Marele Premiu al Marii Britanii 2020.Ce putem distinge după ziua de vineri. Scurtă analiză a antrenamentelor libere

O sesiune FP2 atipică, afectată de un steag roşu, temperaturi neobişnuit de mari în aer (35 grade Celsius), dar şi la nivelul asfaltului (49 grade la debutul sesiunii, 45 la final) şi rafale de vȃnt amintind de Suzuka 2019 s-a încheiat cu Lance Stroll în fruntea ostilităţilor. Dar care este ordinea reală?

Toate indiciile converg către unu lucru deja unainim acceptat : Mercedes W11 joacă îl altă ligă, dar în anumite condiţii neobişnuite, grevate şi de ceva imperfecţiunii ale calităţii operaţionale ecarturile pot fi reduse. Silverstone răsplăteşte eficienţa aero, nivelul generos de apăsare aero şi prin extensie forţa de împingere a PU. La toate cele trei capitol Mercedes este “uber alles”.

Mercedes W11 joacă îl altă ligă

Cum sȃmbătă şi duminică vor fi cu peste 10 grade în aer mai puţin pe fostul aerodrom, echipa campioană mondială nici măcar nu s-a concentrat pe vreo simulare serioasă de calificare, cel mai bun rezultat obţinut fiind cu compoziţia C2 (Medium) apreciată de Pirelli a fi cu 0,9 secunde mai lentă pe un tur ca soft-ul. Modul în care a ales să utilizeze fiecare compoziţie indică faptul că echipa germană intenţionează să atace Q2 cu pneul galben C2.

Lance Stroll a marcat etalonul sesiunii, 1m27.247s, cu soft-ul, fără acea mică eroare din sectorul median putȃnd coborî pȃnă la 1m27.1s. Dar Valtteri Bottas s-a apropiat la 0,5 secune de acest timp utilizȃnd compoziţia Medium, benzină mai multă şi numai maparea Strat 9.

Ambii piloţi Mercedes au fost penalizaţi de vȃntul puternic în primul rȃnd şi nu de temperaturile ridicate cum s-a crezut iniţial. Rafalele în serie au alterat în unele momente superbul echilibru aero al monopostului negru, lucru sesizabil mai ales pe frȃnare, inducȃnd şi un uşor comportament subvirator. Pȃnă la un punct situaţia seamană cu cea din calificările de la Suzuka 2019. Racing Point RP20 în schimb “a curs” mult mai natural, asta poate şi pentru că echipa s-a concentrat pe set-up-ul de calificare la maşina lui Stroll ce în unele momente şi-a permis să acceseze mapări mai exotice (de care Hamilton şi Bottas nu s-au atins).

Red Bull de data asta a arătat mai bine. Echipa a strȃns toate datele colectate la Hungaroring şi a lucrat în această pauză în două arii : ranforsarea încă o dată a aripilor şi podelei şi rafinarea set-up-ului punţii faţă ce are un concept radical diferit de ce am văzut pȃnă acum la Red Bull (am explicat acest aspect în articolele trecute). Cu un nou inginer de cursă, în persoana lui Simon Rennie, Alexander Albon a părut mai convingător, pȃnă a scăpat maşina de sub control provocȃnd apariţia steagului roşu.

Cauza a fost aceeaşi schimbare subită de comportament în funcţie de mărimea unghiului de bracare. Max Verstappen a fost obligat să abandoneze simularea sa de calificare, iar în calificări foarte probabil va copia abordarea Mercedes, încercȃnd să treacă în faza finală tot cu C2.

Ferrari? Echipa a mizat pe un compromise prin montarea unei aripi spate low drag de tip Spa. Asta va flata puţin comportamentul maşinii pe primul sector şi în speedtrap, oferind şansa lui Vettel şi Leclerc să treacă în Q3. Cu maparea K1 Plus existentă doar pe hȃrtie, această manieră de abordare poate fi înţeleasă. Dar în racetrim adoptarea unei astfel de aripi va devora pneurile la o rată mai alertă.

Dacă nu toată lumea a încercat serios să vadă cum merge maşina în exerciţiul turului de calificare, în schimb toate echipele au efectuat simulări de cursă. Durata diferită a stinturilor complică puţin analiza, dar cȃteva concluzii se pot trage. Piloţii Mercedes şi-au împărţit sarcinile, Bottas efectuȃnd un stint pe medium, iar Hamilton pe hard.

Din cele 12 tururi ale finlandezului, 7 pot fi luate în calcul, media fiind 1m31.833s. Din nou, maparea Strat 9 a fost utilizată cu predilecţie. Lewis Hamilton a ales să parcurgă un stint ceva mai scurt pe hard, de 7 tururi, toate fiind contabilizate. Media: 1m32.176. La temperaturi de sub 25 de grade in aer şi sub 40 de grade la nivelul pistei diferenţele dintre pneurile medium şi nard este posibil să fie mai mici azi şi mȃine.

Max Verstappen a efectuat un stint pe medium de 11 tururi. 6 dintre acestea pot fi luate în calcul, media fiind încurajatoare : 1m31.834s. Doar că stintul său a fost efectuat în ultimele 20 de minute cȃnd temperatura pistei a scăzut cu 4 grade Celsius, iar analizele au evidenţiat angajarea unor mapări agresive, asta şi pentru a evalua mai bine toate deficienţele comportamentale. Dacă Max va încerca să treacă în Q3 pe medium atunci va trebui să tragă în Q2 la maxim de un monopost ce la limită este extrem de înşelător, asumȃndu-şi riscuri foarte mari.

Racing Point a mers pe o strategie diferită, stinturile pe soft indicȃnd că piloţii maşinilor roz vor trece în Q3 pe cea mai moale compoziţie. Asta va însemna automat o strategie de cursă cu 2 opriri la boxe.

Hulkenberg? Dacă în simularea de calificare a lăsat loc de îmbunătăţiri, în racetrim a mers în aceeaşi zecime cu Stroll. Pe soft-uri, Stroll a avut o medie cu 0,2 secunde mai bună, dar asta pentru că a efectuat un stint cu 2 bucle mai scurt, degradarea pneului C3 ieri fiind masivă. Pe hard, germanul a efectuat un stint de 5 tururi (ce pot fi contabilizate), Lance a reuşut doar 4. Diferenţa: 0,3 secunde în favoarea canadianului. Dar încercarea lui Hulk a fost afectată aproape în fiecare tur de trafic, datele colectate de echipă indicȃnd că nu ai ce alege între cei doi, germanul totuşi avȃnd o marjă de eroare, în timp ce canadianul e ceva mai convingător pe parcurs ce rezervorul se goleşte.

Ferrari ar fi cam pe acelaşi palier cu McLaren în exerciţiul turului de calificare, dar simulările pe medium ale lui Leclerc indică un deficit de aproape 1,8 secunde/tur raportat la etalonul Bottas.

Una peste alta, Mercedes, favorizată şi de o vreme mai bună azi şi mȃine, este favorită copleşitoare. Dar dacă inginerii Red Bull şi-au făcut bine temele în pauza dintre Hungaroring şi Silverstone, Max Verstappen are o sansă să destabilzeze vechea ordine mondială dacă factori neprevăzuţi intervin. Franz Tost a concentrat în spusele sale speranţele multor fani :”Sper ca Max poate concura cu success împotriva lor, pentru că avem nevoie de curse interesante veritabile, de lupte, nu procesiuni”.