Dupa Imola este rândul circuitului din Istanbul să apară în calendar, ”grație” sezonuluui 2020. Traseul proiectat de Hermann Tilke este unul foarte apreciat de piloți care-l consideră old-school în ciuda vârstei relativ fragede. Prezent ultima oară în calendarul competițional în anul 2011, traseul Istanbul Park nu duce lipsă de repere devenite celebre. De la virajul 8 (apex cvadruplu) la schimbările de elevație și zonele de fugă cu pietris, traseul este unul care în trecut a fost scena unor dueluri memorabile.

Să lăsăm însă istoria și să descriem un tur de pistă în Istanbul cu descrierea comportamentului monoposturilor în 2011. Pentru 2020 nu cred că este deplasat să presupunem abordarea unor viraje cu viteză minimă mai mare și cu angajarea unor trepte de viteză superioare în cutia de viteze.

La capătul liniei drepte (a doua zonă DRS) se intră în virajul 1 pe coborâre. T1 este un viraj în orb și deci frânarea este extrem de importantă. Se retrograda aici până în treapta a treia iar virajul se aborda cu 150 km/h. (pentru 2020 aș zice treapta a 4 sau a 5-a cu viteză de coardă spre 200 km/h). Urmează un viraj lung de dreapta, în urcare, luat cu pedala la podea și din nou un viraj de stânga (T3) în coborâre mai rapid decât T1. Urmează virajul 4 de dreapta, lent, după care două viraje de stanga (5-6) care se deschid spre o mini linie dreaptă ce se încheie cu virajul 7 de dreapta abordat cel mai probabil în treapta a 7-a.

Ieșirea este importantă pentru că este în urcare și pentru că imediat urmează virajul simbol al circuitului. Faimosul viraj 8 compus din 4 apex-uri va fi fără îndoială abordat în full gas. Se coboară spre T9 (la intrare există punctul de detecție pentru DRS activat) pentru care se va frâna cel mai probabil până pe la 180 – 190 km/h.

Ieșirea pentru 10 este în plin, virajul de dreapta nefiind unul semnificativ. Zona DRS incepe înainte de T11 iar la capătul liniei drepte înainte de virajul T12, monoposturile vor atinge un top speed de 330 km/h. Urmează un viraj de stânga lent si imediat virajul 13 de dreapta abordat cel mai probabil în treapta a 4-a. Ultimul viraj, T14 este de stânga și se deschide spre linia de start sosire.

Din punct de vedere aerodinamic, vorbim de un setup medium spre high, insă lucrurile nu sunt chhiar atât de simpe. Trebuie găsit un echilibru între nivelul de apăsare și drag-ul aero rezultat. Da, este nevoie de un nivel de apăsare relativ mare pentru virajele rapide și în special pentr virajul 8, însă un coeficient DF mare duce automat la frânare aero nedorită. În plus, un monopost ehilibrat va oferi o tracțiune mai bună la ieșirea din virajele lente.

Și dacă vorbim de echilibru, să spunem că în Istanbul o punte față extrem de stabilă este un plus. Avem de-a face cu secțiuni în care schimbările de direcție sunt extrem de rapide, avem viraje în coborâre și viraje rapide. Pentru toate acestea, o punte față stabilă și un spate docil sunt cruciale.

Să vorbim și de Power Unit. Evident, monoposturile din era hibridă nu au alergat niciodată pe traseul din Turcia și deci informații despre comportamentul acestora nu există. Putem presupune însă că traseul din Turcia va supune ICE-ul la un stres mediu, iar dacă este să alegem care sistem hibrid lucrează în plus de-a lungul unui tur, răspunsul va trebui să fie MGU-H. Nu există zone de frânare critice (virajele 1, 9 și 12 fiind cele care ies în evidență) însă există secțiuni rapide de-a lungul cărora sistemul MGU-H va fi responsabil de recuperarea energiei necesare pe perioadele de accelerație.

Pirelli aduce în turcia pneurile C1, C2 si C3, cele mai dure din gamă. Fără îndoială, secțiunile rapide și mai ales virajul 8 au stat la baza deciziei companiei italine. Stresul la care sunt supuse gumele este destul de mare, iar producătorul italian, neavând informații exacte cu privire la comportamentul pneurilor noi pe acest traseu a ales să joace la siguranță. Din acest motiv vedem și presiuni minime impuse ceva mai ridicate. 23 psi pentru puntea față și 20 psi pentruu puntea spate cu -3.5 grade unghi de cădere pe față și -2 grade pentru roțile spate.