Preview Formula 1 2021. Partea a II-a: Poate fi fisurat piedestalul Mercedes-Benz?

Formula 1 intră în ultimul sezon al unei ere hibride ce a debutat în 2014, fiind dominată în mod exclusiv de o singură echipă, lucru nemaiîntȃlnit în istoria competiţiei.

Schimbările de regulament operate în 2017 în 2019 nu au afectat ordinea competiţională, deşi în 2017 (şi 2018) Ferrari a interpretat mai bine regulile, pȃnă la urmă excelenţa operaţională a echipei germane, abilitatea lui Lewis Hamilton şi modul în care upgrade-urile aduse de-a lungul a anului s-au potrivit ca o mănuşă prevalȃnd în faţa unui proiect tehnic mai inteligent.

Dar dacă aceste modificări tehnice impuse pentru 2021 ar devia noile Săgeţi de la traiectoria dorită, pe calapodul văzut în 2005 cu Ferrari? Căci este posibil ca limitările de la puntea spate/podea în combinaţie cu pneuri mai grele, cu o construcţie diferită (flanc diferit) să fi afectat mai mult decȃt credea oricine monoposturile low-rake. Am putea avea pentru prima oară un duel cu arme comparabile între regele competiţiei şi recunoscutul succesor la tron? Sau Mercedes chiar a ajuns în postura Ferrari din 2005?

Analizăm mai jos toate aspectele cruciale ale unui sezon ce credem că nu va fi deloc aşa monoton cum cred unii.

Mercedes-dominaţie sau alunecare fatală?

© Mercedes AMG – Wolfgang Wilhelm

Bernd: Echipa campioană a făcut un secret din zona/zonele în care a utilizat cele două jetoane permise, dar prin deducţii logice, puntea faţă (fără DAS şi al treilea element controlat hidraulic) ar trebui să fie beneficiară. Faptul că nu au folosit cele 2 zile de filmare înainte de teste a dus la un debut mai greoi, probleme de fiabilitate lovind ambele monoposturi cu concept low rake de pe grilă ce în plus impart aceeaşi suspensie spate şi aceeaşi transmisie. Simplă coincidenţă? Nu pare a fi chiar aşa. Pe pistă, monopostul W12 a prezentat un spate volatil la intrarea în virajele lente şi medii şi pe frȃnare. Inginerii chiar au montat o aripă spate prea lată pentru configuraţia pistei, încercȃnd o rectificare de modă veche a comportamentului (deşi unii au speculat că au facut asta pentru a masca vitezele atinse în punctele de măsurare a topspeed-ului). Cȃt se datorează aceste neajunsuri vȃntului puternic din Bahrain şi cȃt tăierii acelui triunghi din podea situat în faţa roţilor spate, este imposibil de precizat. Teoretic, monopostul low rake este mai afectat de modificările de regulament 2021 pentru că are nevoie de o suprafaţă a podelei cȃt mai generoase, modul în care livrează apăsarea fiind complet diferit de al unui monopost high rake. Pe de altă parte noul V6 turbo a mai cȃştigat aproximativ 20CP graţie unei noi admisii variabile şi folosirii de noi materiale. Una peste alta, Mercedes nu mai este în postura supremă de la debutul lui 2020.

Dragoș: De la revenirea în Marele Circ cu echipa proprie, Mercedes seamănă cu vechea echipă de GP condusă de Neubauer. Da, au avut diverse hopuri de trecut de-a lungul anilor, dar în ultima decadă, nicio altă echipă nu a avut o forță de reacție mai mare decât Mercedes. Orice impediment a fost depășit adăugându-se pe deasupra un plus de performanță care pe alocuri a părut a fi neverosimil. Din acest punct de vdere îmi este greu să cred că Mercedes ar fi putut proiecta un monopost care să nu se bată pentru primele locuri pe podium. Sunt convins că odată publicate regulile pentru 2021 inginerii Mercedes au aflat destul de repede dacă conceptul lor se pliază sau nu pe noile reguli. Oricare ar fi fost rezultatul analizei, măsurile luate au fost extrem de bine studiate. Sincer? Nu cred că putem vorbi nici de o nouă dominație, dar cu siguranță nici de alunecare fatală. Totul depinde de ceea ce face Red Bull și Aston Martin pentru că, după mine aceste două echipe sunt singurele din 2021 care ar putea ataca poziția celor de la Mercedes AMG.

Stefan: Patru – de patru zile a avut nevoie Mercedes în 2019 pentru a înțelege cât de cât monopostul W10, ultima zi de teste fiind cea mai importantă pentru echipa din Brackley. Mai apoi, monopostul avea să câștige 15 curse. În 2020, în timpul testelor de iarnă de la Barcelona, Mercedes W11 prezenta probleme serioase la PU, probleme ce păreau să o dea pe RedBull favorită, cel puțin în primele curse. După pauza forțată din cauza pandemiei, Mercedes avea să totalizele 13 victorii. După testelele de numai trei zile din Bahrain, Toto Wolff recunoștea că echipa pe care o conduce are de-a face cu o nouă ,,divă”. Mai mult, Mercedes a oprit dezvoltarea W11 după cursa de la SPA, ceea ce înseamnă că au avut cel mai mult timp pentru a lucra la noul W12. Coroborat cu faptul că PU Mercedes a câștigat undeva la 20CP și probabil a anulat câștigul PU Honda, nu aș zice că echipa campioană stă chiar atât de rău. Putem spune cu certitudine că problemele există, iar Mercedes clar nu practică acel fenomen numit ,,sandbagging”, dar din atitudinea lui Toto și a echipei, problemele nu par a fi de nerezolvat, iar Lewis și Valtteri Bottas sunt pregătiți de un nou sezon ceva mai competitiv. Ah, și dacă tot pomenim de cei doi piloți, dacă acesta ar fi anul în care Mercedes nu ar mai reuși să câștige titlurile la piloți și constructori, ar fi acesta momentul ideal, ipotetic vorbind, să dea un ,,reset”? Genul de reset care l-ar aduce pe George Russell în locul lui Valtteri Bottas și eventual pe Max Verstappen în locul lui Lewis Hamilton? Mă opresc aici deocamdată. Timpul le va rezolva pe toate.

Seb Cristian : Problemele din presezon nu doar că au părut reale, dar au și fost confirmate de James Vowles și Andrew Shovlin, doi oameni esențiali în succesul Mercedes de-a lungul timpului. Monopostul a părut foarte “tricky” în toate cele trei zile și niciunul dintre piloți nu a fost mulțumit. Fiabilitatea nu a fost nici ea la nivelul dorit, iar problemele probabil nu se vor rezolva integral în două săptămâni. Zvonurile apărute în paddock sugerează că regulamentul tehnic din 2021 le dă mari bătăi de cap inginerilor Mercedes, aceștia fiind nevoiți să ajusteze unghiul rake, însă niciun oficial nu a confirmat această ipoteză. Trasând o concluzie, Mercedes cu siguranță va avea un monopost rapid, însă nu cred că vor mai începe sezonul din poziția de favorită.

Red Bull-Honda: au fost vreodată mai bine pregătiţi?

© Getty Images / Red Bull Content Pool

Bernd: Inginerii de rang înalt ai echipei sunt convinşi că dacă ar fi înţeles din vara lui 2020 de ce conceptul lor RB16 nu funcţionează cum preziseră (şi cum indicau datele din simulator) acesta ar fi fost un rival serios pentru Mercedes W11. Acum cȃnd au dat de cap acelei probleme aero ce apărea la un unghi de bracare mai amplu (manta de sub nas redesenată) şi cu o suspensie spate de inspiraţie Mercedes plus alte rafinamente aero, RB16B ar trebui să fie în cărţi regulat în lupta pentru victorii. În Bahrain chiar aşa a arătat. Dar condiţiile din deşert au amplificat necazurile maşinilor low rake, chiar dacă în acest moment teoria cea mai plauzibilă e că noile reguli ce vizează podeaua nu au afectat prea mult monopostul scurt, high rake (unghi 1.90) al echipei conduse de Christian Horner. Asta pentru că modul în care generează apăsare zona de sub podea este diferit şi nu se aplică în cazul maşinilor cu gardă la sol spate mică (ce crează o presiune negativă scăzută).

Toyohoru Tanabe apreciază şi el că abordarea extremă în domeniul PU a dus unitatea japoneză marginal peste nivelul demonstrat de Mercedes în 2020, ceea ce raportat la cȃştigul obţinut de germani în intersezon ar indica un ecart de circa 15CP între cele două PU, o reducere cu 8-10CP faţă de sezonul trecut. Cu un monopost bine pregătit şi corect înţeles ce va debuta pe o pistă pe care s-a simţit bine şi în sezonul trecut , dar şi în teste, Red Bull are cea mai mare şansă din 2013 încoace.

Dragoș: ”Nu cred că am avut vreodată un început de sezon mai bun ca acesta” declara Christian Horner la finalul celor 3 zile de teste din Bahrain. Eu zic că este mai degrabă un război psihologic pe care Horner l-a început cu Toto Wolff. Da, Red Bull arată bine. Pe pista din Bahrain a fost monopostul cel mai rapid, cel mai docil și cel care s-a adaptat cel mai repede la schimbările de setup operate de echipă. Acestea fiind spuse, Red Bull pare să-și fi schimbat mentalitatea din ultimii ani. Creșterea gradulă a performanței în prima parte a sezonului pare să fi fost abandonată pentru un modus operandi full atack. Să fie oare asta cheia spargerii dominației Mercedes?

Seb Cristian : Pentru prima dată în era hibridă, Red Bull Racing pornește sezonul din poziția de favorită la câștigarea ambelor titluri. Noul RB16B a părut “plantat” în toate virajele și atât Max Verstappen, cât și Sergio Perez au fost extrem de siguri la bordul acestuia.  Echipa austriacă a demonstrat că a înțeles unde a greșit în sezoanele precedente, iar monopostul din 2021 arată foarte bine în toate departamentele care contează. Nici Power Unit-ul Honda nu s-a lăsat mai prejos, acesta fiind cel mai puternic PU creat de Honda până acum. Având în vedere că monopostul s-a prezentat extrem de bine și nu au existat deloc probleme, consider că Red Bull Racing începe sezonul 2021 din poziția favoritei, mai ales că Sergio Perez s-a declarat și el foarte mulțumit de comportamentul noului RB16B.

Stefan: RedBull a arătat în cele treizile de teste că RB16B este un monopost gata de luptă, echipa britanică simțindu-se pregătită sa se bata de la egal la egal cu Mercedes. După cum spuneam și în review-ul sezonoului 2020, propoziția de mai sus a fost folosită de echipa britanică și după testele din Barcelona din 2019, an în care RedBull a reușit să câștige doar două curse, ambele pe seama unor probleme Mercedes. Totuși, situația actuală pare puțin diferită față de sezonul trecut. RB16B pare un monopost mult mai ,,calm”, problemele predecesorului său fiind remediate, iar Honda pare că a adus un PU menit să mai scadă deficitul de cp până la PU Mercedes. Mai mult, echipa a optat pentru aducerea lui Sergio Perez în locul lui Alexander Albon, un pilot ce ar trebui îndeplinească cerințele trasate de echipa condusă de Christian Horner. Dacă RB16B se va putea bate într-adevăr cu ,,diva” W12 cursă de cursă, atunci sunt sigur că dominația celor de la Mercedes este în mare pericol. Dacă va reuși să câștige titlul la piloți, Max Verstappen va face primul pas către acel loc unde se încadrează nume precum Jim Clark, Ayrton Senna sau Michael Schumacher.

Aston Martin-din nou a treia forţă?

© Pirelli Media | Photo by Mark Sutton / LAT Images

Bernd: Dacă problema Aston la puntea spate-imprevizibilă şi generatoare de piruete la intrarea în viraje este reală, atunci pentru Vettel ar fi un fel de cădere din lac în puţ. Ralf Schumacher a fost primul cara a atras atenţia asupra acestui aspect. Dar dacă este doar o chestiune strȃns legată de condiţiile din Bahrain şi monopostul continuă trendul comportamental benign din 2020, atunci Seb e pe cai mari. Aston AMR21 împarte mai multe componente esenţiale cu Mercedes W12, urmează acelaşi concept aero, iar echipa e perfect structurată în jurul acelei limite de buget de 145 milioane $ (pentru 2021). Motorul e în continuare etalonul grilei, chimia echipă-piloţi este la cote înalte, dar ar putea fi nevoie de 2-3 GP-uri pentru a înţelege cum trebuie modul de operare adecvată al ansamblului tehnic. Deocamdată, sunt mai multe semne de întrebare decȃt certitudini.

Dragoș: Toate indiciile duc către această concluzie. La fel ca anul trecut, Aston a updatat design-ul monopostului astfel că acesta este acum în mare parte asemănător cel al monopostului W11. Însă lucrurile nu sunt chiar atât de simple. Trebuie văzut dacă problemele de fiabilitate și ținuta de drum au fost doar trecătoare. Parteneriatul tehnic cu Mercedes de la care a preluat nu numai PU-ul dar și cutia de viteze, sistemul hidraulic și suspensia spate este un atu de necontestat. Totul depinde de performanțele piloților și de constanța acestora. Și, evident, de răspunsul la întrebarea de la primul punct: vor fi sau nu penalizate echipele care folosesc monoposturi low-rake?

Stefan: Cu siguranță, Aston Martin a facut o mișcare foarte inspirată prin a-l aduce pe Sebastian Vettel alături de Lance Stroll, mișcare ce ar putea însemna locul trei în clasamentul constructorilor. Bineînțeles, cele spuse mai sus se vor putea întâmpla numai dacă problemele din teste vor fi rezolvate, iar Lance Stroll va performa le fel cum a făcut-o în califcările și până într-un anumit punct în cursa din Marele Premiu al Turciei. Echipa din Silverstone a parcurs doar 1699 km (etalonul fiind setat de Alfa Romeo cu 2283 km) în cele trei zile, completând mai puține tururi decât și-ar fi dorit. Cu toate acestea, dacă o parte din problemele provenite sunt ,,track related” (vântul lateral), iar problemele întâmpinate la cutia de viteze (Mercedes spec 2020) vor fi remediate, atunci Aston Martin va avea șanse foarte bune în a prinde locul trei la constructori.

Seb Cristian: Testele din presezon nu au scos în evidență prea multe aspecte pozitive pentru echipa britanică, Aston Martin întâmpinând cel puțin o problemă serioasă în toate cele trei zile de teste. Sebastian Vettel a fost cel mai afectat, nereușind să ducă la bun sfârșit nici măcar un singur tur de forță. Monopostul arată foarte bine însă, iar influența Mercedes este evidentă. Suspensia și cutia de viteze sunt preluate de la constructorul german, însă au folosit un jeton pentru a-și crea propriul șasiu. Așadar, noul Aston Martin este mult mai mult decât “Mercedes-ul verde”, așa cum multă lume s-a grăbit să speculeze. Dacă echipa va reuși să înțeleagă în totalitate filosofia low rake a monopostului, cu siguranță piloții, mai ales Sebastian Vettel, se vor lupta pentru podiumuri, echipa britanică fiind o candidată serioasă la poziția a treia în clasamentul constructorilor.

McLaren: speranţe pentru o victorie răzleaţă

© McLaren F1 Team

Bernd: PU Mercedes, chiar dacă a necesitat un jeton, a venit cu avantaje multiple. Poate mai important ca nivelul de putere şi modul de livrare a acesteia este faptul că a permis o împachetare mai bună ca în cazul Renault, inginerii lui James Key putȃnd schimba chiar centrul de presiune şi reuşind o dispunere a maselor exact cȃt permite regulamentul (53,5% pe spate, 46,5% pe faţă). Iar modalitatea inventivă în care au fost interpretate limitările impuse de FIA va oferi un cert avantaj în primele 3-4 GP-uri pȃnă cȃnd toată lumea o va copia (dacă oferă cȃştiguri chiar aşa mari). Daniel Ricciardo este o achiziţie valoroasă, fiind unul dintre acei piloţi rairi ce pot maximiza toate şansele ivite extrăgȃnd totul din potenţialul unui monopost indiferent de caracteristicile comportamentale ale acestuia. Iar Lando Norris face paşi an de an spre pachetul complet. După 2012 a doua cea mai veche echipă are în sfȃrşit ceva şanse la o victorie răzleaţă.

Dragoș: Cu siguranță da. McLaren face pași buni spre vârful clasamentului de vreo doi ani. Își întărește echipa tehnică și personalul de la conducere prin aducerea unor oameni extrem de experimentați iar asta se vede. În plus, prin faptul că a ”citit” altfel regulamentul, în momentul ăsta se află cu un pas înaintea celor din bula lor. McLaren pare să fie în cea mai bună poziție de a profita de o eventual luptă în trei între Mercedes, Red Bull și Aston care să nu dea rezultatele scontate pentru niciuna dintre ele.

Stefan: Sigur că da. McLaren a crescut foarte frumos în ultimii ani alături de Carlos Sainz și Lando Norris, munca echipei din Woking fiind răsplătită atât în 2019, cât și în 2020. Trecerea de la motorizarea Renault la motorizarea Mercedes reprezintă un pas foarte mare în față, iar noul monopost arată bine și pare rapid, cel puțin asta ne-au indicat testele din Bahrain. ,,Asasinul zâmbăreț” reprezintă o mare adăugare, iar împreună cu Lando Norris echipalui Zak Brown are armele necesare pentru a duce o luptă cu adversarii din ,,midfield”. Dacă Aston Martin va începe cu stângul noul sezon, atunci McLaren va profita cu siguranță de asta, iar cu puțin noroc, va putea câștiga una sau mai multe curse și își va putea asigura un nou loc trei la constructori.

Seb Cristian : McLaren a fost o altă echipă care a impresionat în teste, nu neapărat prin tururi rapide, ci prin fiabilitatea și siguranța arătate. Daniel Ricciardo s-a integrat foarte bine în echipă, iar cuplul de piloți arată extrem de bine pentru echipa britanică. Nasul monopostului de specificație 2021 a fost deja testat în 2020, ceea ce le poate oferi un mare avantaj. Noul motor ar trebui și el sa aducă un plus, toate aceste aspecte reprezentând pași mici, dar siguri către statutul de pretendenți la poziția a treia în clasamentul constructorilor.

Reviriment Ferrari sau încă un an de tranziţie greoi?

© Scuderia Ferrari Press Office

Bernd: Indiciile iniţiale privind pasul înainte făcut de PU 065/6 convergeau către un plus de 20CP obţinuţi prin modificările făcute la admisie şi camera de combustie plus 8-10CP furnizaţi de noua benzină Shell. Dar deja după prima zi de teste din Bahrain a început să circule cu insistenţă informaţia (sau zvonul, cum vreţi să o luaţi) că noul 065/6 ar fi cȃştigat de fapt minim 40CP faţă de anemicul motor din stagiunea trecută. Cu certitudine putem afla doar după GP-ul care deschide balul (poate nici atunci dacă intervin temeri legate de fiabilitate). Cert este că Ferrari a făcut paşi în faţă în toate departamentele afectate de directivele tehnice din toamna 2019 şi vara 2020, o revenire la ideile de împachetare şi interpretare a regulilor aero implementate în 2017 ducȃnd la dezvoltarea unui monopost departe de imprevizibiltatea şi limitările lui SF1000. Suspensia spate cu puncte de prindere de noua carcasă a cutiei de viteze, o manta veritabilă sub nas şi interzicerea de către FIA a celui de-al treilea element hidraulic de pe puntea faţă, cu siguranţă vor ajuta. Iar în teorie echipa de piloţi pare cea mai puternică de pe grilă.

În acea zonă volatilă a locurilor 4-6 Scuderia ar trebui să aibă prima şansă, iar ideile lui Rory Byrne ar putea aduce echipa din nou în cărţi pentru titlu din 2022. Cum s-ar putea bate Ferrari regulat la podium în 2021? Cu un regulament mai permisiv în privinţa testelor din intersezon. Aah, şi cu Michael Schumacher la volan…

Dragos: După doar trei zile de teste, este încă prematur să facem o predicție legată de performanța celor de la Ferrari. Da, PU-ul a făcut un pas important înainte (se vorbește de cel puțin 20CP). Si pe partea aerodinamică am observat modificări menite să îmbunătățească prestația pe pistă. Problema celor de la Ferrari este că Mercedes AMG, Red Bull, Aston Martin, McLaren sau Alpine nu au stat cu mâinile în sân. Practic, niciunul din rivalii direcți nu au rămas la nivelul din 2020. Reviriment? Față de 2020, da. Suficient cât să ajungă să se bată pentru o poziție pe podium (locul 3 să zicem…)? Poate doar dacă e îndeplinit un cumul de condiții. Altfel, aș spune că Ferrari se va bate tot undeva în midfield, poate doar ceva mai ușor decât în 2020.

Stefan:Este greu de spus unde se află Ferrari, dar cu certitudine pot spune că nu se mai află în situația din anul trecut. Noul PU beneficiază, conform unor surse din peninsulă, de un upgrade destul de important, vehiculându-se un câștig de 40CP, chiar mai mult dacă problemele de fiabilitate vor fi rezolvate. Chiar dacă nu știm un număr concret de CP câștigați, echipa din Maranello nu a mai fost nevoită să descarce spatele pentru a nu mai pierde atât de mult timp pe liniile drepte, iar noua achiziție, Carlos Sainz, a reușit să facă o simulare de cursă unde a stabilit niște timpi respectabili. Per total, ,,căluțul cabrat” a parcurs 2186 km, iar Charles Leclerc și noul său coleg s-au simțit bine în noul SF21, monopostul fiind ,,calm”, echipa de ingineri anulând acel comportament ,,nervos” prezentat de SF1000. Cu toate cele spuse, Mattia Binotto va rămâne timp de mai multe curse la Maranello pentru a supraveghea proiectul 2022, an în care ar trebui să ne așteptăm să vedem un monopost roșu capabil de a câștiga curse fără o doză imensă de noroc. Până atunci, Ferrari se pregătește de prima cursă a noului sezon ce va avea loc în Bahrain, având ca prim obiectiv să fie a patra putere. Poate cel mai important aspect este reprezentat de faptul că există o atmosferă mult mai relaxată în interiorul echipei, iar Ferrari poate numai să crească dupa dezastruosul 2020. Așadar, 2021 ar trebui să reprezinte un reviriment pentru echipa roșie, situând-o undeva în zona locurilor 4-5 la constructori.

Seb Cristian: Sezonul 2020 a fost unul extraordinar de slab pentru echipa de la Maranello, cel mai slab sezon din 1980 până în prezent, iar italienii cu siguranță își doresc revenirea în top chiar din acest sezon. Power Unit-ul Ferrari cu siguranță nu va fi cel mai bun de pe grilă, însă nici nu va mai fi cel mai slab, ceea ce le oferă o doză de optimism fanilor Scuderiei. Însă știm prea bine că nu doar lipsa de putere a fost problema monopostului Ferrari din 2020, SF1000 “suferind” și din cauza nivelului uriaș de drag. Există o distanță foarte mare de parcurs de la acel sezon dezastruos până la a câștiga din nou curse și, oricât de mult au progresat italienii, mi-e greu să cred că au putut câștiga mai mult de 30 cai putere sau că problema dragului aerodinamic este complet remediată. Un alt aspect de luat în considerare este venirea lui Carlos Sainz Jr. Ibericul poate aduce un plus în echipă, în timp ce Charles Leclerc cu siguranță o să maximizeze fiecare oportunitate apărută. Dacă monopostul ar fi de nivelul piloților, atunci cu siguranță Ferrari s-ar lupta pentru câștigarea titlurilor mondiale. Trasând o concluzie, sezonul 2021 va reprezenta fără doar și poate un pas înainte pentru Scuderie, însă nu unul uriaș și asta nu pentru că monopostul lor arată rău, ci pentru că monoposturile concurenței par de un alt calibru. O clasare în top 4 ar fi o performanță însemnată, având în vedere că par a avea al cincilea monopost în acest moment, după tot ce am văzut în testele din Bahrain.