În partea a doua a materialului nostru analizăm impactul ultimelor patru piste din calendar asupra luptei pentru titlu mondial. Iar la final încercăm un verdict.

MP al Braziliei-Interlagos
“This is Brasil!” Chiar şi în condiţii de normalitate, pista de modă veche din Sao Paolo oferă o anormalitate încȃntătore. Iar nişte conducători mai inspiraţi ai F1 ar repune Interlagos în postura de cursă care să încheie sezonul.
Circuitul brazilian este situat la 786m peste nivelul mării, asta impunȃnd aceleaşi exigenţe asupra funcţionării PU ca şi Mexic, doar că nu într-un mod atȃt de dramatic. Totuşi, o densitate a aerului cu 17% mai redusă pune presiune atȃt asupra turbinei cȃt şi a răcirii. Iar rularea în sens invers acelor de ceasornic afectează ungerea. Rulȃndu-se peste 70% full throttle, forţa unităţii propulsoare nu trebuie neglijată, 10CP aducȃnd un beneficiu de 0.2s/tur-foarte mult dacă ne raportăm la lungimea totală (locul 4 între cele mai scurte din calendar ). Asfaltul este abraziv, virajele medii şi rapide domină spectrul, iar asta duce la un echilibru între Red Bull şi Mercedes. Consumul este un factor deloc neglijabil, cu 1.54kg/tur. Asta face ca de obicei abordarea mai sănătoasă, cu rezervorul plin, să prevaleze în faţa uneia mai riscante. Pentru că MGU-H-ul este alimentat corespunzător cȃnd se consumă benzină din plin, acesta recoltȃnd mai multă energie(aproape 2500KJ), iar pe sectorul al treilea aportul ERS este fundamental. Lift & coast nu e de obicei o alegere cȃştigătoare pe final, dar poţi avea noroc dacă pleci cu mai puţine kg decȃt este necesar şi omniprezentul SC îşi face o apariţie sau două (10kg de combustibil sunt echivalentul unui sfert de secundă). Tow-ul are şi el un efect impresionant pe această zonă, cȃştigȃndu-se peste 10km/h. “Circuitul are două nature diferite, explica Pat Symonds. Sunt două sectoare de mare viteză (1 şi 3) unite de unul median mai întortocheat”.


Repetăm încă o dată: dacă problema PU Mercedes persistă la altitudini ridicate, atunci Mexic va fi o înfrȃngere categorică pentru Hamilton, iar Interlagos una suficient de clară.
Verdict: Red Bull ar trebui să prevaleze atȃt graţie Honda cȃt şi conceptului ce nu e penalizat aici de drag.
Qatar-Losail International Circuit
Nu e încă oficial, dar cam toată lumea ştie că pista din Qatar va găzdui GP-ul din 21 noiembrie. Cu o linie dreaptă de 1058m şi cel puţin patru viraje de mare viteză, ar trebui să joace în favoarea Mercedes. Temperaturile scăzute de la nivelul asfaltului, nisipul mai mereu prezent pe circuit adus de vȃntul ce bate consistent complică însă ecuaţia. Nici îngustimea traseului nu e de neglijat.De aceea factorul pneuri devine cheia problemei.
Verdict: imposibil de spus cu ceva certitudine. Cine se va adapta mai rapid la cerinţele noii piste va avea probabil un avantaj deosebit


Arabia Saudită-Jeddah Street Circuit
Chiar dacă nici aici monoposturile de F1 nu au mai concurat pȃnă în 2021, natura pistei ne indică totuşi un cȃştigător : Mercedes. Asta bineînţeles în condiţii normale. Zonele lungi de acceleraţie, multitudinea de viraje foarte rapide, unele abordate la blană şi doar 3-4 curbe pe profilul RB16B, favorizează conceptul low rake W12 cu a sa eficienţă aero imbatabilă şi PU mai puternic (10CP aici ar aduce un beneficiu de 0.25s/tur). Evident că în racetrim, un echilibru s-ar putea instaura, controlul pneurilor, strategia şi norocul făcȃndu-şi simţită prezenţa. Dar per ansamblu, acesta are trebui să fie circuitul cel mai favorabil Mercedes dintre toate cele 8 rămase.
Verdict: Mercedes este favorită, în calificări avȃnd mai multe atuuri .

Abu Dhabi-Yas Marina
Şi aici am avut un teritoriu exclusiv Mercedes. Pȃnă în 2020. În ultimul GP desfăşurat pe anostul Yas Marina s-a impus fără probleme Max Verstappen. Pe un tur de calificare maşina Red Bull nu a fost atunci mai rapidă, ci pilotul a reuşit să înnoade în acelaşi tur cele mai rapide trei sectoare ale sale.


Yas Marina este o pistă nu foarte agreată de piloţi ce are 2 caractere opuse. E nevoie de eficienţă aero optimă, tracţiune excelentă şi un PU cu vȃnă pentru a negocia cu succes primele două sectoare, pentru ca de la ieşirea din fostul 11 şi pȃnă la capăt,gripul mecanic, downforce-ul utilizabil, agilitatea de ansamblu şi promptitudinea la schimbările de direcţie să fie cheia. Deasupra acestor factori vine cel primordial al acestei epoci: modul de operare al pneurilor.Bitumul fiind unule dintre cele mai fine din calendar, la Mercedes a apărut în 2020 problema aducerii pneurilor faţă în fereastra corectă sau menţinerea lor acolo, rularea pe liniile lungi din sectorul 2 scoţȃndu-le din raza de operare ideală. Iar dacă intri în întortocheatul sector final cu puntea faţă prea “rece” pierzi enorm. Cum Mercedes a ales un set-up mai subvirator, orientat spre racetrim şi a operat PU mai moderat (doar 5-7CP ecart pȃnă la Honda, faţă de diferenţa uzuală de peste 20CP), asta a complicat mai mult lucrurile şi a creionat un tablou în care Red Bull a părut mai rapidă ca în realitate. Dar pe de altă parte, minusurile lui RB16 fuseseră descoperite şi înfierate.
Unde ne găsim în 2021? Mai întȃi trebuie menţionat că mai multe zone ale pistei au fost midificate radical, iar asta schimbă caracterul său, înclinȃnd balanţa spre Mercedes .  Eliminarea şicanei şi lărgirea acului de păr 7 ce acum are similitudini cu Parabolica ar trebui să facă racing-ul mai atractiv. Complexului reprezentat de virajele 11-14 i-a fost luat acum locul de un viraj lung supraînălţat-în aparenţă pe gustul lui Verstappen. Virajele 17-20 au şi ele un radius mai deschis, iar asta nu displace lui W12.
Dar RB16B este mai flexibil, scoate mai mult din compoziţiile mai moi ale Pirelli şi le poate exploata mai constant, chiar dacă în regim de cursă are un apetit mai mare pentru factorul cauciuc.
Verdict: şanse egale, modul în care sunt ţinute pneurile în viaţă în sectorul 3 putȃnd face diferenţa, Mercedes fiind maşina mai indicată în privinţa luptelor din sectorul 2.
Cine va prevala pȃnă la urmă? Cu abordarea sa fără compromis, a la Guy Moll, Max Verstappen, nu va face niciodată un pas înapoi cȃnd se va ajunge invariabil la un nou duel roată la roată? De ce ar face-o? Regulamentul nu interzice acest tip de intimidare, de intrare la risc prin care încerci să forţezi mȃna celuilalt să se replieze. Hamilton, cu o înţelegere mai subtilă a zonei gri de operare, nu încalcă de obicei acea linie fină de demarcaţie, iar Verstappen nu poate ştii cȃnd britanicul va face sau nu un pas înapoi (Imola 2021 vs Monza 2021 de exemplu).

Varzi vs Moll, Tripoli GP 1934


Factorul tehnic îl avantajează pe Max, doar că norocul nu a fost pȃnă acum aliatul său. Guy Moll vs Stirling Moss? Nu, pur şi simplu Max Verstappen vs Lewis Hamilton, pentru că ambii şi-au cȃştigat un loc în Panteonul nemuritorilor. Iar olandezul dintr-o bucată are mai multe atuuri de partea sa pentru a învinge în 2021.