Că gigantul VW este interesat de o participare în Campionatul Mondial de F1 începȃnd cu 2026 am stabilit de mult. Condiţiile create de FIA, Liberty şi actualii motorişti pentru ca VW să concureze de la începutul noii ere le-am explicat în trecut şi se centrează pe eliminarea MGU-H din ecuaţie.
În urmă cu o săptămȃnă şi ceva,în prestigioasa revistă britanică Autocar, cea mai veche publicaţie auto din lume, apărea ştirea despre cumpărarea grupului McLaren de către Audi. Dat fiind prestigiul de care se bucură Autocar, ştirea a fost preluată şi de alte publicaţii. Asta pȃnă cȃnd McLaren a dezminţit toată povestea printr-un comunicat oficial. Există mai mult decȃt un simplu sȃmbure de adevăr aici, Autocar venind apoi cu ceva informaţii noi, în ecuaţie apărȃnd şi numele BMW.
Ce s-a petrecut de fapt? Intră Audi în F1 prin intermediul Mclaren sau alege calea sa aparte văzută anterior?
Constructorul german ce a luat pentru ultima dată startul într-un GP în septembrie 1939 (Marele Premiu al oraşului Belgrad cȃştigat de Nuvolari pe un Type D) a explorat mai multe posibilităţi încă dinainte de a participa la cele două întȃlniri dintre FIA, Liberty şi producătorii de PU (actuali sau viitori). Aşa cum a făcut-o şi Porsche. În principiu este foarte plauzibil că vom vedea ambele mărci germane în F1 din 2026, doar că urmȃnd căi diferite. Audi ar viza participarea cu o echipă proprie, în timp ce Porsche ar fi mai mult interesată să participe din postura de partener ce furnizează unităţile de propulsie. Conform surselor patru echipe s-ar afla pe lista VW pentru o posibilă preluare: McLaren, Williams, Sauber (Alfa Romeo) şi Red Bull. Tatonări ale terenului s-au făcut în special cu McLaren şi Sauber(prin intermediul lui Finn Rausing-ce deţine oficial numai 20%, dar în realitate ar controla echipa). Nu iese fum fără foc spune un vechi proverb romȃnesc, iar discuţiile dintre anumiţi reprezentanţi ai Audi şi persoane cheie din conducerea McLaren nu au scăpat neobservate. Numai că totul a fost împachetat într-o ştire cu alură de cancan pentru moment.
Audi-şi prin extensie VW, nu vizează cumpărarea unui nou producător de supercaruri, pentru că există mai mulţi astfel de constructori în portofoliul concernului ( Lamborghini, Bugatti, Porsche, chiar Audi prin R8), ci doar preluarea echipei de F1 pentru a avea o bază solidă de pornire. Dar şi pentru a evita plata acelei uriaşe taxe de 200 milioane $ la care este obligată orice nouă echipă ce doreşte să se înscrie în competiţie. Avȃnd un nucleu puternic de tehnicieni de vȃrf conduşi acum de Andreas Seidl (venit de la Porsche), Audi ar beneficia şi de noul tunel aerodinamic ce ar trebui să devină funcţional din 2024 (cu 2 ani înainte de începutul noii ere). Cum ar încerca germanii să execute acest plan? Ţinta vizată este MSP Sports Capital ce deţine în acest moment 15% din McLaren Racing Division(în care este inclusă şi echipa de F1), cota crescȃnd la 33% la pȃnă la finele anului 2022. Restul este deţinut de McLaren Group în care Mumtalakat Investment Company (aparţinȃnd familiei regale din Bahrain) are un procent majoritar de 56%, participaţia familiei Ojjeh (prin TAG Group) a scăzut la 14,3%, iar Michael Latifi are şi el o felie de 10%. În schemă a apărut şi BMW, ce ar dori achiziţionarea pachetului majoritar al diviziei de maşini de stradă, pentru a suplini lipsa din portofoliu a unui producător de supercars/hypercars. Dar asta este o altă dicuţie.
Pe de altă parte, chiar crede Audi că merită o investiţie de măcar 300 milioane de lire sterline pentru a controla divizia Racing? Conform McLaren valoarea acesteia s-ar ridica la 560 milioane lire sterline( 746 milioane $).  Mai mult, este marca germană chiar aşa nepregătită pentru a lupta în acest sport încȃt este nevoie de cumpărarea unei echipe cu un pedigree redutabil? E diferenţa făcută de taxa de 200 milioane $?
Această taxă de participare este prevăzută în actualul Acord Concorde ce expiră în 2025. Audi şi Porsche vor intra în competiţie în 2026, deci dacă aceasă clauză nu este reluată în viitorul Acord Concorde, echipele ce vizează un loc pe grilă din 2026 nu vor mai fi obligate la plata acestei sume. Mai mult, cȃteva surse din cadrul F1/Liberty au confirmat că firma americană este dispusă să absoarbă cele 200 milioane $ în cazul unei participări din partea unui constructor auto prestigios. Eforturile în plan tehnic şi financiar făcute pȃnă acum de Liberty pentru a atrage cele două mărci ale grupului VW sunt un indiciu serios în acest sens.


Un alt factor important este uzina Audi Sport ce se poate remodela şi mări lejer în cei peste patru ani rămaşi pȃnă la debutul noii formule în 2026. Marca germană a iniţiat discuţii cu AVL pentru furnizarea mai multor bancuri (livrarea se face în 18 luni de la înaintarea comenzii). La Ingolstadt există Audi Wind Tunnel Center ce cuprinde trei tunele aero, în primul putȃndu-se testa la o scară 1:1, rotorul cu 20 de  lame ce generează o putere de 2720KW(3648CP) producȃnd viteze ale aerului de pȃnă la 300km/h. Investiţii viitoare vor îmbunătăţi masiv acest complex.
FIA doreşte ca din 2026 să avem în F1 combustibil 100% din surse sustenabile. VW va finaliza în curȃnd în Chile, la Punta Arenas, o ultramodernă uzină în care se va produce combustibil ecologic sintetic, asta reprezentȃnd un atu important , de la faza de testare a viitoarelor motoare şi pȃnă la debutul efectiv.
Abordarea originală a Audi de-a lungul vremii va juca un rol deloc neglijabil. La doar doi ani după formarea Auto Union (Audi, DKW, Wanderer, Horch), nou creata firmă va debuta în lumea curselor de GP în 1934 cu un senzaţional monopost conceput de Ferdinand Porsche ce se remarca prin motorul montat în spate. Încă de la început a fost la acelaşi nivel cu mai sofisticatul, dar tradiţionalistul rival de la Mercedes, W25. Titlul european obţinut în 1936 prin Bernd Rosemeyer va certifica validitatea inovatoarei creaţii a dr. Porsche. Peste aproape jumătate de veac, Audi va lua cu asalt lumra raliurilor cu o nouă inovaţie ce va fi rapid preluată de toată lumea: tracţiunea integrală. Seria de 13 victorii între 2000-2014 la Le Mans reprezintă doar ultima interpretare a unei abordări diferite de tiparele comune ce a fost vizibilă încă de la botezul focului petrecut în 1934.


Iar Porsche? Cele 2 bancuri comandate la AVL ce trebuiau să ajungă la Stuttgart în această toamnă au ajuns pȃnă la urmă la sediul Red Bull din Milton Keynes alăuri de cele 4 comandate de echipa austriacă. Asta ar indica fără dubii stadiul înaintat în care se află negocierile dintre cele două entităţi.
Mai este un hop. În prima săptămȃnă din decembrie are loc şedinţa Consiliului Director al grupului VW în care tema principală este participarea în F1. Herberts Diess (VW), Markus Duesmann (Audi) şi Oliver Blume (Porsche) au avut idei similare pȃnă acum, insistȃnd pe partciparea ambelor mărci (pe căi diferite). Dacă în urma acestei şedinţe se va consimţi ceea ce îşi doresc cei trei, atunci Audi şi Porsche vor participa în 15 decembrie la Consiliul Mondial al Motorsportului de sub egida FIA unde se va prezenta cel mai probabil noul regulament tehnic pentru 2026, sau cel puţin un draft al acestuia.