Formula 1: Cursele de sprint în impas?

Pȃnă înainte de GP-ul din Bahrain ce a deschis stagiunea 2021, organizarea a trei curse de sprint în cadrul a trei week-end-uri de cursă era un fapt cert. Dar la întȃlnirea organizată în acest scop la Sakhir au apărut opinii divergente. Motivul principal: banii.

Situaţia părea clară la începutul lui martie. După respingerea unor propuneri asemănătoare în 2020, atȃt Mercedes cȃt şi Ferrari s-au declarat de acord în principiu cu organizarea a trei astfel de încercări. Gazdele ? Silverstone, Monza şi Interlagos.

Care este formatul agreat înainte de întȃlnirea din Bahrain? Unul simplu ce nu aducea avantaje decȃt pentru echipele fruntaşe. Practic a doua sesiune de antrenamente de vineri se transforma într-una de calificări. Ordinea din sesiunea de calificări de vineri stabileşte grila de start pentru cursa de sprint ( se pare că s-a propus denumirea de Sprint Qualifying) ce se desfăşoară la ora sesiunii clasice de calficări. Cursa de sprint se va întinde pe o distanţă de 100 km ( echivalȃnd cu 17 tururi pe Silverstone şi Monza). Primii trei clasaţi în această cursă de sprint sunt răsplătiţi: învigăorul cu 3p, locul secund primeşte 2p, cel de pe locul 3 primeşte 1p.

Grila GP-ului de duminică se formează conform ordinii în care piloţii au încheiat întrecerea de sprint. Pentru GP de data asta există libertate în privinţa alegerii pneurilor de pe care se va porni în cursă.  Componentele ce vor fi uzate sau avariate în urma sprintului de 100km(frȃnele în special) pot fi înlocuite de echipe în Parc Ferme. Pȃnă aici totul a mers ca uns. Dar apoi calculele FIA şi Liberty nu s-au potrivit cu cele făcute de echipele mari, Ferrari, Mercedes şi Red Bull.

Cum din 2021 a intrat în vigoare acea limitare a bugetului la 145 milioane $, Toto Wolff  în special a argumentat că trebuie mărită această limită, deoarece e vorba de 3 întreceri în care se pot petrece multe. FIA a admis cererea, dar suma suplimentară ce poate fi cheltuită a fost stabilită la 1 milion $ (calculele FIA indicȃnd că 300-330.000$ sunt suficienţi pentru acoperi costurile unei astfel de întreceri de sprint). Wolff însă a explicat că la Mercedes s-au făcut propriile calcule şi suma viabilă ar fi 1milion pentru fiecare cursă de sprint. Horner şi Binotto înclină către opinia Mercedes în această privinţă. Pe de altă parte, oamenii lui Todt au arătat că într-o sesiune de califcări un pilot parcurge tot aproximativ 100km din Q1 pȃnă la finele Q3, luȃnd ca exemplu pe Lewis Hamilton ce a rulat în 2020 la Monza 107,5km.

Iar pentru asta sunt suficiente sumele introduse în Regulament.  Deocamdată situaţia e într-un impas, dar indiciile converg către faptul că vom avea parte de astfel de întreceri. Iar în afară de cele expuse mai sus, s-a mai venit şi cu alte propuneri, respinse în primul rȃnd de Mercedes în 2020. Dintre acestea se remarcă grila inversată pentru cursa de sprint, realizată conform clasamentului general al piloţilor din acel moment, dar răturnat (liderul să pornească de pe 20, ocupantul locului 2 din clasament de pe 19 samd). Pentru ca organizarea a trei curse să fie validată e nevoie de 28 de voturi pentru (din 30). FIA are 10 voturi, F1/Liberty deţine alte 10, în timp ce echipele au fiecare cȃte un vot la dispoziţie. Iar Ferrari are şi acel drept de veto cu care poate anula orice decizie. Mai avem de aşteptat pȃnă la următoarea întȃlnire ce se va desfăşura în Europa.