M.P. al Belgiei: Tech Corner

Anul 2020 este unul atipic. Din toate punctele de vedere. Mă rog.. Mai puțin din punctul de vedere al celor de la Mercedes AMG. Pentru restul însă, lucrurile sunt complet schimbate. Este așadar o priveliște rară analiza unor upgrade-uri aerodinamice într-un sezon în care dezvoltarea este limitată. Sunt însă și excepții. Iar în Belgia, excepțiile s-au numit, cel puțin din punct de vedere al observațiilor directe, Mercedes AMG și McLaren.

Echipa campioană mondială nu s-a culcat pe o ureche la adăpostul avantajului masiv de care se bucură în ambele campionate. În Belgia a adus o serie de imbunătățiri aerodinamice care nu se pot clasifica la capitolul Track Specific. Să le luăm pe rând.

Vortex generators / flow conditioners pe nosecone

Unele dintre apendicele aerodinamice extrem de importante pentru Mercedes sunt condiționatoarele de flux de pe nasul monopostului. Ele îndeplinesc un rol pur aerodinamic fără niciun aport la totalul de puncte de apăsare aerodiamică de care se bucură monpostul W11. Proiectate în 2019 și văzute pentru prima oară pe monopostul W10 (și evident în 2020 pe monoposturile Racing Point RP20) ele au rolul de a ”curăța” fluxul de aer atașat de nosecone.

© Mercedes AMG | edit @pentaquark

Structrura aerodinamică din dreptul bulkhead-ului este una extrem de complexă iar configurația geometrică a suspensiei față i-a obligat pe aerodinamicieni să găsească o soluție pentru a reatașa fluxul de caroserie. Mai departe acest flux este preluat de winglet-urile atașate de cockpit și direcționate fie spre admisiile de pe sidepoduri sau coborât spre partea frontală a podelei unde este ”lucrat” fie de flow conditioner-ele laterale fie de strake-urile frontale ale podelei.

© Mercedes AMG | edit @pentaquark

În ziua de joi (zi rezervată inspecțiilor tehnice) au fost observate winglet-uri noi, cu profil geometric redesenat. Aerodinamicienii au păstrat funcția de flow conditioner a winglet-urilor originale dar au au ales să ”întărească” turbionul produs la extremități. Pentru asta exstremitățile au fost ascuțite și ridicate. Fluxul incident este în continuare curățat dar vârfurile crează un vortex care, vom vedea, lucrează extrem de bine cu update-urile aduse în zona mediană, cea a condiționatoarelor de flux atașate de sidepod.

© Mercedes AMG | edit @pentaquark

Zona mediana

În ultimii ani a devenit din ce în ce mai clar că în era hibridă cuvântul de ordine este eficiența aerodiamică. Iar zona mediană a monoposturilor a devenit un punct de interes din ce în ce mai important. Este zona responsabilă pentru producerea de free downforce, adică apăsare aerodinamică fără penalizara indusă de drag generat de apendice aerodinamice cu unghi de atac mare.

Vineri, Mercedes AMG a introdus un update la flow conditioner-ele verticale. Cum o revizuire a acestor flow conditionere nu vine niciodată singură, ne-am îndreptat privirea spre elementele aerodinamice dinaintea lor. Observ că și bargeboard-urile au fost schimbate.

Bargeboard-urile sunt elemente aerodinamice responsabile cu direcționarea eficientă a fluxului de aer în jurul sidepod-urilor și spre partea frontală (leading edge) a podelei. Bargeboard-uri extrem de eficiente duc la un coeficient de apăsare aero crescut fără penalizarea drag-ului. Mai mult aer direcționat în jurul sidepod-urilor înaseamnă mai mult aer care curge spre partea superioară a diffuser-ului. Iar mai mult aer în acea zonă duce la o creștere a presiunii aero. Asta, împreună cu cealaltă funcție a bargeboard-urilor – de alimentare a leading edge-ului podelei cu o cantitate mai mare de aer ce intră sub monopost – duce la crearea unui gradient de presiune foarte mare în zona diffuser-ului (presiune joasă sub podea și presiune mare deasupra). Iar asta înseamna un singur lucru. Downforce curat.

© Mercedes AMG | edit @pentaquark

Strake-urile verticale din partea frontală a bargeboard-urilor sunt acum mai înguste, iar splitter-ul vertical a fost scurtat. Prinderea pe cockpit nu mai este curbată, eliminându-se ”tunelul” aflat aici încă de la începutul sezonului. Există mici ajustări sub bargeboard-uri (T-Tray) și modificări substanțiale al condiționatoarelor de flux verticale. Strake-urile orizontale (5 la număr până în Belgia) sunt acum doar 4. Modificarea este necesară pentru a face loc unor turning vanes-uri de dimensiuni crescute cu rol de a prelua un flux mai mare de aer direcționat în această zonă.

© Mercedes AMG | edit @pentaquark

Observ imediat în zona mediană o modificare și la deviatoarele de flux din zona admisiilor de pe sidepod-uri. Winglet-ul inferior iși păstrază forma frântă însă deschiderea pe care o face împreună cu flow conditioner-ul vertical este acum mai mare.

© Mercedes AMG | edit @pentaquark

Țineti minte winglet-urile de pe nosecone despre care am vorbit mai devreme? Traseul vortex-ului general de vârful acestora este fix prin deschiderea aceasta. Rolul lui este de a ”aduna” cât mai mult din turbioanele create de pneurile față și de a le direcționa spre partea posterioară a monopostului.

© Mercedes AMG | edit @pentaquark

Podea

Și pentru că Mercedes nu se mulțumește cu lucruri făcute pe jumătate a adus și un update la podea care să lucreze eficient cu aceste upgrade-uri din partea frontală a monopostului. Vorbim de 3 strake-uri verticale imediat înaintea tire squirt-urilor. Soluția nu este nouă. Este preluată de la Ferrari. Ne aducem aminte încercările disperate ale Scuderiei în 2018 de a face monopostul mai stabil pe partea posterioară. Aceste winglet-uri au fost încercate de italieni la M.P. din Statele Unite însă nu au fost folosite în cursă. Red Bull le-a preluat în 2019 iar Mercedes în 2020.

© Mercedes AMG | edit @pentaquark

Mai întâi la M.P. al Spaniei au apărut strake-urile din zona mediană a podelei (nefolosite însă în cursă) pentru ca în week-end-ul ce tocmai a trecut să apară și ultimul set din partea posterioară. De data asta cele 2 rânduri de strake-uri / turnning vanes au fost folosite în cursă.

© Mercedes AMG | edit @pentaquark

Caroserie / hot air exhaust

Noua directivă tehnică a FIA care interzice folosirea de mapări diferite între calificări și cursă a dus la o modificare subtică a zonei posterioare a caroseriei celor de la Mercedes AMG. Pănă acum, Mercedes a fost echipa cu probabil cea mai îngustă evacuare de aer fierbinte de sub capotă. Maparea ultra agresivă era folosită doar în Q3 și probabil în primul tur din cursă sau în in-lap sau out-lap în caz de safety-car. Cum folosirea ei este scoasă în afara regulamentului, Mercedes a decis cel mai probabil să folosească o mapare mai agresivă decât maparea de cursă dau mai ”domoală” decât cea folosită în Q3. Iar asta înseamnă mai multă căldură generată. Pentru a ajuta sistemul de răcire, Mercedes optează pentru ”deschiderea” acestei zone, comparațiile directe scoțând în evidență diferențele.

© Mercedes AMG | edit @pentaquark

McLaren, echipă aflat ă pe val în 2020 a avut două programe de test în FP1. A testat o serie de upgrade-uri pentru următorul M.P, cel de la Monza cu Lando Norris, iar Carlos Sainz a testat o variantă de podea specificație 2021 cu partea posterioară tăiată diagonal (conform regulamentului) pentru a elimina tire squirt-urile. Comparația directă arată felul în care cel mai probabil va arăta podeaua în 2020.

© McLaren | edit @pentaquark

© McLaren | edit @pentaquark

Lando Norris, a testat un upgrade în zona mediană a monopostului. Este vorba de apariția strake-urilor orizontale (similare cu cele de pe monopostul Mercedes AMG despre care am vorbit ceva mai sus) sub flow conditioner-ele verticale. Spre deosebire de Mercedes, aeoridinamicienii din Woking nu au ales să folosească și turning vanes suplimentare, dar asta pentru că cel mai probabil structurile aerodinamice din acea zonă sunt diferite.

© McLaren | edit @pentaquark

Pachetul aero va fi introdus la Monza, circuit pe care eficiența aerodinamică și drag-ul aero redus sunt cruciale.

© McLaren | edit @pentaquark

Într-un sezon atât de ”uscat” în privința upgrade-urilor este reconfortant ca din când în când echipele să aducă noutăți. Rămâne de văzut cine se va decide să înceapă lucrul la monoposturile pentru 2021 în perioada următoare. McLaren, până acum, este prima echipă care aduce componente specificație 2021în test.