Noul Acord Concorde (2021-2025). Toate-s vechi şi nouă toate?

După cum anticipam într-un articol publicat pe 15 august, pentru a nu pierde printre altele bonusul oferit de Liberty, toate echipele au semnat noul Acord Concorde în data de 18 august 2020. În acelaşi material dezvăluiam nişte clauze propuse de Red Bull şi agreate de Mercedes precum şi avatarurile ce au precedat semnarea noului act, al 6-lea de acest tip din 1981 încoace. Acum este momentul să detaliem-în limitele informaţiilor obţinute, ce este nou în acest Acord şi bineînţeles ce a rămas neschimbat, aruncȃnd şi cȃteva cifre esenţiale în joc.

Ce e vechi

Ca şi în cazul precedentelor cinci acorduri, Ferrari iese de departe mai bine ca orice alt competitor, chiar dacă sumele pe care le va obţine s-au mai diminuat puţin (procentual). Scuderia de data asta a jucat optim, cum o face de obicei în treburile politice, ghidȃndu-se după expresia Mors tua, vita mea. În sensul că eşecul unuia sau mai multor competitori constituie preambulul pentru succesul său ulterior. Nu a fost o victorie zdrobitoare, preacum cea inaugurală din 1981 sau cea din 1998, dar nici nu a mai fost nevoie de jocul dur şi teatral al lui Enzo din 1986 pe care il preluase ca manieră abordare defunctul Sergio Marchionne. Louis Camilleri şi Mattia Binotto, cu stilul lor mai “low profile” au reuşit să forţeze păstrarea acelui bonus special denumit Long Standing Team. Dar nu la cota diminuată propusă în draftul trimis în iunie 2019, adică 40 milioane $.

© Scuderia Ferrari

Totuşi Ferrari nu va mai încasa din 2021 suma de 73 milioane $ pe care o primeşte în 2020, ci o sumă echivalentă cu media celor două menţionate mai sus, conform mai multor surse din interior. Dreptul de veto rămȃne intact şi nu a fost niciodată pus în discuţie, doar acceptat tacit de echipa lui Chase Carey la prima rundă de negocieri, cea de la Paul Ricard 2019. Sumele de bani oferite echipelor în mod egal ca un soi de primă de participare, formȃnd ceea ce se numeşte Coloana 1 rămȃn la acelaşi nivel interior, 35 milioane pentru fiecar competitor. Sistemul de împărţire al sumelor de bani rămȃne acelaşi, cu cele 5 mari coloane, dar exceptȃnd prima coloana, pentru restul modul de repartizare s-a modificat. Tot la categoria “vechi” putem trece faptul că unor echipe le-a cam fost forţată mȃna să semneze, în timp ce unele au fost momite de un anumit bonus datorită situaţiei financiare precare în care se află.

Ce e nou

De data asta nu va mai fi nevoie de acordul unanim al echipelor pentru a forţa anumite schimbări de regulament, fiind suficient acceptul a 8 echipe. Evident, avȃnd drept de veto, Ferrari poate opri o schimbare doar de una singură.

Un şef al unei echipe sau o persoană cu o funcţie foarte înaltă într-o echipă nu pot fi angajaţi pe poziţii de conducere în cadrul F1 decȃt după minim 3 ani de la terminarea contractului cu respectiva echipă şi chiar şi atunci e nevoie de aprobarea unanimă a echipelor.

La cererea Red Bull (cu susţinere Mercedes), s-a introdus în Acord o clauză ce prevede că un competitor se poate retrage din Campionatul Mondial de F1 înainte de expirarea acestui Acord, dacă acţionează clauza pȃnă în data de 31 martie din sezonul ce îl precedă pe cel în care e vizată retragerea. Se pare că această condiţie este valabilă dacă respectiva echipă îşi găseşte un cumpărător ce va prelua în totalitate toate clauzele Acordului semnat între vȃnzător şi F1 şi FIA.

Coloana 1 conţine sumele ce vor fi împărţite în mod egal între cele 10 echipe, suma totală fiind de 350 milioane $. Coloana a 2-a (tot 350 milioane) conţine ca şi mai înainte sumele oferite echipelor pentru prestaţiile din Campionatul precedent, doar că acum împărţirea este mai uniformă. Aici Mercedes iese cel mai prost, echipa campioană primind începȃnd cu 2021 numai 14% din totalul strȃns în dreptul Coloanei 2 (49 milioane $). Pȃnă în prezent cȃştigătoarea titlului primea 18,5%. Ultima clasată va încasa acum 6% din totalul de 350 milioane, faţă de 4% pȃnă în prezent. Draftul iniţial prevedea numai 2% pentru “lanterna roşie”, dar pȃnă la urmă argumentele Williams şi Mercedes au prevalat.

Coloana a 3-a conţine un singur nume: Ferrari. Şi poartă denumirea LST (Long Standing Team). Scuderia va primi un bonus apreciat undeva spre 60 milioane, dar valoarea sa va creşte cu cȃteva procente dacă totalul premiilor va creşte şi el.

© Steve Etherington | Mercedes AMG

A patra coloană, denumită CCB (Constructors Championship Bonus) a suferit modificări importante. Pȃnă în 2020 patru constructori primeau un bonus în funcţie de palmaresul din era recentă. Astfel Ferrari şi Mercedes erau remunerate cu cȃte 41 milioane $, Red Bull cu 36 milioane, iar Mclaren cu 33 milioane. Acum suma de 130 milioane (151 milioane pȃnă în 2020) se va împărţi între echipele care au terminat în top 3 în ultima decadă, conform unui sistem de punctaj simplu: 3p pentru titlu, 2p pentru vicecampioană, 1p pentru locul 3 în clasamentul constructorilor la final de sezon. De data asta Mercedes îşi ia revanşa aici, doar că totalul pentru această categorie a scăzut cu 13%.  Spre exemplu, pentru decada 2011-2020, dacă am considera că Mercedes şi-a trecut în cont şi titlul din 2020, echipa ar avea 23p în contul său, încasȃnd 49 milioane $. Red Bull ar avea 16p (dacă ar termina pe locul secund în 2020), iar Ferrari 13p (ar incasa numai 26 milioane). Mclaren şi Williams apar şi ele în peisaj.

Dar în cadrul ultimei coloane regăsim acum numai Williams, ce va primi în continuare bonusul de 10 milioane $ pentru colecţia sa de modele istorice. Bonusurile de cȃte 35 milioane $ cu care figurau în această coloană Mercedes şi Red Bull au dispărut. Nu ştim dacă bonificaţia primită la semnătură, pe 18 august 2020 a acoperit ceva din această pierdere. Vor primi în schimb cȃte un bonus echipele ce au în palmares măcar un titlu, deci Renault intră pentru prima dată pe lista celor “privilegiaţi”.

O altă premieră este reprezentată de oferirea unei sume anuale de cate 10 milioane $ furnizorilor de motoare.

“Un sport mai echitabil este un lucru bun pentru toţi, a comentat Zak Brown. Un echilibru în împărţirea veniturilor este acum mai clar, aşa cum şi un mod mai simplu de guvernare ce pune sportul pe primul plan nu poate fi decȃt ceva bun”.

La final, nu putem decȃt să remarcăm şi noi precum autorul Glossei:

Vreme trece, vreme vine,
Toate-s vechi şi nouă toate;
Ce e rău şi ce e bine
Tu te-ntreabă şi socoate