Ferrari: Încotro?

Februarie 2020

Primele zile de test de pe circuitul de lângă Barcelona și primele comparații directe între monoposturi. Ferrari, departe de ceea ce a fost în 2019. Cu fiecare zi de test petrecută pe circuitul catalan imaginea devenea din ce in ce mai clară.

© Scuderia Ferrari

Înțelegerea făcută cu FIA și directivele tehnice primite de la forul mondial au lovit direct în inima monopostului SF1000. Power unit-ul care în 2019 a fost etalonul întregului sezon a devenit o umbră, fiind acum la 40CP (potrivit unor surse și a calculelor efectuate) de Bestia Neagră.

Era clar, odată cu afișarea steagului în pătrățele la sfârșitul celei de-a 6-a zi de test din pre-sezon, că Ferrari are probleme. Mari.

Iulie 2020

Trei M.P. dintr-un sezon ciuntit s-au încheiat. Mercedes conduce detașat având un monopost la ani lumină în fața celorlalți competitori. Ferrari? Echipă de locul 3 (în zilele cele mai bune), dar realistic vorbind mai degrabă echipă de pluton. Și nici măcar lider de pluton…

@Scuderia Ferrari Press Office

”Ceva trebuie să se schimbe!”, a vuit presa italiană. Mulți l-ar fi văzut plecat pe Mattia Binotto, însă liderii Ferrari i-au acordat un vot de încredere, iar Binotto, după un M.P. al Ungariei în care monoposturile roșii au fost de-a dreptul umilite a decretat ”stare de urgență”. Nu voi aminti schimbările produse întrucât le-am explicat aici, însă noutatea săptămânii o reprezintă un interviu rarisim acordat cotidianului Gazzetta dello Sport de către președintele Ferrari, John Elkann.

Monopost nou, probleme vechi

A fost clar încă din Barcelona că Ferrari are de suferit. Însă a fost și mai clar că o restructurare ar duce la o perioadă ”de secetă” și mai lungă. John Elkann, alături de ceilalți membri din comitetul director al Ferrari i-a acordat colegului Mattia Binotto un vot de încredere și i-a trasat o sarcină clară: readucerea Ferrari în fruntea clasamentelor.

Este clar că Ferrari trece printr-o perioadă dificilă. La fel de clar este că această perioadă a început acum mult timp. Nu am câștigat un campionat mondial al constructorilor din 2008, iar la piloți din 2007. Au existat de atunci perioade dominate de Red Bull grație avantajului din punct de vedere aerodinamic, pentru ca apoi Mercedes să se ridice deasupra tuturor în era tehnologiei hibride.

Vorbind de 2020, Elkann dă vina pe erorile de corelare observate după cele 6 zile de test din Barcelona.

La Ferrari există o serie de vulnerbilități la nivelul structurilor din cadrul echipei. Aceste vulnerabilități sunt prezente de ceva vreme în departamentele Aero și Vehicle Dynamics. Am pierdut de asemenea și la capitolul putere a motorului.

Un nou început

Întrebat despre Mattia Binotto, Elkann spune că elvețianul a fost unul din factorii determinanți în întoarcerea norocului celor de la Ferrari după anul 2016.

Are toate calitățile și calificările necesare pentru a porni cu Ferrari un nou ciclu de victorii. […] A lucrat alături de Todt și Schumacher. Știe ce e de făcut pentru a câștiga, iar anul viitor va lucra alături de doi piloți tineri și ambițioși. […] În ultimii 10 ani au pilotat pentru noi campioni precum Alonso și Vettel. Însă este mult mai greu să reconstruiești echipa și s-o pregătești pentru un nou ciclu de victorii cerându-le răbdare celor care știu cum este să câștigi, în locul celor care au viitorul în față. […] Am început un proces important și de durată, iar contractul semnat cu Charles demonstrează asta. Lecerc și Sainz își vor muta domiciliul la Maranello pentru a fi cât mai aproape de ingineri. Viitoarele monoposturi vor fi construite în jurul lor.

Elkann a avertizat că procesul este unul laborios și că fanii Ferrari nu ar trebui să se aștepte la victorii înainte de 2022.

Fanii suferă la fel de mult ca noi, dar știu că ne sunt alături. Este important să fim sinceri. Drumul este lung. […] Când Todt a pornit ciclul istoric de victorii în 2000, Ferrari nu mai câștigase de 20 de ani, din 1979. A durat ceva timp din 1993, când s-a alturat Ferrari, până când echipa a început să cîștige.

Revenind la timpul prezent

După M.P. al Ungariei, Mattia Binotto s-a întors la Maranello și a trimis o scrisoare tuturor angajaților Gestione Sportiva în care mesajul a fost clar:

… fiecare dintre noi trebuie să se analizeze profund, fără a încerca să arunce vina pe altcineva.

Aducerea lui Rory Byrne în prim plan înseamnă un singur lucru: la Ferrari nu există un deficit de personal, ci de idei.

Între cele două M.P. desfășurate la Silverstone (cel mai probabil pe 5 august), Ferrari a programat o sesiune media. Este vorba de o zi de filmare (filming-day). Insiderii se așteaptă ca pe pista britanică să apară un monopost de test, folosit pentru evaluarea unor soluții propuse de ingineri. Ce fel de monopost? Conform informațiilor ar fi vorba de un monopost bazat pe varianta din 2018, mai apropiat din punct de vedere aerodinamic de W11 al rivalilor de la Mercedes.

©Scuderia Ferrari

Se vorbește de asemenea de apariția unei noi transmisii (care ar repara o parte a comportamentului imprevizibil pe viraje) pentru care Ferrari ar trebui să cheltuiască 2 jetoane de dezvoltare întrucât upgrade-urile pentru cutia de viteze au fost înghețate la începutul sezonului. Alături de o nouă transmisie s-ar putea să vedem și mult discutatul nas îngust, în stil Mercedes sau Red Bull. De notat că în cazul acestei componente, omologarea (și implicit înghețarea oricărui viitor upgrade) intervine odată cu M.P. al Italiei de la Monza.

Sunt fără îndoială upgrade-uri majore de care Ferrari are nevoie. Se așteaptă ca la al doilea M.P. desfășurat la Silverstone să apară o versiune B a monopostului SF1000, care să încorporeze un pachet aero cuprinzător. Trebuie spus, pentru fanul hardcore, că (din punct de vedere istoric) Ferrari nu este genul de echipă care să apară cu un pachet de upgrade major. Mai mult, istoria (recentă sau mai puțin recentă) ne-a arătat că nu întotdeauna upgrade-urile italienilor dau și rezultate.