Preview Formula 1 2021. Partea I: Regulile tehnice şi lupta din clasele B şi C

Formula 1 intră în ultimul sezon al unei ere hibride ce a debutat în 2014, fiind dominată în mod exclusiv de o singură echipă, lucru nemaiîntȃlnit în istoria competiţiei. Schimbările de regulament operate în 2017 în 2019 nu au afectat ordinea competiţională, deşi în 2017 (şi 2018) Ferrari a interpretat mai bine regulile, pȃnă la urmă excelenţa operaţională a echipei germane, abilitatea lui Lewis Hamilton şi modul în care upgrade-urile aduse de-a lungul a anului s-au potrivit ca o mănuşă prevalȃnd în faţa unui proiect tehnic mai inteligent.

Dar dacă aceste modificări tehnice impuse pentru 2021 ar devia noile Săgeţi de la traiectoria dorită, pe calapodul văzut în 2005 cu Ferrari? Căci este posibil ca limitările de la puntea spate/podea în combinaţie cu pneuri mai grele, cu o construcţie diferită (flanc diferit) să fi afectat mai mult decȃt credea oricine monoposturile low-rake. Am putea avea pentru prima oară un duel cu arme comparabile între regele competiţiei şi recunoscutul succesor la tron? Sau Mercedes chiar a ajuns în postura Ferrari din 2005?

Analizăm mai jos toate aspectele cruciale ale unui sezon ce credem că nu va fi deloc aşa monoton cum cred unii.

Dragos: Va fi răsturnată vechea ordine de modificările tehnice?

In principiu orice schimbare de regulament are potențial de schimba ordinea consacrată în ultimele sezoane. Cum în 2021 monoposturile sunt într-o porporție de peste 90% identice cu cele de anul trecut, logica ar spune că lucrurile nu se vor schimba din punctul acesta de vedere. Dar aici trebuie luați în calcul mai mulți factori:

  • cât de bine se adaptează din punct de vedere istoric echipele tehnice la schimbarea de regulament sau mai bine zis cât de pregătitiți din punct de vedere al capacității de inovație inginerii respectivelor echipe
  • care echipă a modificat cele mai multe schimbări la regulament în comparație cu sezonul trecut
  • cât de bine se pliază conceptul aerodinamic al echipelor pe noua filosofie a rgulamentului
© FIA

Regulamentul tehnic pentru 2021 are la bază ideea de a reduce cu cel putin 10% apăsarea aerodinamică generată în partea posterioară prin reducerea înălțimii winglet-urilor de separație din diffuser cu 50mm față de anul trecut prin decuparea unei porțiuni triunghiulare din podea acolo unde în trecut existau fantele de sigilare a extremității podelei și prin simplificarea brake-ducts-urilor spate.

Extrem de importante în 2021 sunt soluțiile pe care echipele le găsesc pentru a recupera această pierdere. Am văzut deja că inginerii McLaren au găsit o interpretare extrem de avantajoasă pentru ei a articolelor din regulament care definesc limitele de construcție ale diffuser-ului.

Alte echipe au venit cu soluții inovatoare la podea (Mercedes, Aston sau AlphaTauri) menite să ajute la sigilarea diffuserului. Dar există și echipe care au interpretat regulamentul ad-literam și au venit cu soluții extrem de conservatoare. Din punctul ăsta de vedere vedem că echipele mari sunt cele care un investit resurse în căutarea de soluții.

Există apoi si cealaltă față a monedei. Inovezi sau optimizezi? Sunt echipe (AlphaTauri, Alfa Romeo, Haas) care au decis că nu se justifică proiectarea unui monopost nou pentru 2021 în condițiile în care din 2022 vom avea de-a face cu un regulament complet modificat. Ele au ales să optimizeze designul de anul trecut bazându-se pe faptul că se cunoaște foarte bine modul de operare al monopostului și limitările acestuia. Este o filosofie care ar putea fi câștigătoare în primul rând grație riscului redus la care se supune echipa.

© Mercedes AMG | LAT Images

După cele 3 zile de teste din Bahrain există voci care deja susțin faptul că unele filosofii aerodinamice se pliază mai bine pe schimbarea de regulament din 2021. Ca să fim mai exacți, echipele cu setare high-rake vor fi avantajate. Eu zic că este prematur să ne pronunțăm, mai ales că testele nu se compara cu un week-end de cursă. Și nici Williams nu se compară cu Mercedes AMG.

Una peste alta, ca o concluzie as spune că orice schimbare de regulament are potențial de schimbare a ordinii anterioare. Dar mă aștept ca această schimbare să se producă de la jumătatea plutonului în jos. În prima jumătate, o permutare cu o poziție sau două nu aș pune-o pe baza schimbării de regulament. Mai mult de atât însă…

Alpine: politica paşilor mărunţi?

Esteban Ocon (FRA) Alpine F1 Team A521. Formula One Testing, Sunday 14th March 2021. Sakhir, Bahrain.

Bernd : Primul monopost Alpine de F1 se doreşte o continuare logică a Renault-ului RS20, mizȃnd pe aceeaşi reducere a rake-ului, un propulsor cu un layout clasic trubină-compresor, dar care a fost anul trecut al doilea cel mai vȃnjos de pe grilă şi de la care se aşteapta multe (Renault a fost echipa care s-a opus cel mai vehement îngheţării dezvoltării PU deoarece avea destule gloanţe rămase). Echipa tehnică este una nouă (Pat Fry şi Dirk de Beer la comenzi), în timp de Davide Brivio preia sarcinile manageriale.

2021 este tratat totuşi ca un an de tranziţie către 2022 văzut de mulţi ca un El Dorado şi în care ambiţia lui Alonso este să se implice din nou în bătălia pentru victorii. Remarcabilul veteran spaniol nu este un om care să se împace cu jumătăţi de măsură, va cere totul de la echipă, pentru că şi el va oferi totul. Iar dacă nu a pierdut nimic din abilitate, atunci în regim de cursă încă nu are superiori printre piloţii de azi. Monopostul nu a arătat ieşit din comun în teste, doar cuminte şi sigur pe traiectorii, dar nu neapărat rapid. Dacă Ocon îşi face treaba cum trebuie, atunci Alpine se poate implica ocazional în lupta pentru şefia clasei B.

Dragos: Alpine aplică această politică de cîțiva ani. Nu prea a dat rezultate. Este momentul ca Alpine să treacă la fapte. Adică la atac. Aducerea lui Alonso împreună cu debarcarea lui Cyril Abiteboul pare să transmită acest mesaj. Alpine a schimbat deja monopostul față de ceea ce am văzut în ultimii ani, semn că liderii constructorului francez s-au săturat să fie a 3-a sau a patra forță.

Stefan: Echipa franceză nu a arătat prea multe în cele trei zile de teste, cei 2143 km parcurși fiind mai mult pentru a studia noul A521. Cum nici aici nu întâlnim un monopost revoluționar, ci vorbim mai mult de o evoluție a vechiului RS20 (ce beneficia de al doilea cel mai vânjos PU de pe grilă), Fernando Alonso și Esteban Ocon ar trebui să se afle undeva prim midfield. Unde mai exact? Rămâne de văzut. Cert este că primul sezon sub conducerea lui Davide Brivio nu pare să fie un simplu ,,walk in the park”, mai ales dacă Esteban Ocon va performa la fel ca în sezonul precedent.

Seb Cristian : La Alpine situația nu este una foarte clară, existând o mulțime de întrebări. Motorul Renault este folosit doar de către ei. De asemenea, problemele de la nivelul conducerii pot afecta negativ buna organizare a echipei. Cyril Abiteboul a fost îndepărtat și încă nu pare să se fi rezolvat complet situația la nivelul conducerii. Fernando Alonso însă, ar trebui să aducă un plus echipei și să o ajute să obțină cât mai multe puncte. Chiar și așa, consider că aparițiile în Q2 reprezintă punctul maxim pentru Alpine în acest sezon.

Alpha Tauri: fratele mai sărac dar nu chiar aşa neajutorat

© Getty Images / Red Bull Content Pool

Bernd: A doua echipă Red Bull a optat să nu monteze suspensia spate extremă a fratelui mai avut pentru că asta ar fi implicat schimbări prea mari de operat la puntea spate, o modificare a filozofiei constrictive şi implicit consturi pe măsură. Aşa că s-a mers pe utilizarea unui jeton pentru schimbări la puntea faţă şi rafinări ale monopostului 2020 plus ajustările necesare în funcţie de schimbările impuse de regulament. Iar maşina a mers convingător în teste, chiar dacă în tururile de forţă s-au utilizat mapările cele mai exotice , iar în rezervor nu a fost aşa multă benzină.

Fiind doar una dintre cele două echipe care au efectuat simularea completă a unui GP, Alpha Tauri a încheiat acea simulare la 10s în spatele Ferrari, dar Tsunoda a stabilit cei mai rapizi timpi ai celor două simulări, doar lipsa sa de experienţă ducȃnd la un rulaj oscilant. Cu siguranţă echipa italiană se va desprinde şi mai mult de trioul clasei C, dar dacă poate înţepa din nou decisiv peste nivelul prestabilit( ca în 2020) ţine şi de noroc şi evoluţiile rivalilor.

Dragos : AlphaTauri este echipa care m-a surprins plăcut în acest debut de sezon. A ales să nu preia piese de la Red Bull pentru că asta ar fi dus la schimbarea radicală a monopostului și deci ar fitrebuit să ”învețe” monopostul de la 0. Așa, AlphaTauri știe cum se comportă monopostul și cel mai important, știe care erau neajunsurile monopostului de anul trecut. Noul AT02 corectează aceste neajunsuri și din ce am văzut în cele trei zile de test, pare să fie un pas foarte bun înainte. Nu se va putea bate cu primele 3 echipe, dar dacă piloții sunt constanți atunci cu siguranță că echipa AlphaTauri va un ”jucător” important în midfield. Poate chiar la vârful acestuia.

Stefan: În review-ul sezonului trecut spuneam despre Alpha Tauri că obținuse poate prea puțin pentru cât ar fi meritat, asta și din cauza inconstanței lui Daniil Kvyat. Luând aceste aspecte în considerare, echipa din Faenza a decis sa-l schimbe pe Daniil cu Yuki Tsunoda, un novice ce a impresionat atât în F2, cât și în testele din Bahrain. Echipa lui Franz Tost a decis că AT02 trebuia să fie o evoluție a predecesorului, corectând punctele nevralgice. Zis și făcut, Pierre Gasly a răpit ochii publicului în a doua zi de teste, oprind cronometrul la 1:30.413 (pe compoziția C5), marcând al doilea cel mai rapid timp al zilei. Chiar dacă echipa italiană a folosit și mapări ceva mai exotice, ritmul de cursă pe compozițiile C2 și C3 a demonstrat că Alpha este pregătită să se bată cu cei din midfield, sau poate chiar să-i conducă.

Seb Cristian: Alpha Tauri a luat ochii în testele din presezon, toată lumea observând progresul arătat de echipa italiană. Nu doar timpul lui Yuki Tsunoda (al doilea per total) a impresionat, ci și stinturile impresionante ale lui Pierre Gasly, monopostul Alpha Tauri arătând atât fiabil, cât și rapid. Conform testelor, pozitia a patra le-ar aparține. În realitate, aș aștepta măcar prima cursa pentru a vedea cu adevărat unde se regăsește echipa italiană. Cert este că Alpha Tauri se bucură de un cuplu de piloți foarte rapizi, iar dacă monopostul este pe placul lor, ne putem aștepta la realizări impresionante.

Lupta din “clasa C”

Bernd: Trei echipe vor să scape de acest “stigmat” – componentă a celei mai slabe clase. Trei echipe diferite, cu maniere de abordare diferite şi palmares diferit. Din această afacere pare că Alfa Romeo ( a cărei legătură cu legendara echipă a celor “trei F” nu este chiar clară) va ieşi cel mai bine în 2021. Pentru că Haas – cu piloţi debutanţi şi niciun upgrade prevăzut pentru 2021 aşteaptă să treacă acest sezon cȃt mai repede, concentrȃnd totul pe 2022. Iar Williams pare că s-a agăţat de un concept prea complicat, căutȃnd acel “peak downforce” în detrimentul eficienţei aero iar asta nu va ajuta în luptele roată la roată. Cu oameni veniţi de la Scuderia şi un PU de data asta bun (distanţa fată de Williams la acest aspect va fi înjumătăţită în raport cu 2020) Alfa are acum în sfȃrşit un simulator funcţional (nu în parametri doriţi) şi un pilot care a debutat în urmă cu două decenii, dar care dacă se simte confortabil poate livra acel soi de performanţe ce au atras atenţia Ferrari în 2004. Pe de altă parte, Williams îl are pe cel mai bun pilot dintre cei 6, George Russell, aproape sigur aflat la ultimul sezon în sȃnul celei mai galonate echipe britanice de F1.

© Alfa Romeo Racing Orlen

Dragos: Plutonul trei pare să fie condus de Alfa Romeo. Monopostul bazat pe aceeași filosofie ca în 2020 pare fie mai bine înțeles. Da, va avea aproape aceleași limitări ca în 2020, dar ambii piloți au făcut față cu brio neajunsurilor. Având în vedere că vorbim și de un PU Ferrari cu ceva mai mulți cai față de 2020, Alfa pare să fi scăpat de lupta pentru titlul de ”lanterna rosie”.

Haas este după mine pe un loc 9, la bătaie în anumite condiții cu Alfa Romeo pentru locul 8. Echipa a anunțat că monopostul pe care-l vom vedea duminică va fi același pe care-l vom vedea în toate cursele din acest an. Întrebarea este: cel fel de monopost a creat Haas pentru 2021? Daca s-a născut cu aceleași probleme pe care le-a avut monopostul de anul trecut, atunci se va bate pentru ultimul loc cu Williams. Dacă totuși este o mică evoluție comparativ cu cel de anul trecut atunci Haas scapă de ultimul loc.

Williams după mine este tot abonată la locul 10. Echipa este în plin proces de refacere cu ajutorul injecției de bani priită anul trecut, dar uitându-mă la monopost nu pot să nu observ un fel de ”șaorma cu de toate”. Este de neînțeles pentru mine decizia inginerilor de a favoriza un design bazat pe conceptul de ”peak downforce” avînd în vedere ca Williams nu poate spera la altceva decât la plecări din mijlocul plutonului în cel mai bun caz. Ori, un monopost ce are vârfuri de apăsare doar în anumite condiții (și aici condiția cea mai bună este aerul curat) nu este unul eficient atunci când rulează în spatele mai multor monoposturi. Din punctul meu de vedere, englezilor le va fi greu să-și depășească condiția în 2021.

Stefan: Iată-ne ajunși și la clasa ,,C”, unde mă aștept să văd dueluri relativ apropiate între Williams, Haas și Alfa Romeo. Chiar dacă Haas a venit cu un monopost ce se pliază pe regulamentul tehnic din 2021, nefolosind cele doua jetoane disponibile pentru dezvoltarea acestuia, echipa ruso-americană poate/trebuie să privească partea plină a paharului. În primul rând, noua echipă de piloți formată din Nikita Mazepin și Mick Schumacher poate numai să evolueze, iar aceștia pot învăța cu calm ,,the ropes” în acest sezon de tranziție.

© Haas F1 Team | Mark Sutton / Sutton Images

Mai mult, echipa condusă de Günther Steiner va avea un nou departament la Maranello, acolo unde Scuderia Ferrari l-a împrumutat pe Simone Resta (al cărui aport nu a fost chiar neglijabil la revoluționarul SF70H) ce se va ocupa de monopostul pentru 2022. Iar dacă tot am adus Ferrari în discuție, aș spune că Steiner este mulțumit cu noul PU Ferrari, puterea PU din 2020 reprezentând o mare problemă pentru Haas în decursul sezonului trecut. Probabil că vom vedea Haas pe locul 9 în clasamentul constructorilor. O altă personă mulțumită de progresele făcute de PU Ferrari este Kimi Raikkonen. Noul monopost ,,C41” al Alfei reprezintă o evoluție clară, iar Directorul Tehnic Jan Monchaux confirmă acest lucru. Alfa a investit cele doua jetoane în partea frontală a monopostului, iar cu un PU Ferrari mult mai puternic, echipa condusă de Frédéric Vasseur nu ar trebui să aibă probleme în a termina minim pe locul opt la constructori, dar oare să fie acesta target-ul? Din punctul meu de vedere, ultima poziție la constructori va fi ocupată de Williams. Echipa britanică probabil se concentrează deja pe 2022, an în care vor prelua mai multe părți de la Mercedes (transmisie și suspensie spate de exemplu), fapt ce le va permite să-și folosească resursele pe parte aero și șasiu, unde acuză destul de multe probleme. Până atunci, să vedem cum se dezvoltă sezonul 2021, an ce ar putea să-l promoveze pe George Russell la Mercedes, dar mai multe vom vorbi în a doua parte a preview-ului 2021.

Seb Cristian: În ceea ce privește lupta din clasa “C”, Haas pare să fie echipa care are la dispoziție cele mai puține “arme” pentru a realiza ceva in acest sezon. Fără upgrade-uri majore la monopost, cu cel mai mic număr de angajați și cu un cuplu de piloți total neexperimentat în F1, consider că Haas nu va avea nicio șansă la poziția a noua, acolo unde cred că îi vom găsi pe cei de la Williams la finele sezonului.

© Pirelli Media

Monopostul nu a arătat foarte bine și, deși George Russell va avea șanse mai mari anul acesta să puncteze, nu cred că va putea duce echipa mai sus de locul 9. Alfa Romeo a arătat convingător în teste și, alături de consistența piloților, cred că își va adjudeca locul 8 fără probleme.