Noul monopost avȃnd numele de cod 674 cu care Scuderia va ataca sezonul 2022 ar trebui să aducă cea mai galonată echipă din nou în lupta pentru victorii. Proiectul catalogat drept “foarte îndrăzneţ” de Mattia Binotto beneficiază pentru prima dată după 2017 de inputurile legendarului Rory Byrne ce alături de talentatul francez David Sanchez supervizează şi conduce partea legată de cercetarea aero. 40 de noi ingineri au sosit în 2021 în sȃnul echipei, majoritatea specializaţi în simulare şi proiectare aero şi mecanică. Unitatea propulsoare vine cu nişte idei noi pe care le-am detaliat în trecut. Dar un avantaj neaşteptat pare a veni din altă parte.

Graţie acelor soluţii găsite de echipa de cercetare condusă de Wolf Zimmerman, Scuderia se aşteaptă ca la începutul sezonului PU lor (sau mai degrabă motorul V6 şi MGU-H-ul) să fie pe picior de egalitate cu Mercedes şi Honda. Un factor apărut foarte recent în ecuaţie ar putea chiar să mute avantajul în curtea de la Maranello.
Conform regulamentului tehnic 2022 motoarele vor funcţiona cu combustibil E10, adică procentul de etanol creşte la anul de la 5% la 10%. Acesta a fost unul din motivele pentru care îngheţarea motoarelor nu s-a petrecut încă din 2021, noul combustibil necesitȃnd anumite modificări la camera de ardere, dar şi o chiulasă regȃndită. Toţi motorişţii au efectuat teste pe banc cu E10, scăderea de putere observată raportată la E5 fiind de 65CP. Pentru o putere echivalentă cu cea obţinută cu ajutorul unui combustibil E5 ar fi necesară o mărire semnificativă a debitului de carburant, deci un consum notabil mărit . Pentru performanţe comparabile, consumul de etanol este cu 33% mai mare. FIA nu doreşte asta. Pȃnă aici nimic deosebit. Toţi cei 4 producători de motoare au efectuat testele cu etanol de primă generaţie, diferenţele fiind cele expuse mai sus.

Rory Byrne


Intră în scenă Shell ce are un parteneriat de peste 70 ani cu Ferrari (întrerupt pentru o perioadă scurtă datorită legăturilor familiei Agnelli cu Agip). Shell deţine în parteneriat cu concernul brazilian Cosan SA joint venture-ul Raizen. Acesta produce printre altele etanol. De curȃnd a trecut la producerea etanolului de generaţia a II-a, obţinut din bagas (numele fibrelor reziduale care rămân după stoarcerea trestiei de zahăr la producția de zahăr). Avantajele acestui tip de etanol merg dincolo de reducerea cu 86% a emisiilor în raport cu un combustibil fosil. Pentru obţinerea unei puteri comparabile cu cea a unui actual V6 (870-900CP) e nevoie de un consum mai scăzut ca în cazul etanolului de primă generaţie, prin extensie pierderea de putere la un debit de 100kg/h cȃt prevede regulamentul, fiind mai mică (sub 60CP, cifre mai exact vor răzbate pȃnă la noi mai tȃrziu). Raportat la media sezonului, 10CP echivalează cu 0.17s/tur.
În acest moment Ferrari este singura echipă ce are acces la o sursă de etanol de generaţia a doua şi unica ce a testat un combustibil E10 conţinȃnd un astfel de etanol. “Nu vorm furniza nimănui în afară de Ferrari acest tip de etanol, nici măcar pentru teste” a subliniat Ricardo Mussa, CEO Raizen. Din a doua parte a anului 2022 etanolul de generaţia a doua va fi disponibil pe piaţă în reţele Shell.
Modul de omologare al PU pentru 2022 ar putea ajuta şi el Scuderia. Astfel, pȃnă la 1 martie 2022 trebuie omologat motorul V6 (incluzȃnd turbina şi compresorul), MGU-H, combustibilul E10 ce va fi folosit şi uleiul. Apoi, pȃnă la 1 octombrie 2022 trebuie omologat MGU-K, bateria (bateriile în cazul Ferrari) şi unitatea de control electronic. Abordarea Ferrari, ce nu vizează în acest moment un atac frontal al titlurilor, prevede omologarea pȃnă la 1 martie doar a elementelor specificate în regulament, pentru ca pȃnă în septembrie să se lucreze la partea electrică a PU ce va fi omologată pe 1 octombrie. Pȃnă atunci, piloţii Ferrari vor utiliza componente similare cu cele debutate pe maşina lui Leclerc la Sochi, urmȃnd ca un alt pas important să fie făcut în toamna anului 2022.


Aceste noi elemente pot atȃrna greu în balanţa competitivităţii ajutate de noul simulator complet funcţional din această lună, de venirea unui şir de ingineri, de descoperirile făcute de motoriştii lui Zimmerman şi de implicarea lui Rory Byrne ce are o relaţie foarte bună cu David Sanchez. Începe o nouă era pentru Scuderia Ferrari.