M.P. al Marii Britanii: Preview

După o pauză de două săptămâni Marele Circ reînvie de data asta în Marea Britanie, pe circuitul de la Silverstone. După două curse disputate în Austria și una în Ungaria, este timpul ca monoposturile să  se dezmorțească puțin atacând unul dintre cele mai rapide circuite din calendar.

© FIA.com

Traseul are o lungime de 5,891km, iar duminică se vor parcurge 51 de tururi însumând 300,441km. Silverstone are în componență 18 viraje (10 la dreapta și 8 la stânga). O descriere a turului de pistă din punct de vedere al caracteristicilor virajelor ar fi așa:

După start, la aproape 297 de metri piloții abordează virajul numărul unu (Abbey) cu pedala de accelerație la podea (294 km/h). Urmează aproape imediat virajul 2 (Farm Curve, 292 km/h), la fel, abordat în full throttle. De la aproape 310 km/h, piloții trebuie să frâneze pentru virajul 3 (Village) până la 124 km/h (treapta 4). Urmează virajul 4 (The Loop) – abordat în treapta 3 cu aproape 100 km/h în apex – care se deschide progresiv și se continuă cu virajul 5 (Aintree) abordat în full throttle (treapta 6, 250km/h). Prima zonă DRS este pe porțiunea între T5 și T6 (Wellington Straight). De la 315 km/h în treapta 8, piloții frânează până la 185 km/h pentru abordarea virajului 6 (Brooklands). Flick flack și monopostul este deja înscris pe trasă pentru virajul 7 (Luffield). Din treapta a treia și 125 km/h se accelerează la ieșirea din Luffield pentru parcurgerea vechii linii de start sosire. Până acolo se trece prin Woodcote (T8) abordat în full throttle. La capătul National Pit Straight se află virajul 9 (Copse). În trecut piloții luau piciorul din gaz pentru o fracțiune de secundă. Acum, T9 este un viraj de dreapta cu gazul deschis. Intrarea în complexul Maggots – Beckets (T10) se face cu pedala de accelerație la podea (311 km/h). Pe măsură ce monopostul parcurge virajul 11, viteza începe să scadă. În T12 (Beckets) viteza scade până la 275 km/h pentru ca în T13 (Chapel) viteza minimă să fie de 230 km/h. De aici, full throttle. Se intră pe Hangar Straight (cea de-a doua zonă DRS) unde se ating vitezele de top (335 km/h).  Virajul 15, Stowe, este abordat în treapta 6 (250 km/h). Se accelerează până spre șicana de final (Vale). T16 este abordat în treapta a 3-a și 110 km/h. Virajul 17 este ceva mai rapid (135 km/h, treapta 4) iar de acolo până la linia de sosire mai este doar virajul Club (T18) abordat în full power.

Din punct de vedere aerodinamic, pentru Silverstone este necesar un pachet în configurație medium downforce pentru a obține un avantaj pe porțiunile high speed. Inginerii trebuie să găsească un balans potrivit pentru monopost dat fiind natura cursivă a circuitului iar pentru asta un monopost stabil și extrem de eficient aerodinamic este cheia. Deși nu pare, circuitul este unul pe care precizia în pilotaj este extrem de importantă. În special în secțiunea Maggots-Beckets. O abordare ceva mai entuziasmată a unui viraj rapid duce automat la compromiterea următoarelor două.

© Getty Images / Red Bull Content Pool

DRS-ul este cireașa de pe tort. Configurația medium downforce permite un câștig important la capitolul top-speed odată ce planul DRS este activat. Vorbim de 19 km/h peste cei 335 atinși pe Hangar Straight.

Power Unit-ul este una dintre componentele cele mai solicitate la Silverstone. 80% dintr-un tur de pistă se stă cu pedala de accelerație la podea, ceea ce face ca traseul britanic să fie unul power sensistive. Un plus de 10CP aduce pe pistă un avans de 0.2s pe tur. Iar dacă luăm în calcul kilogramele, să spunem că un minus de 10kg duce la un câștig de aproape 0,3s (0,28s ca să fim mai preciși). Și pentru că vorbim de greutate, combustibilul este variabila care poate afecta cel mai vizibil performanțele monopostului. Simulările indică un consum de 2,1km/tur.

Sistemul ERS este și el destul de solicitat, fiind responsabil cu un câștig de 3 secunde pe tur și aproape 15 km/h la top speed. Per total, sistemul ERS recuperează aproape 4,2 MJ de energie. MGU-K trimite o cantitate de 755 kj spre ES, iar MGU-H, grație perioadelor în care ICE-ul stă în full throttle, recuperează aproape 3,5 MJ.

Cutia de viteze nu este extrem de solicitată. Silverstone este în coada clasamentului circuitelor solicitante pentru transmisie. Pe un tur de pistă în Marea Britanie piloții execută 39 de schimbări de viteză. Mai puțin solicitant este doar Interlagos unde piloții schimbă treptele de doar 36 de ori pe parcursul unui tur. La capitolul frâne lucrurile sunt similare. Pe o scală de la 1 la 5, inginerii de la Brembo pun circuitul britanic la categoria 2. Doar 11 secunde din durata unui tur se stă cu pedala de frână acționată. Punctul de frânare cel mai solicitant este înaintea virajului 3: frânare de la 315-320 km/h la 125 km/h în doar 2.5 secunde.

© Pirelli Media

În Marea Britanie Pirelli aduce pentru acestă primă rundă de la Silverstone aceleași compoziții de pneuri ca anul trecut: C1, C2 și C3. Vorbim de un asfalt ce oferă un nivel de aderență crescut cu un grad de abrazivitate mediu spre mare. Asta împreună cu faptul că pe circuitul britanic avem de-a face cu cele mai mari accelerații laterale (6G în Maggots-Beckets) ne fac să ne dăm seama de motivele din spatele alegerii inginerilor italieni.

Limitările impuse de Pirelli sunt, la fel ca în Austria, suprinzătoare. 25 psi presiune minimă pentru trenul față și 21 psi pentru trenul spate înseamnă exacerbarea comportamentului subvirator pentru monoposturile care se confruntă cu acest fenomen, insă natura abrazivă a circuitului s-ar putea să tempereze tendința de sliding. Ungiurile de cădere sunt fixate la -2.75 grade pentru trenul față și -1,75 pentru cel spate.

Week-end-ul începe cu 30 de grade în aer pentru FP1 și FP2, dar se răcește progresiv în următoarele două zile, cu o maximă de 20 de grade prognozată pentru ziua cursei. Până la momentul publicării acestui articol, radarele meteo nu indicau apariția ploii în niciuna dintre zilele de concurs.