Încă 3 etape în Europa, nicio etapă în America. De cȃte curse e nevoie pentru a avea un campionat eligibil?

Liberty a confirmat oficial pȃnă în acest moment existenţa a 13 GP-uri în 2020, ultimele trei pe listă fiind Nurburgring (9-11 octombrie), Portimao (23-25 octombrie) şi Imola (31 octombrie – 1 noiembrie).

Dacă asupra cursei spaniole de la Montmelo planează oarecare îndoieli din cauza restricţiilor suplimentare impuse în zonă de guvernul spaniol, mai multe surse din cadrul F1 şi FIA au confirmat că şansele unei curse pe continentul american sunt aproape de zero în acest moment.

Imola va reveni în calendar pentru prima oară după 2006, Emilia Romagna Grand Prix fiind programat între 31 octombrie – 1noiembrie. Alături de Imola, va găzdui un GP şi Nurburgring, după ce pȃnă în ultimul moment Hockenheim era creditat cu şanse mai mari. Marele Premiu al regiunii Eifel urmează să se desfăşoare între 9-11 octombrie. În trecut s-au organizat două curse de F1 pe noul Nurburgring în octombrie (1984 şi 1995), ambele afectate de ploaie în anumite momente.

Penultima etapă europeană se va desfăşura în Portugalia, în Algarve, între 23-25 octombrie, pe un circuit pe care în trecut s-au desfăşurat sesiuni de teste. Aceste trei noutăţi vor acapara luna octombrie şi începutul lunii noiembrie.

Pe continentul american, strict raportat la pandemia de coronovarius, teoretic cele mai mari şanse le-ar fi avut pista canadiană de lȃngă Montreal, dar o cursă în Canada, programată cândva în noiembrie, nu este văzută cu ochi buni, evident tot din cauza vremii. Este pȃnă la un punct ceva bizar, dacă ţinem cont că primele 14 GP-uri ale Canadei, avȃnd statut de etapă în Campionatul Mondial, s-au desfăşurat în ultima săptămȃnă din septembrie sau în octombrie, etapa canadiană fiind atunci programată după încheierea sezonului European (Monza).

Dacă în Europa vom avea 12 sau 13 etape, Ross Brawn a confirmat că este doar o formalitate confirmarea a 3 curse ”în deşert” care să încheie sezonul. Este vorba de o dublă în Bahrain, pe două layout-uri diferite (ambele deţinȃnd Grade A) şi apoi cursa finală de la Abu Dhabi. În caz că la Barcelona nu se poate desfăşura pȃnă la urmă un Grand Epreuve, a fost propusă soluţia unei triple Silverstone, lucru neagreat de organizatori şi nici de toate echipele. Eficienţa aero a Mercedes ar trebui să ducă la Silverstone la ecarturi devastatoare între Săgeţile negre şi concurenţă…

După 1983 au purtat titulatura de Grand Prix numai întrecerile contȃnd pentru Campionatul Mondial de F1, numărul lor ajungȃnd la 22 pentru 2020. Cu 70 ani înainte, Alfa Romeo a cȃştigat toate cele 6 GP-uri europene contȃnd pentru Campionatul Mondial al Piloţilor, preferȃnd să ocolească anomalia din calendar numită Indy500. Doi ani mai tȃrziu numărul crescuse la 8 GP-uri plus Indy500, pentru ca în 1953 să îşi facă apariţia şi o etapă pe continentul american (Argentina) ce respecta regulamentul în vigoare (motor aspirat de 2l).

În acei ani contau doar cele mai bun 4 rezultate în lupta pentru titlu, o victorie valorȃnd 8 puncte, cel mai rapid tur 1 punct. După mai multe evoluţii şi experimente (cele mai bune 6 rezultate contau pentru campionat, cele mai bune patru rezultate din fiecare jumătate de campionat, cele mai bune 11 etc) din 1991 s-a stabilit că în cursa pentru coroanele mondiale vor conta rezultatele obţinute în toate etapele, valoarea unei victorii urcȃnd pentru prima dată atunci la 10 puncte.

Dar dacă din anumite motive unul sau mai multe GP-uri nu se pot desfăşura, de cȃte curse este nevoie să aibă loc pentru pentru a avea un Campionat Mondial oficial valid?

În prima decadă, în regulament nu era stipulat, existȃnd un acord între echipe şi organizatori, că dacă măcar jumătate din GP-uri se desfăşoară, atunci sezonul respectiv devenea eligibil. Aşa s-a petrecut în 1955 cȃnd după tragedia de la Le Mans, cursele din Elveţia, Germania, Franţa şi Spania au fost anulate.  Mercedes a învins atunci în 5 din cele 7 etape rămase in calendar, Fangio şi-a trecut în palmares al treilea titlu, apoi germanii s-au retras din motorsport pentru mai bine de 30 ani.

Revenind la era actuală, regulamentul sportiv conţine prevederi clare în acest sens.  Conform art. 5.4 din Regulamentul Sportiv, updatat la 27.05.2020, “numărul maxim de curse este 22, minimum este 8”. În mod normal această primă condiţie va fi îndeplinită. Mai este însă o a doua condiţie care trebuie îndeplinită, puţin cunoscută, pentru că nu s-a ajuns niciodată într-o astfel de situaţie.

Ea este stipulată în Codul Sportiv al FIA , Art.2.4.3.b.i, din Codul menţionat şi stipulează: “trebuie să includă competiţii care să aibă loc pe cel puţin trei continente pe parcursul unui sezon.” Cum un GP în America este sub semnul întrebării, va trebui să se opereze o modificarea a Codului Sportiv. Asta se poate face numai prin acordul unanim al echipelor.

Cum premierea echipelor de către Liberty se face în funcţie de poziţia ocupată în Clasamentul general al constructorilor, dacă nu există un Campionat, nu se vor putea da nici premiile, deci votul ar trebui să fie o formalitate. Chiar şi Ferrari va renunţa la veto, pentru că ar avea cel puțin 60 milioane de dolari de încasat în afara bonusului gigantic de 100 milioane de dolari negociat încă din 1981. Dar despre acest subiect vom publica un articol separat.

Chase Carey a insitat în mai multe rȃnduri că ţinta este minim 15 curse, maxim 18. Ce se ascunde în spatele acestui obiectiv? Contractul dintre F1 şi televiuni prevede că acestea plătesc preţul integral (ca şi cum s-ar desfăşura toate GP-urile programate la începutul sezonului) dacă se desfăşoară minim 15 etape. Este ultima moştenire lăsată de Bernie Ecclestone, căci el a impus această clauză înainte de a vinde F1 către Liberty.