sâmbătă), cerinţe comportamentale diferite în funcţie de sectorul abordat, menţinerea pneului C4 în jurul unei temperaturi de operare de 105-110 grade s-a dovedit o provocare. La fel ca şi înlăturarea “ruginei” depuse de lunga pauză competiţională.

CURSĂ

Red Bull Ring este un circuit neiertător. Mercedes a înţeles pe propria piele în 2018 şi 2019. Acele vibratoare înalte a căror abordare poate da peste cap modul de funcţionare al unor senzori nu seamană deloc cu ce am fi avut la Melbourne. Iar dacă sezonul începea în Australia în martie echipele erau mai în mȃnă, mai în formămai rutinate, timpul scurs de la teste fiind scurt. Aşa, după 4 luni de pauză rugina inevitabilă s-a aşternut atȃt asupra celor 80 de membri cȃt şi asupra piloţilor. Lucru vizibil în duelurile roată la roată, pentru că racecraft-ul nu se păstrează nealterat după 7 luni de la ultima luptă într-un GP. Poate decȃt dacă te cheamă Pietro Bordino şi îţi faci reîntoarcerea în faţa propriilor conaţionali pe o ploaie măruntă la Monza în 1927…

Cu Verstappen în prima linie pe C3, Hamilton în poziţia a cincea şi cȃţiva lupi tineri prin prejur, startul ar fi trebuit să fie deosebit. S-a dovedit lipsit de evenimente. La o plecare de pe loc dezavantajul C3 faţă de C4 este de circa 3m şi asta s-a văzut. Dacă Bottas a sprintat irezistibil în frunte, Norris a ajuns la acelaşi nivel cu Verstappen, luȃndu-i chiar faţa la atacarea primului viraj, doar pentru a ieşi prea larg acolo. Max este posibil cel mai bun din lume în astfel de situaţii şi pȃnă la urmă a scăpat de prima problemă presantă, din virajul 3 creȃndu-şi un ecart suficient de liniştitor. Puţin mai în spate Albon prinsese un tow de toată frumsetea pe coada lor, dar nu e clar de ce nu şi-a fructificat şansa. Hamilton s-a încolonat cuminte, ştiind prea bine că o cursă nu e sigur dacă se cȃştigă în primele viraje, dar cu siguranţă se poate pierde.

Valteri Bottas a încheiat primul tur la 2s de pluton, cu Max, Lando, Albon, Hamilton, Perez, Leclerc, Sainz şi Stroll acoperiţi de 4s. La volanul celui de-al doilea Ferrari Vettel se chinuia mai rău ca Gonzalez cu 553-ul, Schumacher cu F310 sau Alonso cu F14T.  Ecartul dintre primii doi urcase gradual pȃnă la 3.33s în momentul în care olandezul  a încetinit dramatic. O pierdere subită de putere, la început doar prin oprirea din funcţionare a motorului termic, apoi încetarea completă a funcţionării PU. RBR a păstrat o tăcere misterioasă asupra cauzei abandonului şi a posibilelor consecinţe.
Cărţile se mai amestecaseră în spatele lui, cu Albon forţȃnd depăşirea lui Norris în turul 3, iar Lewis Hamilton trecȃnd şi el de britanic şi apoi şi de tailandez.

Turul 11. Cele două Mercedes-uri negre sunt despărţite de 7.8s la vȃrf. Albon este la circa 3s de Lewis, dar pierde teren la o rată de 0.5s/tur iniţial. Norris, Perez, Leclerc şi Sainz formează un grup oarecum compact, în timp ce Stroll începe să cadă în spate, întȃmpinȃnd probleme la PU. Timp de 10 bucle Hamilton nu poate eroda avantajul coechipierului decȃt cu 1.8s. Ambii rulȃnd în unele momente şi cu 1s mai iute decȃt Albon. Dar la echipa campioană începeau să apară primele fisuri în armură. După informaţiile care au răzbătut pȃnă la presă, Toto Wolff a recunoscut sȃmbătă că a fost o contradicţie puternică în cadrul Mercedes AMG Petronas între departamentul marketing şi cel tehnic din cauza culorii negre alese pentru monopost în scopul demonstrării implicării în lupta împotriva rasismului.

Opinia celor de la marketing a avut cȃştig de cauză doar după ce în presă şi pe reţelele sociale au început să curgă legaturile făcute între Hitler şi Mercedes în anii ’30 şi modul în care cea mai puternică echipă de curse din lume a acelor vremuri s-a pliat cauzei superiorităţii ariene. Cei din departamentul tehnic au arătat că negrul asimilează integral radiaţiile solare, iar în Austria se aşteptau circa 30 de grade în aer. Dacă sistemul de răcire este conceput pentru a face faţă cu brio temperaturilor înregistrate sun capotă (dar una argintie ce reflectă în cea mai mare parte radiaţiile), un surplus venit din exterior poate da peste cap întregul ansamblu. S-au operat modificări în grabă prin inserarea de foiţe de aur în caroserie, dar optimismul era foarte moderat. Atȃta timp cȃt maşinile erau în mişcare la viteze mari s-a apreciat că problema nu e insurmontabilă. Dar apariţia unui SC putea complica ecuaţia. Pȃnă la apariţia acestuia la orizont s-au profilat alţi nori negri.

În cazul lui Bottas chiar de la intrarea în turul secund. La Hamilton cȃteva bucle mai tȃrziu. Un senzor electric de la cutia de viteze începea să funcţioneze anormal la trecerea peste durele vibratoare austriece. Este vorba de un senzor care supraveghează modul în care angrenajele cutiei lucrează, transmiţȃnd unităţii de control electronic date despre poziţia fiecăruia. Dacă acest senzor o ia razna şi trimite date eronate către unitatea de control, spre exemplu cum că o treaptă ar fi deja angajată în momentul respectiv, deşi aceasta este pe cale să fie angajată, pot apărea daune serioase. Dacă acest senzor cedează complet, există un plan de back-up, sarcinile sale fiind preluat de alţi senzori, dar va fi rezulta o scădere dramatică a ritmului, back-up însemnȃnd doar o mȃnare spre casă cu un stroc mult sub cel real.

Continuarea Articolului + Bonus Detalii tehnice: PENTAQUARK