Tech F1: AlphaTauri AT02

Regulile din 2021 îi obligă pe ingineri să păstreze mare parte din monoposturile de anul trecut. Există o serie de modificări pe care tehnicienii au fost obligați să le efectueze pentru a se conforma cu noul regulament, insă în F1 regulile tehnice nu ajung niciodată să îndeplinească dezideratul celor care le-au gândit. Asta pentru că inginerii implicați în Marele Circ sunt o resursă aproape inepuizabilă de creativitate și inventivitate.

© Scuderia AlphaTauri

AlphaTauri a lansat acum 2 zile monopostul AT02. La o primă vedere multă lume a spus că monopostul este cel de anul trecut cu o schemă de culori nouă și 2 sau 3 schimbări impuse de regulament.

O cercetare mai amănunțită relevă o serie de soluții menite să recâștige mare parte din downforce-ul pierdut din cauza mpdificărilor tehnice intrare în vigoare anul acesta.

Hai să vedem!

Este necesar să spunem că regulamentul actual se bazează pe jetoane de dezvoltare, dar care sunt atât de puține încât echipa tehnică a unei echipe este obligată să aleagă care parte a monopostului va beneficia de o atenție sporită. Fie se dezvoltă partea frontală, fie partea posterioară. Nu amândouă. Deci…

© Scuderia AlphaTauri

Directorul tehnic Jody Egginton declară că AlphaTauri a decis să preia partea posterioară a monopostului de la vechiul AT01. Asta înseamnă cutie de viteze și suspensia spate, cu toate că regulamentul le permitea să aleagă varianta Red Bull din 2020 – cutie și suspensie, fără îndoială superioare celor folosite de AlphaTauri –  fară ca asta să însemne cheltuirea unor jetoane de dezvoltare. Au ales însă să nu facă acest pas pentru că asta ar fi însemnat redesenarea mai multor componente în partea posterioară, iar asta le ia din timpul de dezvoltare necesar monopostului pentru 2020. Acum că am lămurit ce a rămas identic pe monopost, înseamnă că atenția inginerilor s-a concentrat asupra părții frontale. Numai că imaginile puse la dispoziție de echipă arată în partea frontală un monopost AT01 cu schema de culori nouă. Și nimic mai mult.

Egginton declară: ”Ne-am folosit cele două jetoane de dezvoltare pentru a proiecta un nou nas și pentru a reproiecta brațele suspensiei față. Asta pentru că, după cum ne permite regulamentul am preluat bieletele de direcție specificație 2020 de la Red Bull Technology.”

© Scuderia AlphaTauri

Ce înseamnă asta? Înseamnă că ceea ce vedem în fotografiile oficiale nu are legătură cu realitatea. Este într-adevăr monopostul AT01 cu noua schemă de culori. Cel puțin în partea frontală. Doar brake ducts-urile față sunt ceva mai mari decât în 2020.

Ce se întâmplă mai în spate ?

Bargeboard-urile par să fie noi față de ultima specificație folosită în 2020 pe monopostul AT01. Strake-urile verticale din partea frontală a bargeboard-urilor au fost repoziționate (roșu). Bargeboard-urile sunt si ele redesenate. În partea mediană există un deflector (galben) care ajută la direcționarea fluxului spre partea frontală a podelei acolo unde este forma ridicată (verde) a acesteia permite fluxului să intre sub podea unde este accelerat spre diffuser.

© Scuderia AlphaTauri

Admisiile de pe sidepod-uri par să fie identice cu ceea ce am văzut în 2020, modificări existând la elementele aerodinamice poziționate înaintea sidepod-urilor. Partea superioară nu se mai unește cu sidepod flow conditioner-ul. Cele două deflectoare care ajutau fluxul superior să se unească cu outwash-ul sunt acum generatoare de vortex-uri care energizeaza aerul în drumul spre partea posterioară.

Mai jos pe flow conditionere apar 5 strake-uri orixontale cu rol de deflectoare. Acest design este preluat de la Mercedes si Red Bull. Anul acesta și McLaren a făcut un update în această zonă, folosind același tip de deflectoare. Airbox-ul pare ceva mai îngust în 2021, iar capota motorului este identică cu cea de anul trecut (asta pentru că monopostul prezentat este același cu cel de anul trecut).

Modificările majore pe care AlphaTauri le-a lăsat să se vadă apar la podea. Evident, au fost eliminate decupajele de-a lungul podelei, decupaje care aveau rolul de a sigila podeaua de aerul turbulent provenit de la pneurile față prin canalizarea unei mici părți a fluxului atașat de podea (deci flux laminar) în exterior. Se obținea așadar o sigilare prin procedee aerodinamice a diffuser-ului și a podelei. Anul acesta fantele din podea au fost eliminate. Mai mult decât atât, lățimea podelei se reduce progresiv pe măsură ce ne apropiem pe pneurile spate. Acestă modificare introdusă în regulament, împreună cu modificările aduse diffuserelor (scurtarea strake-urile) au ca rezultat scăderea apăsării aerodinamice generate.

Evident, inginerii încearcă prin diferite metode să recapete apăsarea pierdută, iar soluția găsită de aerodinamicienii AlphaTauri este cu siguranță una nouă. Aceștia se folosesc de principiul deflectoarelor laterale prezente pe podeaua modelului AT01 de anul trecut și profilează o parte a podelei în jos pentru a permite fluxului de aer laminar să se ”scurgă” în exterior.

Evident, fluxul este ajutat de un mic deflector poziționat pe podea, în ultima zonă în care prezența acestuia este permisă. Se crează astfel un vortex circular care va rula de-a lungul podelei, cu aceleași efect de sigilare al diffuserului.

În partea din spate a podelei observăm și un winglet longitudinal pe lateralul podelei. Aceasta este soluția inginerilor pentru tire squirt-urile interzise de regulament. Anul trecut, decupajul din podea din această zonă permitea fluxului de aer antrenat de roată să fie evacuat sub monopost și contopit cu fluxul de aer de sub podea. Cum în 2021 acest lucru este interzis, același flux este acum evacuat în exterior und e este preluat de vortex-ul de care am vorbit ceva mai devreme și direcționat în jurul roților spate.

Directorul tehnic spune că se aștaptă ca la început de stagiune 2021, monopostul AT02 să fie la același nivel de apăsare ca la mijlocul sezonului trecut.

Imaginile arată o aripă spate simplistă cu 2 suporți centrali și cu un monkey seat cu formă de arc de cerc.

© Scuderia AlphaTauri

Una peste alta, monopostul AT02 este de fapt un teaser al monopostului real iar in Bahrain mă aștept la o aripă față redesenată, nas nou, turning vanes noi, suspensia față redesenată, capotă motor nouă și aripa spate revizuită. Asta ca să enumăr doar componentele principale ce trebuie redesenate pentru ca monopostul AT02 să se alinieze regulamentului din 2021.