Concluzii sintetice după Monza 2021. Partea I

Daniel Ricciardo a pus capăt unei secete ce dura de 9 ani pentru McLaren, cu o victorie ireproșabil executată la Monza, într-un weekend în care monopostul britanic a fost al treilea ca viteză pură. Iar asta la distanță apreciabilă de Mercedes și Red Bull. Nu a fost însă un succes pe calapodul „când doi se bat, al treilea câștigă”, așa cum superficial au indicat unii. Mai jos analizam punctele cheie ale unui GP destul de anost în partea fruntașă (dacă scoatem din calcul mult discutatul acroșat din Rettifilo).

Calificări. Factorii care au facilitat pole-ul lui Bottas. Cacealmaua Red Bull.

1.Conceptul Mercedes W12

Monopostul german pentru sezonul 2021 urmează linia predecesorilor deschisa de W08 în 2007, insistând pe același concept low rake cu ampatamentul cel mai lung de le grilă. Asta aduce beneficii notabile la partea de eficiență aero prin rezistența la înaintare mai scăzută grație gărzii la sol spate de numai 110mm. Monza e despre putere, drag, stabilitate pe frânare și tracțiune. Eficiența aero ajută în virajele luate la blană, drag-ul învinge chiar și un surplus de cai putere la capătul unei linii drepte foarte lungi. Pe lângă aceste atuuri, Mercedes a fost ajutată fundamental de upgrade-ul foarte reușit ce a debutat la Silverstone. Acel pachet aero a crescut simțitor eficiența aero a W12 ce acum poate rula cu o aripă spate mai subțire ca înainte , viteza de trecere prin viraje nemaifiind afectată.

Cireașa de pe tort poate fi considerată acea corecție/update de soft a unității de control electronic a PU. Prin intermediul acesteia a putut fi exploatat întreg potențialul inovatorului/controversatului plenum pe care l-am descris detaliat într-un articol anterior. Combinația dintre eficiența aero superioară oricărui monopost și forța celui mai potent motor din F1 a permis alegerea unui set-up ce a oferit mai mult downforce fără a periclita în vreun fel accelerațiile sau viteza de vârf. Astfel, W12 și-a reclamat superioritatea asupra Red Bull în primul rând în virajele lente și medii(Retifilio, Roggia, Ascari, Parabolica) și apoi la capătul liniei de start-sosire.

2.Abordarea și set-up-ul Red Bull

Red Bull a venit în Italia cu așteptări moderate. Asta din cauza plierii caracteristicilor pistei inaugurate în 1922 pe atuurile monopostului rival. Iar unica sesiune de antrenamente de vineri a confirmat-o. Atunci oamenii lui Horner și Newey au ales o cale foarte inteligenta de abordare. Au mizat masiv pe sprint race și cursa de duminică, insistând pe cel mai low drag set-up văzut la Monza în ultimii ani. Aripa spate -un spoon extrem, aproape ca nu își merita acest nume. Cu extremitățile înlăturate, s-a scăpat astfel de 70% din drag-ul generat de o aripa clasica cu un flaps complet de lățimea celui din mijlocul acestui spoon. Datele strânse au indicat că în această configurație RB16B nu poate concura W12 în virajele lente, va fi cât de cât aproape în virajele lente, la același nivel în cele rapide, iar pe liniile drepte va ține piept monopostului german pe cea mai mare parte din lungimea acestora. Asta în regim extrem de un singur tur de calificare.

Cu rezervorul plin, viteza de trecere prin viraje a monoposturilor se micșorează substanțial, iar handicapul de dowmforce prezent când se rulează cu câteva kg de benzina în rezervor este anulat. Astfel că în racetrim, Mercedes-ul s-ar bucura de o minimă superioritate: la ieșirea inițială din viraje(nu decisiv) și la capătul lungilor zone de accelerație când drag-ul mai mare al lui RB16B(150mm gardă la sol spate, 1.93 grade unghi rake) intervine destul de substanțial. Pentru a prevala în încercarea lor, Perez trebuia sacrificat drepte „remorcher” al lui Verstappen. Tow-ul aduce la Monza 0.7s conform calculelor echipei austriece său chiar 0.75s conform Mercedes. Perez s-a înhămat la sarcina sa, pierzând 0.4s pentru ca nu a avut în fața golul de aer lăsat de alt pilot. Dar Red Bull s-a precipitat în încercarea de a trimite piloții primii pe pista la încercarea finală din Q3 și cei doi au trecut linia de start-sosire pentru a începe încercarea despărțiți de doar 2.7s. Pentru ca tow-ul sa ai a efectul scontat distanta dintre doi piloți trebuie sa fie între 5 și 7s la intrarea în tur. Rulând în turbulentele aero ale coechipierului, Max Verstappen a pierdut ceva apăsare pe față la atacarea șicanelor, dar și în Ascari, făcând doar un tur modest, serios compromis, la aproape 0.3s de precedentul. Da, pe liniile drepte a câștigat ceva teren, dar câștigul a fost anulat de timpul pierdut la intrarea în viraje.Noroc ca prima încercare din Q3 nu fusese rea, rămânând astfel în poziția a treia a grilei, la 0.4s de pole. Cu o abordare corespunzătoare, ecartul ar fi fost înjumătățit.

3. PU nou al lui Bottas

Finlandezul a primit al patrulea PU al sezonului. Acesta era pregătit cu tot kitul de montaj încă din dimineața zilei de vineri. O funcționare anormală a unității folosite în FP1 și timpul prea scurt pentru depistarea cauzelor i-au convins pe ingineri să decidă montarea PU nou. Avantajul unui astfel de PU este ca poate fi rulat mai agresiv la început chiar față de unul folosit numai 2 GP-uri, deoarece mai are de efectuat mai puține curse și echipa are încredere ca cel puțin în cursa de debut poate performa la întreg potențialul. Avantajul față de PU anterior:0.1s/tur.

4. Calitatea evoluției lui Bottas pe o pistă pliabila stilului său.

Pentru prima dată în cariera sa Valtteri are siguranț unui contract pe mai multe sezoane, nu mai există acea presiune de a livra totul sub aamenințarea prelungirii/neprelungirii cu încă un sezon a contractului. Desenul simplu al pistei se potrivește cu stilul său mai puțin spectaculos, dar economic și precis. Cu toate că nu a putut exploata din plin efectul unui tow, s-a dus la peste 0.4s de Verstappen. Ar fi fost chiar 0.6s cu un tow mai puternic. Pe de alta parte, dacă Verstappen ar fi rulat la o distanță corectă față de Perez, ecartul ar fi fost cu 0.2s mai mic. Una peste alta, raportat la condițiile pistei, set-up și caracteristicile tehnice ale monoposturilor, cele 4 zecimi au indicat un ecart corect. Că în racetrim era alta poveste vom vedea sâmbătă și duminică.

Sprint Race. Micile erori creează marile diferențe Un start la Monza este mai mereu o afacere complicată. Sunt 458m de la prima linie a grilei și până în primul viraj, nu există clar o linie mai curată, tow-ul are și el un efect iar atacarea Rettifilo se face pe trase diferite, cea exterioară fiind mai rapidă, cea interioară-mai îmbietoare pe moment. Mercedes și Red Bull au ales varianta mai sigură a pneului Medium C3. McLaren, neavând nimic de pierdut, a ales Soft. Câteva cifre. Diferența dintre cele 2 compoziții este de 0.4s/tur în favoarea celei mai moi. C4 mai oferă și un avantaj de până la 4m la plecarea de pe loc. Pe de altă parte, analiza Pirelli a relevat că după 15 tururi C4 este surclasat decisiv în performanță de C3, până atunci mergând cap la cap timp de câteva tururi, după ce în primele plusul pneului mai moale este vizibil. Turul e parcurs aici în proporție de aproape 85% cu accelerația la podea. De aceea 10CP echivalează cu minim 0.25s. Tow-ul? Am mai spus-o: între 0.6 și 0.75s. În teorie, ar fi trebuit sa fie o sarcină ușoară pentru Mercedes dacă se trecea cu brio de start și Variante Rettifilo.

Doar ca asta nu s-a întâmplat. Dacă Bottas a plecat impecabil, Hamilton a eliberat ambreiajul cu poate 2mm mai devreme, trenul spate a patinat și a fost înghițit de pluton, fiind în poziția a 6-a la trecerea prin prima sicană. Gasly eliminat rapid, campionul en-titre a mai progresat o poziție. Dar de aici încolo s-a lovit de zidul Norris. Dificultatea depășirii compatriotului a fost amplificată de setarea ERS de care am vorbit anterior. Iar Lando a avut mai mereu ajutorul unui mic tow din partea lui Daniel Ricciardo, chiar și DRS in unele momente. În frunte Bottas a creat rapid acel tampon protector în primul tur, dar a devenit rapid vizibil că în regim de cursă Red Bull RB16B este un cu totul alt animal, Verstappen ținând fără efort ritmul liderului deși nu a forțat în nicio clipă. În poziția a treia, Ricciardo ceda masiv teren în raport cu liderii, la o medie de peste 0.6s/tur. Cele 2 tururi sub VSC au anulat handicapul durabilității Soft-ului. După 18 învârteli, Valtteri Bottas se impunea fără probleme în Sprint Race, Verstappen și Ricciardo fiind ceilalți doi răsplătiți cu puncte. Opinia generală a celor implicați efectiv pe pistă era ca ce se petrecuse in cei 100km cobora mult sub așteptări. Cu penalizarea încasată pentru a-l patrulea PU, Bottas urma să ia startul din ultima linie a doua zi. Max primea un pole cadou ce figurează în statistici, dar care nu are niciun sens. Lewis Hamilton pornea de pe patru, cu o linie a treia Ferrari.