M.P. Eifel: Înapoi în timp – PREVIEW

Anul 2020, cu toate necazurile produse, reușește să aducă o varietate nesperată în calendarul Formulei 1. Este și cazul M.P. Eifel (un platou în vestul Germaniei) disputat pe circuitul de Grand Prix Nurburgring. Traseul a ieșit din vizorul F1 după sezonul 2013, monoposturile hibride nefiind prezente niciodată pe traseul german.

Circuitul a fost construit în 1984 și este compus din 15 viraje (9 la dreapta și 6 la stânga). Lungimea pe axa longitudinală este de 5,148 kilometri. În ziua cursei sunt programate 60 de tururi, total distanței parcurse de piloți fiind de 308,88 km. Ultimul câștigător aici a fost Sebastian Vettel, în 2013.

© fia.com

Pentru a ne da seama mai bine despre ceințele circuitului, să facem o descriere amăunțită a turului de circuit.

Linia de start sosire coincide cu ce-a de-a doua zonă DRS. Monoposturile accelerează spre primul viraj urcând până în treapta 7 a cutiei de viteze. Pregătirea pentru primul viraj începe cu o ușoară virare la dreapta înainte de punctul de frânare (ieșirea de la boxe). 

T1 este un viraj de dreapta abordat în treapta a doua care te scoate în exterior. Este de preferat să ieși cât se poate în exterior pentru a nu pierde din viteză. Virajul 2, de stânga este un viraj abordat în ușoară accelerare. După apex accelerația continuă până în treapta 5 și începe pregătirea pentru virajul 3. Un viraj de stânga cu rază mare în care extrem de important este să menții viteza minimă de abordare. Virajul este unul care închide iar piloții trebuie să poziționeze monopostul în așa fel încât virajul de 90 de grade la dreapta imediat următor să nu fie compromis. T4 este un viraj rapid tăiat perpendicular. Se intră în cel de-al doilea sector al circuitului cu 90m înainte de virajul 5. Acesta este un viraj de stânga, foarte arapid, de treapta 6, cu apex târziu care duce spre T6 un viraj de dreapta, mai strâns, abordat în treapta a 4-a. Urmează o linie de accelerație până în treapta 7 și virajul 7 de dreapta în care se intră extrem de rapid grație înclinării circuitului spre interior. Este un viraj de 180 de grade abordat în trapta 4. Tracțiunea este extrem de importantă la ieșire pentru că urmează o porțiune în urcare. Se ajunge la complexul de viraje 8 – 9 abordat cu pedala la podea și apoi o nouă porțiune de accelerație înainte de virajul 10 (unde avem și punctul de detecție pentru prima zonă DRS). T10 este un viraj în care apăsarea aero este extrem de importantă. Un monopost instabil aici va pierde din viteză la ieșirea din T10 și implicit va trebui să corecteze trasa pentru abordarea virajului T11, la fel de rapid. Urmează prima zonă DRS la capătul căreia avem șicana T13-T14. Este punctul de frânare cel mai solicitant al circuitului. Vibratoarele șicanei sunt abordate destul de violent pentru a obține o traiectorie cât mai dreaptă spre ultimul viraj al circuitului, T15, viraj de treapta 4 cu raza destul de mare.

Din punct de vedere aerodinamic, lucrurile sunt simple. Este nevoie de un setup cu apăsare medie spre mare. Însă treaba inginerilor nu este niciodată atât de simplă. Având în vedere faptul că există porțiuni în care schimbarea de direcție este rapidă este nevoie de un monopost foarte bine echilibrat. La fel de importantă este și stabilitatea pe frânare, în special în virajele 1, 7 și 13, zonele cele mai solicitate din punct de vedere al sistemului de frânare.

Traseul este unul pe care actualele monoposturi de Formula 1 nu au concurat și deci, fără informații obținute în mod direct de la echipe sau din simulator este imposibil să dăm cifre legate de performanță a monposturilor în raport cu puterea sau greutatea lor. Ce putem spune este că din punct de vedere al solicitării, atât partea endotermică a Power Unitului cât și cea electrică se încadrează în categoria Medium.

© Pirelli Media

Pirelli aduce aici compozițiile C2, C3 și C4, cele mai folosite în 2020. Fără informații cu privire la comportamentul pneurilor pe acest circuit, compania italiană a decis să meargă pe varianta de mijloc, știind din anii premergători erei hibride că traseul nu este unul solicitant pentru pneuri. Cel puțin pentru cele din 2013. Limitprile impuse de Pirelli sunt ceva mai ”normale”. 22,5 psi presiune minimă pentru pneurile față și 19 psi pentru cele de pe puntea spate.

De departe factorul cel mai importan în acest week-end va fi vremea. Se așteaptă temperaturi scăzute spre foarte scăzute și ploaie în toate cele trei zile de concurs. Duminică se preconizează o maximă de 12 grade celsius și șanse mari de ploaie.