M.P. al Italiei: Preview

Templul vitezei. Construit în 1922, Autodromo Nazionale di Monza a fost al treilea circuit din lume construit special pentru competiții automobilistice.

Traseul actual are 5793 de metri lungime și 11 viraje (7 la dreapta și 4 la stânga). Este un circuit power sensitive, iar asta înseamnă un singur lucru. Cine are un power unit puternic, învinge. Înainte de a trece în revistă cerințele circuitului, să facem un tur virtual.

© f1.com

De la linia de start-sosire pînă la prima zonă de frânare sunt 450 de metri. Urmează prima frânare violentă a traseului și intrarea în prima șicană. Variante del Retifilio este o șicană dreapta-stânga abordată în trapta a doua. Urmează Curva Grande, o perioadă de accelerație până în trapta a 8-a și pregătirea pentrua cea de-a doua șicană a circuitului – Variante della Roggia. O șicană stânga-dreapta, mai rapidă decât prima, abordată în treapta a treia. Stabilitatea pe frânare este esențială. Intrarea prea în scurt va face ca monopostul să fie aruncat de vibratoare spre exterior, piloții trebuind să reducă din viteză pentru a se înscrie pentru virajul de dreapta. Un comportament subvirator va împiedica monopostul să abordeze șicana corect, rezultatul fiind, din nou, o viteză la ieșire mai mică.

Virajul 5 (Lesmo 1) este un viraj de dreapta, abordat în treapta 4. El este urmat de o scurtă perioadă de accelerație urmată de Lesmo 2 (T6). Cele două viraje sunt de viteză medie în care aderența pneurilor trebuie să asigure stabilitatea mnopostului, având în vedere configurația aero pentru Monza.

După T6 urmează o lugă perioadă de accelerație. Se trece prin Curva del Serraglio (T7) cu pedala de accelerație la podea, apoi pe sub vechiul traseu înclinat și ne apropiem de Variante Ascari (T8-T9-T10). Din treapta a 8-a se tretrogradează rapid în treapta 5. Se scade viteza de la 330 km/h la 200 km/h. Viraj de dreapta ultra rapid și imediat după apex se începe accelerația. Complexul se încheie cu un viraj de stânga abordat în full power și monoposturile se încriu pe a doua linie dreaptă a circuitului. Urmează ultimul viraj, T11, Curva Parabolica. Cu 75 de metri îninte de viraj se frânează destul de tare (viteza scade la 180 km/h), se retrogradează pănă în treapta 4 (sau 5) în funcție de aderență și se virază la dreapta. Parabolica este un viraj destul de închis în prima parte pentru ca imediat după apex să se deschidă gradual ceea ce permite piloților să accelereze cu mult înainte de terminarea virajului. Se intră pe linia de start sosire și aventura începe din nou.

Din punct de vedere aerodinamic, Monza este circuitul pe care încărcarea aerodinamică este minimă. Se urmăresc viteze de top cât mai mari. Cu toate astea este nevoie de un monopost capabil să genereze apăsare aero cu ajutorul podelei monopostului (pentru virajele din complexul Ascari și ieșirea din Parabolica). Tracțiunea este extrem de importantă (în special la ieșirea din primele două șicane) iar pentru asta inginerii vor încerca să găsească un setup potrivit pentru suspensii. Prea tari și monopostul va ”țopăi”, prea moi și podeaua va avea de suferit.

Monza este un circuit power-sensitive. Cu alte cuvinte, cu cât ai mai multă putere, cu atât mai bine. Se stă cu pedala de accelerație la podea 80% din lungimea unui tur de pistă. Dacă ar fi să vorbim în cifre, să spunem că 10 CP aici echivalează cu aproape 0.25 s/tur. Ne dăm seama repede că pe partea electrică MGU-H-ul este cel care recuperează cea mai mare parte din energia necesară pentru ES. 3,3 MJ din MGU-H și puțin peste 600 KJ pentru MGU-K. Aportul unității electrice scade timpul pe tur cu aproape 4 secunde, iar la top speed adaugă aproape 20 km/h.

Având în vedere configurația aero ci flaps-ul mobil extrem de îngust, puterea DRS-ului este mai mică decât pe alte circuite ( +8 km/h). Ce este însă foarte importantă: aspirația. Tow-ul singur poate aduce un plus de aproape 16 km/h.

Consumul nu este foarte ridicat, în ciuda faptului că motorul stă în regim maxim atât de mult. Simulatoarele indică un consum de 1,91 kg/tur. Asta înseamnă un total de puțin peste 101 kg. Cum în 2020 limita maximă de combustibil este de 110 kg, ne dăm seama că vor exista probabil câteva echipe care vor alege să meargă la limită bazându-se pe apariția safety-car-ului. Și dacă vorbim de greutate, să dăm și niște cifre. 10kg în minus la Monza aduc un avantaj de puțin peste 0.3s pe tur.

Pirelli aduce pentru prima cursă de casă aceleași compoziții de pneuri ca în Belgia. C2 – C3 – C4. Este aceeași alegere ca în 2019 atunci când Charles Leclerc a câștigat cu o strategie bazată pe o singură oprire la boxe (Soft-Hard). Hamilton a mers cu 2 opriri la boxe și cu toate astea a terminat la mică distanță în spatele monegascului. Asta înseamnă că pentru M.P. al Italiei sunt posibile mai mult strategii.

Ca în ultimele M.P, Pirelli decide să crească presiunile minime. Pentru puntea față Pirelli impune 26 psi iar pentru puntea spate 21.5. Față de 2019 observăm o creștere cu 2,5 psi pentru puntea față și 0,5 psi pentru puntea spate.

La final, pentru fanii Scuderiei: calvarul continuă și la Monza. Noutăți sunt așteptate la Mugello și Sochi.