Tech F1: McLaren MCL35M

Un nou an competitional stă să înceapă. Iar asta inseamnă de obicei că lumea F1 se pune în mișcare odată cu lansările oficiale. Prima echipă care a făcut acest pas a fost Mclaren. Lansarea, la MTC, a fost lipsită de fastul obișnuit al unor asemenea evenimente, prezenți fiind doar Natalie Pinkham de la Sky F1, piloții, patronul echipei, Zak Brown și managerul Andreas Seidl.

Monopostul a fost prezentat doar virtual, întrucat cel real era în drum spre Silverstone unde ieri ambii piloți au facut câteva ture de shakedown pentru verificarea tuturor sistemelor.

Așadar, ce ascunde noul McLaren MCL35M?

Începem ca de obicei analiza cu partea anterioară. Aici observăm nasul de inspirație Mercedes testat la Mugello anul trecut (asta pentru nu fi obligați să folosească unul dincele 2 jetoane în 2021). Aripa față este și ea tot de proveniență 2020. Se păstrează prinderile joase pe endplate-uri pentru crearea efectului outwash. Ajungem în zona suspensiilor față unde, din nou, deocamdată nu apare nimic nou. Aceeași configurație și aceleași prinderi pe bulkhead. McLaren decide să continue cu brațele superioare ale suspensiei montate pe pivoți înalți.

Nici partea mediana anterioară nu prezintă modificări. Cel puțin nu în imaginile oficiale de la lansare. Aici intuiesc ca s-ar putea să vedem noutați odată monopostul ajuns în Bahrain. Zona cockpit-ului pare să fie identică cu cea din 2020, însă la o privire mai atentă observ mici modificări în zona de protecție a capului pilotului. Imediat sub airbox, zona pare să fie mărită, schimbare făcută fără îndoială pentru acomodarea compresorului si intercooler-ului.

Sidepod flow conditionerele par să fie aceleași ca în varianta 2020, deși în imaginile date presei nu apar cele 4 strake-uri orizontale de sub flow conditionere. Având în vedere că vorbim de un render și nu de poze reale, se poate ca aceastea să fi fost excluse din render tocmai pentru că aici urmează să apară noutăți. Winglet-urile denumite Boomerang Wings sunt păstrate, dar la varianta 2021 acestea au forma modificată. Sunt ușor alungite iar suprafața superioară este mai mare. Probabil sub acestea vor apărea alte winglet-uri. Ne lămurim în Bahrain. Imaginile date publicității cu monopostul pe pista de la Silverstone, în Shakedown, relevă modificari substanțiale în această zonă. Apar mai multe strake-uri orizontale sub delfectoarele laterale, iar asta inseamna că mai toată zona mediană (bargeboard-uri, turning vanes si boomerang wings ar trebui să fie nouă).

Prima modificare observabilă cu ochiul liber este la airbox. Acesta este acum extrem de asemănător cu cel al echipei Mercedes. Și de ce nu ar fi așa, având în vedere ca din 2021 McLaren este client Mercedes pe partea de power unit? PU-ul și sistemul de răcire aferent acestuia este preluat direct de la Mercedes, așadar și airbox-ul trebuie modificat în concordanță.

Capota motorului este a doua zonă în care observăm modificări. Admisiile de aer de pe sidepod-uri sunt mai mici. La fel și sidepod-urile. Acestea încep să se strângă în jurul power-unit-ului mult mai devreme decât o făceau în 2020.

Observăm că atât dispunerea radiatoarelor cât și a sistemelor electronice este diferită. Acestea sunt amplasate acum ceva mai sus, asta pentru a lăsa zona inferioară cât mai zveltă. Interesantă este împărțirea admisiilor laterale în două.

Packaging-ul extrem din zona posterioară practicat de Mercedes nu pare să fie prezent și la Mclaren. Un motiv ar putea fi faptul că echipa lui Zak Brown nu beneficiază de ultima variantă de suspensie (cea din ultima parte a anului 2020) văzută pe monoposturile Mercedes. Cu toate astea, pentru ca implementarea PU-ului Mercedes să se facă fără probleme, inginerii lui Andreas Seidl au decis să lungească ecartamentul față de 2020 concomitent cu reducerea rake-ului. Nu e la nivelul Mercedes, dar față de anul trecut există clar o schimbare.

Poate cea mai vizibilă modificare este la podea. Aceasta a pierdut fantele de sigilare amplasate de-a lungul ei, dimensiunea relativ la axul longitudinal micșorându-se spre puntea spate. Totul duce la o scădere de apăsare aerodinamică.

Brake ducts-urile de pe puntea spate sunt, conform regulamentului micșorate, în această zonă fiind mult mai mult spațiu liber decât în anii trecuti. După cum am spus, suspensia spate nu este ultima variantă a celei de la Mercedes.

Se obervă un dublu T-Wing prins pe capota motorului. Aripa spate este sustinută de aceeasi piloni dubli ca in 2020. Observăm acelasi profil al endplate-urilor în partea superioară. Cele 3 fante prezente in partea mediană a endplate-urilor au fost înlocuite cu 4 fante orizontale.

Acestea au rol de a curăța fluxul de aer care trece prin interiorul endplate-urilor și de a reduce din turbioanele ce se formeaza atunci când fluxul atașat de o suprafață, trece dintr-o zona de joasă presiune la una de presiune înaltă.

Deși în imaginea comparativă nu se observă, monopostul are un rake redus și un ampatament mărit față de modelul din 2020.

Aștept cu interes primele imagini reale cu monopostul. Cele de la shakedown-ul de ieri au fost editate de McLaren pentru a ascunde ”noutățile”.