M.P. al Belgiei: Preview

După o pauză de o săptămână de la M.P. al Spaniei este timpul ca circul F1 să revină pe circuite. Urmează o triplă care cu siguranță că-și va spune cuvântul asupra membrilor echipelor angrenate în Campionatul M ondial.

Începem cu M.P. al Belgiei, etapă ce-și păstrează locul obișnuit în calendar în această perioadă a anului. Traseul din Ardeni este unul legendar. Pornind de la traseul de dinainte de război și până în ziua de azi circuitul și-a păstrat farmecul, găzduind ceea ce este probabil cel mai faimos viraj al formulei 1.

Traseul actual are o longime de 7.004m, iar cele 44 de tururi programate pentru cursă însumează puțin peste 308 kilometri. Nu există modificări substanțiale față de traseul din 2019 însă organizatorii au decis să suplimenteze măsurile de siguranță. Zidul de protecție de pe partea dreaptă la ieșirea din T1 a fost lungit, în virajul 2, pe interior a fost adăugat un al doilea vibrator pentru a împiedica piloții să taie virajul și să riște dezechilibrarea monopostului pe urcare. A fost suplimentată bariera de pneuri la ieșirea din virajul 4 (Raidillon) iar covoarele de astroturf (iarbă artificială) au fost eliminate.

Tur de pistă virtual

De la linia de start sosire până în acul de păr din virajul 1 sunt doar 149 m. Pe un tur lansat piloții ajung aici în treapta a 7-a și frânează destul de serios pentru abordarea primului viraj. Treapta 3. Ideal este să ieși cât mai larg pentru a scurta perioada de tranziție spre accelerație. Pedala la podea de acum până în virajul 5 (Les Combes). Ne îndreptăm spre virajul 2 acolo unde piloții sunt deja în treapta a opta. Urmează urcarea spre Raidillon (cu pedala la podea) și ișirea spre linia Kemmel. Ajungem la prima linie de activare a sistemului DRS. La capătul liniei drepte urmează virajul Les Combes. Șicană dreapta stânga abordată în treapta a 5-a și accelerație spre virajul 7 (Malmedy). Monoposturile subviratoare vor fi penalizate în virajul 8. Bruxelles este un viraj de dreapta lung cu rază mică care duce spre virajul 9 (virajul fără nume). Schimbarea de direcție trebuie să fie ireproșabilă și fără ezitare. O ieșire din 9 prea largă duce la pierdere de timp prețios. Se accelerează puternic spre complexul 10 – 11 (Double Gauche). Intrarea este caracterizată printr-o ușoară ridicare a piciorului din gaz pentru ca imediat după apex să se continue accelerarea. Virajul 10 este acolo doar de formă. Monoposturile actuale merg flat-out în T10 și ne îndreptăm spre a doua șicană dreapta-stânga circuitului – complexul 12-13 (Les Fragnes) – abordat în treapta a 6-a. Urmeazî virajul Campus (T14) în care se retrogradează o traptă iar imediat după apex începe una din cele mai lungi perioade de accelerație din calendar. Stavelot (T15) este flat-out, Paul Frere la fel, Blanchimont identic și se ajunge în ultima șicană dreapta-stânga a circuitului T18-T19. Se frânează violent în dreptul panoului de 100m și se retrogradează până în treapta a doua. Stabilitatea pe frânare este extrem de importantă, la fel și comportamentul în viraj. Dacă monopostul este subvirator aici se pierde enorm de mult timp. T19 este un viraj de stânga mai strâns decât precedentul, iar ieșirea care duce spre linia de start sosire, în urcare are nevoie de tracțiune exemplară.

Din punct de vedere aerodinamic, circuitul este unul pe care se fac o mulțime de compromisuri. De regulă, pe sectoarele 1 și 3 este nevoie de un setul low downforce și low drag. Sectorul median însă are nevoie de apăsare. Este sectorul în care se câștigă și se pierde cel mai mult timp. Un monopost high DF se va comporta bine în sectorul 2 dar va fi lent pe liniile drepte. La fel, un monopost low DF va ține pasul pe liniile drepte însă în sectorul 2 va trebui să încetinească. Să spunem că inginerii inclină spre un setup low drag, bazându-se pe capacitatea monoposturilor de a produce apăsare cu ajutorul podelei și a diffuser-ului.

Partea endotermică a power-unit-urilor este serios pusă la încercare. Se stă în full-throttle 72-73% din tur. Primul sector este lider incontestabil la acest capitol. 25 de secunde în full throttle din La Source în Les Combes. Nici sectorul 3 nu se lasă mai prejos. Acolo piloții stau cu pedala de accelerație la podea 20 de secunde între virajele 15 și 18. Și dacă vorbim de PU-uri să aducem în discuție si partea electrică. Sistemul ERS este și el intens solicitat, în special MGU-H-ul. El este responsabil cu recuperarea a aproape 4MJ de energie asta în timp ce sistemul MGU-K abia se apropie de 1MJ (825 kJ). Avantajul dat de partera electrică este de 3,8s pe fiecare tur și un plus de 18 km/h la top speed. Și dacă vorbim de top speed, să aducem aminte și de sistemul DRS. Acesta adaugă aproape 15 km/h pe linia dreaptă Kemmel și spre 10 km/h pe porțiunea grilei de start. Top speed ? Spre 360 km/h.

Traseul belgian nu pune probleme din punct de vedere al consumului, cele 110 kg de combustibil ar trebui să fie suficiente pentru a încheia cursa fără a face economie. Dacă tot vorbim de combustibil, să spunem că 10kg în minus în rezervor înseamnă aproape 0,4s câștigate pe fiecare tur, iar 10 cai putere în plus față de concurență aduce un avantaj de aproape un sfert de secundă (0,24s). Spre exemplu, dacă e să credem deficitul de 40CP ai celor de la Ferrari față de Mercedes, putem să speculăm că diferența în calificări față de Mercedes ar fi de peste o secundă. Ne lămurim sâmbătă. 🙂

Pirelli aduce pneuri cu un pas mai moi decât în 2019. Având în vedere că pneul Hard nu a fost folosit deloc în 2019, iar piloții au făcut o singură oprire, producătorul italian a decis să folosească pneurile C2, C3 și C4.

© Pirelli Media
© Pirelli Media

În ceea ce privește presiunile, Pirelli nu se dezminte stabilind din nou minime destul de ridicate pentru puntea față (24,5 psi). Pentru puntea spate se impune o limită minimă de 21 psi. Vorbim de un traseu destul de abraziv care, după cum au dovedit sezoanele anterioare, poate pune probleme pneurilor. Și cum Pirelli a avut de furcă la Silverstone, preferă să nu riște.

Belgia înseamnă vreme schimbătoare. Vineri se anunță o maximă de 18 grade Celsius cu ceva șanse de ploaie. Sesiunea de calificări pare să fi scăpat de amenințarea ploii însă duminică, în ziua cursei, se pare că va ploua. Va fi frig și umed. Doar 15 grade Celsius maxima în aer.