Tech F1: Bahrain GP 2021

Între testele dinaintea sezonlui și primul M.P al anului echipele au avut doar două săptămâni de pauză. Două săptămâni în care monoposturile au fost demontate și reconstruite după verificări amănunțite. Orice upgrade necesar observat în cele trei zile de test cu siguranță nu s-a văzut în acest week-end. Până acum,. doar două echipe au adus upgrade-uri, restul aliniind pe grilă monoposturi identice cu cele din test.

Aston Martin și Alpine sunt cele două echipe despre care este vorba și nu, nu este vorba de upgrade-uri rezultate în urma zilelor de test ci mai degrabă upgrade-uri programate dar nefinalizate la timp pentru sesiunea de test.

Hai să vedem despre ce este vorba.

Alpine F1 Team

Inginerii francezi au venit deja din teste cu modificări atât la capota motorului dar și la podea. Upgrade-urile au continuat și la M.P. al Bahrain-ului. Pe monoposturile A521 am văzut 2 variante de winglet-uri în partea posterioară a podelei. Este zona critică pentru producerea de apăsare aerodinamică. orice îmbunătățire a structurilor aero din această zonă duce la creșterea eficienței diffuser-ului și implicit a apăsării aero.

În testele din presezon Alpine a avut trei winglet-uri separate în zona posterioară a podelei.

© Alpine F1 Team | edit @pentaquark_F1

În FP1 aceste winglet-uri au fost unite în partea inferioară, iar în FP2 partea superioară a fost curbată spre exterior, deflectoarele devenind acum mini tunring vanes. Ultimele două wingleturi au fost unite și în partea superioară. Ideea de la baza acestei modificări este crearea unui vortex care să fie direcționat pe interiorul roții, sigilând diffuserul.

© Alpine F1 Team | edit @pentaquark_F1

Inginerii au modificat din nou winglet-urile pentru FP2. Au lăsat winglet-urile unite doar la bază, dar au adăugat 2 winglet-uri suplimentare pe podea, poziționate spre diffuser.

© Alpine F1 Team | edit @pentaquark_F1

O altă modificare vizează HALO. În testele premergătoare M.P. al Bahrain-ului, Alpine a folosit un HALO simplu, fără niciun winglet atasat.

© Alpine F1 Team | edit @pentaquark_F1

Pentru week-end-ul de cursă acest lucru a fost remediat, pe ambele monoposturi apărând un winglet boomerang în partea superioară a HALO.

Trebuie spus că pentru FP3 și Calificări, Alpine a revenit la specificația de podea pe care au folosit-o în testele din pre-sezon. Modificările au fost cel mai probabil testate pentru un eventual upgrade major în această zonă.

Aston Martin F1

Inginerii lui Andrew Greene și-au dat seama probabil încă dinainte de a scoate monopostul pe pista în testele din presezon că monoposturile low-rake vor fi penalizate mai drastic de schimbările de regulament din 2021 decât cele high-rake. Din acest motiv ei se concentrază pe recuperarea de apăsare aerodinamică și pe reechilibrarea monopostului. Apar deja primele upgrade-uri semnificative la podea care să ajute în acest sens.

© Aston Martin Media | edit @pentaquark_F1

Pe langa primul rând de turning vanes, apar altele 3 care să ajute fluxul de aer să ”curgă” pe lângă podea. Strakeurile verticale de la trailing edge-ul podelei sunt închise (solutie preluata fara îndoială de la Mercedes AMG) și ajutate de un alt turning vane poziționat înaintea acestora.

© Aston Martin Media | edit @pentaquark_F1

Pe lângă aceste wingleturi, Aston Martin schimbă forma podelei. Decupajul inițial, pornit imediat după winglet-urile verticale de la mijlocul podelei a fost adâncit astfel că marginea podelei nu mai este oblică (ca în teste) ci mai degrabă o linie continuă. Aston încearcă prin toate metodele posibile să reducă pierderea de aderență și echilibru aerodinamic. Forță de reacție este în chipa lui Lance Stroll, așa că update-uri vom mai vedea în această zonă.

Următoarea etapă se va desfășura în Italia, pe circuitul Enzo e Dino Ferrari din Imola. Alt fel de circuit cu alte cerințe aerodinamice. Ca de obicei, suntem cu ochii pe echipe și vom vedea soluțiile propuse.