M.P. al Italiei 2020: Câteva concluzii

A făcut interzicerea ”party mode” vreo diferență în calificări?

Răspunsul e destul de clar: NU. Chiar dacă ecartul până la Mercedes nu s-a datorat PU. W11 a apărut aici în configurația low drag, dar conceptul generează un nivel de downforce nemaivăzut prin intermediul corpului monopostului (suspensia spate aduce un plus de 0.5 raportat la W10). Puțin mai ”draggy” ca alte monoposturi (în special Renault sau Racing Point) Mercedes-ul a fost pe primul sector, ce este în esență un sector de accelerație continnuă întrerupt de șicana Retifilio, cu doar 5 sutimi peste Renault-ul lui Ricciardo. Asta pentru că pe frânarea pentru Retifilio și la trecerea prin 1-2 Mercedes câștga aproap 0.2s. În schimb pierdea 0,1s pe linia de start-sosire și în Curva Grande. De la ieșirea din Parabolica și până la speed-trap Renault-ul câștiga 6km/h grație drag-ului mai redus și chiar mai mult prin Curva Grande până la frânarea pentru Roggia.

Doar în cele două Lesmo și pe ieșirea din Roggia Hamilton a fost cu 0.5s mai iute decât orice alt monopost, chiar dacă pe a doua zonă DRS înregistra iar un deficit de 6 km/h în raport cu Renault. Plusul de apăsare s-a văzut din nou răsplătit în Ascari și la trecerea prin Prabolica (cu aproape 10 km/h peste orice monopost). Da, inginerii Mercedes au avut încredere în fiabiliatatea motorului lor și au ales o mapare unică ce s-a dovedit cu 15 CP peste Renault, peste 20CP față de Honda și 40CP în comparație cu Ferrari. Eficiența superioară în operarea sistemului MGU-H a dus la recuperarea unei cantități mai mare de energie ce și-a arătat roadele pe ultimul sector.

Factorii care au dus la victoria lui Gasly

a. Kvyat și pneurile sale Hard din primul stint

Pradoxal, dar viteza rusului din primul stint și insistența acestuia de a-l lua pe Gasly din fața sa pentru că îi compromite cursa (final cu peste 0.5s/tur mai lent cu softurile sale terminate) a fost factorul pivotal. ”O glumă proastă”, a comentat în momentul în care echipa l-a chemat la boxe cu minimum 3 tururi mai devreme decât prevedea planul pentru că îl întârzia prea mult pe coechipier. Dar astfel s-a trezit în fruntea plutonului la restart după accidentul lui Leclerc. O decizie proastă în condiții normale, dar care în nebunia de duminică l-a transformat pe Pierre în primul francez învingător într-un GP după Panis la Monaco 1996.

b. Bâjbâiala Mercedes și neatenția lui Hamilton ce au dus la efectuarea unui pitstop neregulamentar. Aici lucrurile sunt clare, chiar campionul mondial acceptându-și vina.

c. Monopostul AlphaTauri este mai competitiv în racetrim, cu benzină multă. Are o tracțiune excelentî la ieșirea din viraje atîta timp cât pneurile sunt în regulă, iar cutia este etajată cu o ultimă treaptă mai lungă pentru a compensa drag-ul.

d. McLaren posedă al doilea motor ca putere, stă excelent pe frânare și are un nivel de apăsare mai ridicat ca AlphaTauri sau Renault. Dar în aer murdar, modul în care funcționează aripa spate și modul în care bargeboard-urile dirijează aerul spre diffuser este aefectat masiv. O mașină mai mult de apărare decât de atac.
e. Pilotajul impecabil al lui Gasly, unul intre performerii sezonului până acum.

De ce a mers modest Bottas?

La start a copiat eroarea de la Hungaroring. Apoi s-a trezit cu o subvirare masivă și o comportare ciudată a direcției, dar numai pe virajele de dreapta. Problemele au fost atenuate în ”pauza” generată de accidentul lui Leclerc. În trafic s-au văzut:
Limitele monopostului W11.

©Mercedes AMG

Conștienți de nivelul de superioritate pe un tur, inginerii au conceput și setat W11 ca pe un monopost care să controleze cursa din frunte. În trafic, complexitatea aero a conceptului este lovită masiv de aerul murdar. Apar probleme de răcire din cauza împachetării extreme, iar dragul mai mare generat de numeroasele apendice aero învinge mai repede puterea generată de PU la capătul liniilor drepte la Monza. Cu tow masiv (0.6s), DRS valorând 5-6 km/h și întârzierea la maximum a frânării, Hamilton a atins 360,8 km/h în cursă.

E nevoie aici de 1,2 – 1,5s/tur pentru a-l depăși pe cel din față. La Mercedes și McLaren este valabilă cifra mai mare pentru că pierd mai mult pe sectorul 2 și în Parabolica în care aerul murdar dezechilibrează modul în care lucrează surprafețele aero ale monopostului.

Red Bull? Drag mare generat de ampatamentul scurt și conceptul high-rake și o mapare Honda care nu a fost la înălțime.